آخرین خبر

ماجرای پهلوانی یک کشتی‌گیر در جنگ/ شهیدی که هادی عامل مربی‌اش بود

به گزارش آوای ایرانیان مستند «درخت بابا» به کارگردانی محمد کوهانی در هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و شب گذشته چهارشنبه ۵ مهر از شبکه مستند سیما پخش شد. این مستند داستان یکی از قهرمانان هشت سال دفاع مقدس است.

 

کوهانی کارگردان این فیلم درباره مستند خود گفت: مستند «درخت بابا» روایتی از زندگینامه شهید علی اصغر حسینی محراب از شهدای دفاع مقدس است. او یکی از کشتی‌گیران قهرمان استان خراسان رضوی است که همزمان با آغاز جنگ، ورزش کشتی و زندگی شخصی‌اش را رها کرده و به میدان نبرد با دشمن بعثی می‌رود.

 

وی اضافه کرد: او زمانی که وارد جبهه می‌شود یک بسیجی ساده است، اما توانایی‌های بالای او در مهارت‌های رزمی آرام آرام توسط شهید کاوه کشف شده و تا فرماندهی لشکر سیدالشهدا (ع) پیش می‌رود. یکی از خصوصیات بارز شهید حسینی محراب ماجرای پهلوانی اوست. او مدال‌های مختلفی در مسابقات کشتی کشور داشته است.

 

این مستندساز درباره آشنایی هادی عامل با شهید حسینی محراب گفت: نکته جالب درباره شهید حسینی محراب این است که مربی کشتی او آقای هادی عامل گزارشگر نام‌آشنای تلویزیون است. آقای عامل در دوران دبیرستان معلم ورزش ایشان بوده و در زمان ورزش متوجه می‌شود که او توانایی خوبی برای کشتی دارد. با او کار و به باشگاه دعوت می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود که این نوجوان تبدیل به یکی از استعدادهای مهم کشتی استان خراسان رضوی شود.

 

کوهانی عنوان کرد: آقای عامل یکی از کسانی بود که در مقابل دوربین ما نشست و سخنان تأثیرگذاری را بر زبان آورد؛ او خاطره‌ای را از شهید تعریف کرد؛ شهید حسینی محراب در یکی از مرخصی‌هایش دیداری با آقای عامل دارد و برایش ماجرای مقابله با یک سرباز عراقی را تعریف می‌کند. او می‌گوید در جایی با سرباز عراقی تن به تن شدیم و سلاح نداشتیم. با فنونی که از شما یاد گرفته بودم او را به زمین زدم.

 

وی درباره فرم روایی این مستند توضیح داد و گفت: برای ساخت این مستند از تکنیک جالبی استفاده کردیم؛ برای دور شدن از کلیشه‌ها به جای اینکه مستند را مصاحبه محور تولید کنیم، روایت را از منظر خود شهید بیان کردیم انگار که این شهید سراغ مکان‌ها و آدم‌هایی می‌رود که به نوعی به آن‌ها تعلق خاطر دارد. دوربین ما هم همراه با این زاویه دید به دیدار خانواده او، دوستان، همرزمانش و … می‌رود و به آن‌ها سر می‌زند. در گفت‌وگوها نیز همین شیوه را پیاده کردیم. افراد مصاحبه شونده زمانی که می‌خواهند درباره شهید حرف بزنند مستقیم روبه دوربین سخن نمی‌گویند، بلکه حرف دل‌شان را خطاب به شهید می‌شنویم. انگار که شخصیت سومی در فیلم وجود دارد که افراد نزدیک او را می‌بینند.

 

کارگردان مستند «درخت بابا» درباره انتخاب این نام برای فیلمش توضیح داد و گفت: شهید حسینی محراب در زمانی که در جبهه بودند صاحب یک فرزند دختر می‌شوند و علاقه زیادی بین این پدر و دختر وجود داشته است. از سویی دیگر، شهید بارها گفته بوده که «اینقدر علاقه‌مند به جبهه و رزمنده‌هایش هستم که دوست ندارم پیکرم برگردد». این موضوع حتی در وصیت‌نامه ایشان نیز آمده و دعا کرده که بدنش در منطقه باقی بماند. او در نهایت به آرزویش نیز می‌رسد و بدنش در زمان بمباران هواپیماهای عراقی تکه‌تکه می‌شود. همرزمان شهید تعریف می‌کنند که در حین جست‌وجو برای یافتن پیکر ایشان متوجه می‌شوند که بر اثر انفجار، تکه‌های بدن ایشان به یک درخت بزرگ که در همان حوالی بوده چسبیده است. ما این ۲ موضوع را با علاقه به فرزندش پیوند زدیم و نام «درخت بابا» را برای این مستند انتخاب کردیم.

 

عوامل تولید این مستند عبارتند از: نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده: محمد کوهانی، فیلمبردار: سید مجید عبادی فر، صدابردار: مسعود آبیاری، مجری طرح و عکاس: سید جلیل حسینی زهرایی، مدیر تولید: معصومه خلیل‌خانی و تدوین و صداگذاری: مصطفی رضاخواه.

 

مستند «درخت بابا» امروز پنج‌شنبه ۶ مهرماه ساعت ۱۰ صبح و ۲۴ از شبکه مستند سیما بازپخش می‌شود.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “ماجرای پهلوانی یک کشتی‌گیر در جنگ/ شهیدی که هادی عامل مربی‌اش بود”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید