آخرین خبر

کانون پرورش فکری رقیب فعالان کودک و نوجوان نیست

به گزارش آوای ایرانیان  حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در هجدهمین دورهمی فعالان حوزه کودک و نوجوان گفت: برای ما مایه مباهات است که میزبان بیش از ۴۰۰ فعال حوزه کودک و نوجوان در کشور باشیم، بنابراین جا دارد بگویم به خانه خودتان خوش آمدید. کانون خانه همه شما است و از این پس کنش‌گری فعالی را با شما خواهیم داشت. حضور شما در کنار ما توان کانون پرورش فکری را در عرصه‌های مختلف چند برابر می‌کند. چرا که امروز کسی به تنهایی نمی‌تواند کار بزرگ و اثرگذار انجام دهد، بنابراین همه باید در کنار هم کار را به ثمر برسانند.

وی ادامه داد: در سایه وحدت و همدلی فعالان کودک و نوجوان باید بتوانیم برای آینده گام‌های خوب و مؤثری برداریم. ما در چند سال اخیر بسیار پرتلاطم بودیم. با شیوع کرونا بیش از دو سال مدارس تعطیل بودند و مخاطبین شما مدرسه نرفتند و در بسترهای مجازی فعالیت داشتند. پس از آن شاهد مشکلات اجتماعی سال گذشته بودیم که بخشی از جریان را نوجوان ما شکل داد. ما به عنوان فعالان عرصه کودک و نوجوان وظایفی داریم که اولین گام آن همگرایی، وفاق و حرکت به سمت اهداف مشترک است. لازم است در هر سطح و لایه‌ای با توجه به اهداف مشترکی که داریم نقشه‌های لازم را برای این کار ترسیم کرده و به سمت عملیاتی شدن گام برداریم. گستره موضوعات و حجم عملیات و عمق مسأله در حوزه کودک و نوجوان بسیار بالاست و اگر با توان صد درصدی هم وارد این حوزه شویم باز هم با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌تواند میثاق مشترک فعالان این عرصه باشد. سندی که سالهاست برای آن تلاش شده اما به نقطه مطلوبی نرسیده است. سندی که در مهم‌ترین جایگاه فرهنگی کشور تصویب شده و مورد تأیید و تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته و مطالبه شده است، اما همه ما در اجرایی سازی آن موفق نبوده‌ایم. فعالان این عرصه بدون هزینه می‌توانند آن را به عنوان میثاق مشترک سرلوحه قرار دهند و با یک عملیات مشترک در یک مدت زمان مشخص آن را اجرایی کنند. وقتی صحبت از سند تحول می‌شود مختص آموزش و پرورش نیست بلکه دستگاه تعلیم و تربیت را شامل می‌شود که خانواده، مسجد، فعالان خصوصی، خیران، نیکوکاران و…. در آن نقش دارند.

وی با اشاره به تربیت نیروی انسانی متخصص گفت: آنچه که در کنار اقدام مؤثر شما به یادگار خواهد ماند، تربیت سرمایه انسانی در حوزه کودک و نوجوان است. اگر همین گروه‌ها در حیطه کاری خود تلاش کنند و نیروی انسانی تربیت کنند، اتفاق خوبی است که متأسفانه تاکنون رخ نداده است. برون داد نیروهای جدید بر اساس تجربیاتی است که در کف میدان شکل می‌گیرد و با قاعده‌سازی به دنبال فراگیری و اجرایی شدن آن هستیم. باید در این مسیر تولید دانش کنیم و با زیست بوم کودک و نوجوان و منطقه در کنار هم این کار انجام شود تا در حوزه کودک و نوجوان فضای تنفسی جدیدی را شکل دهیم.

علامتی گفت: امروز همه باید از هم پشتیبانی کنیم. ما در کانون این موضوع را برای خودمان جا انداختیم که رقیب هیچ فعالی در حوزه کودک و نوجوان نیستیم. در حوزه نشر این کار را انجام دادیم و با ناشران این حوزه پای مذاکره نشستیم و از آنها کتاب خریداری کردیم. نهاد دولتی در کنار نهاد مردمی است و برای حکمرانی باید گروه‌های کوچک مردمی و مؤسسات مردمی را حمایت و پشتیبانی کرد تا کار به نتیجه برسد. مجموعه‌های تسهیل‌گر باید در کنار نهادهای مردمی قرار بگیرند. ما در حوزه تئاتر و سینما نیز این کار را انجام دادیم. پیشنهاد می‌کنم موضوعات مطرح شوند ما هم بررسی می‌کنیم تا بتوانیم در کنار هم بخشی از مشکلات ملی را حل کنیم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان این که در حوزه کودک و نوجوان هر مجموعه‌ای که بتواند قدمی بردارد کانون از آن حمایت خواهد کرد، افزود: در عرصه بین‌الملل ظرفیت‌های بسیار خوبی داریم که تاکنون برون داد نداشتیم و کانون می‌تواند در این زمینه به شما بسیار کمک کند. کشورهایی که با آنها مراوده داریم تشنه هستند و کانون می‌تواند تسهیل کننده این ارتباطات باشد.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “کانون پرورش فکری رقیب فعالان کودک و نوجوان نیست”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید