آخرین خبر

پاسخ عجیب نولان به انتقاد از صدای فیلم‌هایش

سینماروها ممکن است تصور کنند که فیلم‌های نولان بیش از حد بلند است اما صدای فیلم‌های او دقیقاً به شکلی که کارگردان می‌خواهد طراحی شده‌اند. نولان می‌گوید از اینکه عده‌ای از صدای فیلم‌هایش انتقاد می‌کنند احساس شگفتی می‌کند!

ایران آرت: طراحی صدا در فیلم‌های “کریستفر نولان” بعضی از سینماروها را به ستوه آورده، اما به نظر می‌رسد که حتی بعضی از همکاران کارگردان هم در شنیدن دیالوگ‌های فیلم ناتوان بوده‌اند. بیشتر فیلم‌های نولان از “بین‌ستاره‌ای” گرفته تا “شوالیه تاریکی برمی‌خیزد” و اخیراً “تنت” این پرسش را پدید آوردند که آیا فیلم‌های نولان بیش از حد صدای بلندی دارند؟ نولان در گذشته از طراحی صدای فیلم‌هایش دفاع کرده و به‌تازگی در کتاب “متغیرهای نولان”نوشته‌ی “تام شون” می‌گوید شگفت‌زده شده از اینکه سینماروها چقدر در مورد صدای سینمایی محافظه‌کارند.

نولان در مورد طراحی صدای “بین‌ستاره‌ای” می‌گوید: “اعتراضات زیادی شد. حتی بعضی از فیلمسازان دیگر با ما تماس گرفتند و گفتند: “فیلم شما را دیدم، اما دیالوگ‌ها نارسا بودند.” بعضی افراد فکر می‌کردند که شاید صدای موسیقی فیلم بیش از حد بلند است، اما حقیقت این بود که در نحوه‌ی میکس صدا همین قضیه اهمیت داشت.”

کارگردان ادامه می‌دهد: “یک میکس به‌شدت رادیکال بود. کمی شگفت‌زده شدم وقتی که فهمیدم افراد چقدر در مورد صدا محافظه‌کارند. زیرا شما می‌توانید هر گونه که بخواهید ظاهر فیلم را تغییر دهید، می‌توانید با آیفون فیلمبرداری کنید، هیچ‌کس معترض نمی‌شود. اما اگر صدا را به شکلی خاص میکس کنید، یا اگر از زیر-فرکانس‌های خاصی استفاده کنید، اوقات مردم تلخ می‌شود.”

به گزارش ۳۰نما نولان اضافه می‌کند که با داشتن رویکردی تجربی نسبت به طراحی صدا “احساس شگفتی در مورد مقیاس” و “احساس شگفتی در مورد جسمانیت” صدا به وجود می‌آید: “در “بین‌ستاره‌ای” ما شاید فراتر از هر کسی رفتیم.” نولان می‌افزاید: “بسیاری از اصواتی که شنیده می‌شد موسیقی هانس [زیمر] بود و او از پایین‌ترین نت ساز ارگ استفاده کرد، و این به معنای واقعی کلمه سبب تپش قلب می‌شد. بعضی از فرکانس‌های پایین به صورت خودکار توسط نرم‌افزارها فیلتر می‌شوند. [زیمر] تمامی آن‌ها را غیرفعال کرد، بنابراین تمامی آن زیر-فرکانس‌ها وجود دارند. در مرحله‌ی نهایی صداگذاری همین کار را کردیم. میکس صدای شگفت‌آوری است. اگر آن را در یک سینمای آیمکس ببینید قابل‌توجه‌تر است.”

سینماروها ممکن است تصور کنند که فیلم‌های نولان بیش از حد بلند است اما صدای فیلم‌های او دقیقاً به شکلی که کارگردان می‌خواهد طراحی شده‌اند. کتاب “متغیرهای نولان” ابتدای ماه نوامبر منتشر شده است.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “پاسخ عجیب نولان به انتقاد از صدای فیلم‌هایش”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید