آخرین خبر

شهرام ناظری: پاوراتی هم جای من بود آبرویش می‌رفت

آوای ایرانیان:شهرام ناظری که در همایش بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی حاضر بود وقتی با کیفیت پایین سیستم صوتی سالن دانشکده ادبیات روبرو شد خطاب به حاضران در سالن گفت: با این اوضاع اگر پاواراتی هم جای من در اینجا آواز می‌خواند آبرویش می‌رفت.

به گزارش آوای ایرانیان، ۱۳۹۴ همایش بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.

میهمان ویژه این برنامه شهرام ناظری بود.

ناظری در این مراسم از تازه‌ترین اثر خود به نام «درفش کاویان» رونمایی کرد.

حضور شهرام ناظری در این همایش مربوط به آخرین بخش این برنامه می‌شد. برنامه‌ای که از ساعت ۱۴ آغاز شد و تا ساعت ۱۸ ادامه داشت. در حالی که دانشجویان حاضر در سالن فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران این سالن را پر کرده بودند اما به طول انجامیدن برنامه آنها را کسل کرده بود تا اینکه شهرام ناظری به روی صحنه رفت.

ناظری در سخنانی خطاب به دانشجویان گفت: همیشه برای حضور در مجامعی که دانشجویان هستند مشتاق بوده‌ ام چون عرق خاصی به دانشجویان دارم. گاهی پیش آمده که دانشجویان از من خواسته‌اند تا در برنامه‌ای حاضر شوم که مسئولان دانشگاه با برگزاری‌اش مخالف بودند اما دانشجویان از من انتظار همکاری داشتند. همیشه در این موارد با دانشجویان بودم و دعوتشان را اجابت کرده‌ام. امروز نیز برایم افتخار بزرگی است که در بزرگداشت حکیم طوس در میان شما هستم.

وی در ادامه سخنانش به جایگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی در موسیقی ایران اشاره کرد و گفت: متاسفانه در آثار موسیقی ایرانی فردوسی جایگاهی ندارد و علت این امر را باید از خوانندگان مطرح موسیقی ایرانی پیگیر شد. به طور حتم کارهای ارزنده‌ای در ۱۰۰ سال اخیر موسیقی ایران شکل گرفته است اما در میان این آثار فردوسی نبوده است.

ناظری ادامه داد: من به خاطر کرد بودنم توجهی ویژه به فرهنگ باستان ایران داشته‌ام و علاقه بسیاری به ادبیات حماسی ایران دارم. لحن و بیانی حماسی در آواز من هست که با شاهنامه عجین است.

شوالیه آواز ایران درباره فضای موسیقی ایرانی گفت: همواره نگاه موسیقی ایران تغزلی بوده است و بر غزل تمرکز دارد. ۹۰ درصد از آوازهای درخشان موسیقی با شعر سعدی و ۱۰ درصد از این آثار درخشان با شعر حافظ شکل گرفته‌اند و متاسفانه فردوسی در این میان نبوده است.

وی ادامه داد: از سالهای گذشته می‌خواستم بر روی اشعار فردوسی کار کند. تا چند سال پیش مجوز این کار را نداشتیم. خوشبختانه امروز بخش‌هایی از اثری را دیدید که درفش کاویان نام دارد و در آن بخش‌هایی از شاهنامه را با موسیقی مقامی روایت کرده‌ایم.

ناظری تاکید کرد: در سالهای گذشته برخی از هنرمندان بر روی اشعار فردوسی کار کردند اما برخورد آنان با شعر فردوسی درست مانند برخوردی است که با شعر سعدی داشتند، در حالی که شاهنامه لحن خاص خود را دارد. ادعا ندارم که آنچه ما در آلبوم درفش کاویان انجام داده‌ایم کامل است به طور حتم باید بیشتر کار کنیم.

ناظری درباره مقام‌هایی که در آلبوم درفش کاویان خوانده است، گفت: برای ارائه اشعار فردوسی در این اثر از موسیقی مقامی بهره برده‌ایم و از مقامهایی مانند مقام مجنونی استفاده کرده‌ایم. در این اثر داستان ضحاک را روایت می‌کنیم.

وی در پایان صحبت‌هایش به میان صحنه رفت و بخش‌هایی از آلبوم درفش کاویان را با همراهی ساز تنبور و دهل برای حاضران اجرا کرد.

ناظری در پایان اجرایش در حالی که از میکروفون و کیفیت صدای سالن گلایه داشت با لحنی طنزگونه گفت: روایتی است که روزی موذنی بدصدا در جایی اذان می‌گفت و شخصی بر او گذشت و به او گفت «اینگونه که تو می‌خوانی ببری رونق مسلمانی». این چه میکروفونی است که اینجا گذاشته‌اید به من می‌گفتید تا با خودم میکروفونی ۱۵ هزار تومانی برایتان بیاورم با چنین کیفیت صدایی اگر پاواراتی هم جای من بود آبرویش در خوانندگی می‌رفت.

ناظری در ادامه صحبت‌های طعنه‌آمیزش گفت: روایتی هست در خارج برخی از بودن در جهنم گلایه می‌کنند آنجا همه عذاب‌ها راس ساعت اعمال می‌شود. به طور مثال قیر مذاب راس ساعت ۸ در حلق گناهکاران ریخته می‌شود. در این میان یکی می‌گوید بیاید به جهنم ایران بروید آنجا خیلی خوش می‌گذرد. یک روز قیر نیست، یک روز قیرپاش نیامده.

شهرام ناظری در پایان مراسم با تشویق‌های حاضران در سالن تصمیم گرفت که با سه تارش آوازی برای حاضران بخواند اما به محض اینکه آماده خواندن شد یکی از مدیرانی که در ردیف اول سالن نشسته بود مشغول موز خوردن شد. ناظری هم خطاب به او گفت، من منتظر می‌مانم تا موز خوردن شما تمام شود. آخر شما هم وقت گیر آورده‌اید برای موز خوردن.

بالاخره با تمام مشکلاتی که وجود داشت ناظری آوازش را برای دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه تهران خواند تا علاقه‌اش به این دانشجویان را نشان دهد.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “شهرام ناظری: پاوراتی هم جای من بود آبرویش می‌رفت”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید