آخرین خبر

ایرانی‌ها چه‌قدر پول خرج کنسرت‌ها کردند؟

خبرگزاری آوای ایراانیان: مدیرکل دفتر موسیقی گفت: سال گذشته حدود ۳۵۰ میلیارد تومان فروش بلیت کنسرت‌های موسیقی بوده اما واقعیت این است که دفتر موسیقی در تعیین این مسیر و سیاستگذاری نقشی نداشته و بخش خصوصی است که در این زمینه موثر است.

به گزارش آوای ایرانیان، جلسه کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با ارائه گزارش مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از وضعیت موسیقی در کشور برگزار شد و اعضای کمیسیون نظرات و دیدگاههای خود را بیان کردند.

12

محمدحسین ایمانی خوشخو؛ رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه گفت: در حوزه موسیقی نظرات و مباحث متعدد و گوناگونی وجود دارد و هماهنگی لازم بین نهادها وجود ندارد. سند موسیقی با نظر کارشناسان و هنرمندان موسیقی بر اساس ضرورت و نیاز این حوزه در کمیسیون هنر و معماری تهیه شده است و امیدواریم با تصویب این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی با برطرف شدن مشکلات، هنر موسیقی اثربخش تر به راه خود ادامه دهد.

ایمانی خوشخو افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی عالی‌ترین نهاد فرهنگی است که مصوبات آن برای همه دستگاه‌ها و نهادها لازم الاجراست و امیدواریم از این ظرفیت قانونی برای حمایت از موسیقی استفاده شود و در این زمینه کمیسیون هنر و معماری با بررسی وضعیت موسیقی و جلسات و نشست هایی با هنرمندان، کارشناسان و مسوولان نهادهای مختلف سعی می‌کند حمایت و همکاری کند.

7

رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به اهمیت و نقش موسیقی گفت: هنرمندان موسیقی سرمایه های فرهنگی هستند و نقش موسیقی در جامعه پررنگ است و در مقاطع مختلف انقلاب اسلامی نیز موسیقی نقش داشته است. بنابراین ضرورت دارد که برای امنیت روانی و آرامش جامعه موسیقی فکر و تلاش شود.

پیروز ارجمند؛ مدیرکل دفتر موسیقی در این جلسه گفت: برای سیاستگذاری در حوزه موسیقی به اسناد بالادستی نیاز است اما سند بالادستی موسیقی نداریم و این امر باعث می‌شود مدیران و مسوولان با نگاه شخصی امور را اداره کنند. ارائه گزارش کامل و دقیق از وضعیت موسیقی کشور مستلزم کار پژوهشی آماری و دقیق است که هنوز چنین کاری انجام نشده است اما براساس آمار واطلاعات و گزارش های حوزه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می توان تا اندازه ای مسایل هنر موسیقی را مشاهده و بررسی کرد.

ارجمند در ادامه گفت: در حال حاضر با توجه به وضعیت موجود برای موسیقی چشم اندازی را نمی توان تصور کرد و ضرورت دارد که دفتر موسیقی به یک مرکز سیاستگذاری و نظارتی تبدیل شود، از کار اجرایی فاصله بگیرد و مانند برج مراقبت برای موسیقی باشد.

7

ارجمند افزود: موسیقی بالاترین میزان مصرف را در بین کالاهای فرهنگی دارد و مصرف آن صد در صدی است اما برنامه ریزی و بودجه برای موسیقی نداریم. بودجه سال گذشته دفتر موسیقی برابر با بودجه سال ۱۳۷۶ و کمتر از سه میلیارد تومان بود که از آن میزان هم کمتر از دو میلیارد تومان اختصاص داده شد.

مدیرکل دفتر موسیقی با اشاره به گردش مالی موسیقی گفت: در زمینه برگزاری کنسرتهای موسیقی و گستردگی جغرافیایی آنها رشد کمی وجود دارد و سال گذشته حدود ۳۵۰ میلیارد تومان فروش بلیت کنسرت های موسیقی بوده اما واقعیت این است که دفتر موسیقی در تعیین این مسیر و سیاستگذاری نقشی نداشته و بخش خصوصی است که در این زمینه موثر است.

ارجمند با اشاره به آیین نامه ها و دستورالعمل های دفتر موسیقی گفت: آیین نامه ها و دستورالعمل های دفتر موسیقی مبتنی بر واقعیت های موجود نیست و نیازهای امروز را جوابگو نیست. بنابراین با اصلاح بعضی از آیین نامه ها فضایی برای صدور مجوز و انتشار تک آهنگ ها و کلیپ ها نیز میسر شد. جریان موسیقی زیرزمینی سیال و فعال است اما بر اساس تحقیقی بیش از۵۰ درصد موسیقی زیرزمینی سالم و بدون مشکل است و ما با اصلاح آیین نامه ها به طور موقت سعی کردیم مسایل و موانع موسیقی های زیرزمینی سالم شناسایی کنیم و افرادی را که تمایل داشتند در چارچوب قانون فعالیت کنند، به سمت اخذ مجوز هدایت کنیم.

3

مدیرکل دفتر موسیقی همچنین درباره حضور گروههای موسیقی ایرانی در خارج از کشور گفت: در تعامل با دیگر کشورها در زمینه اعزام گروههای موسیقی به خارج از کشور رشد خوبی داشته ایم اما برای حضور گروههای خارجی هنوز مسایلی وجود دارد.

ارجمند ادامه داد: سال گذشته برای ۱۶۰۰ کنسرت موسیقی مجوز صادر شد که ۱۴ مجوز از سوی خود موسسات و شرکت های برگزار کننده یا گروهها لغو شد و چند کنسرت هم با ممانعت لغو شد. سال گذشته مجوز ۴۸۰ آلبوم موسیقی صادر شد اما دفتر موسیقی هیچ نقش حمایتی و تولیدی در آنها ندارد.

ارجمند با اشاره به برنامه دفتر موسیقی برای راه اندازی سامانه برای صدور مجوز گفت: حدود ۵۰ درصد از اختیارات دفتر موسیقی را به استان ها تفویض کردیم و دستور العمل ها و آیین نامه ها نیز بازنویسی شده است تا برنامه های دفتر موسیقی در روند مناسب تر و با سرعت بیشتری پیش برود.

کنسرت رضا صادقی (7)

مدیرکل دفتر موسیقی با اشاره به اینکه آثار موسیقی ارزشمند و ماندگار با شعر و ملودی خوب در شرایطی که هنرمندان موسیقی آرامش داشته باشند تولید می شود گفت: در نظر داریم تا زمینه هایی برای حمایت از موسیقی سنتی فراهم شود.

مدیرکل دفتر موسیقی اظهار امیدواری کرد با تصویب سند موسیقی بخشی از مسایل موسیقی برطرف شود و هماهنگی بین نهادها در حوزه موسیقی فراهم شود و گفت: قرار است شورایی با حضور مدیران موسیقی نهادهای گوناگون تشکیل شود.

در این جلسه حسن ریاحی، حمیدرضا نوربخش، حسن بلخاری، محمدرضا جعفری جلوه، امیر اسماعیل آذر، غلامرضا اسلامی، محمدعلی خبری، عباس اخوین، محمدعلی خبری، حسین پارسایی، محمدحسین نیرومند، محمد خزاعی، عبدالمجید شریف زاده، مجتبی آقایی و رحمت امینی از اعضای کمیسیون هنر و معماری حضور داشتند و نظرات خود را درباره گزارش دفتر موسیقی و وضعیت موسیقی بیان کردند.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “ایرانی‌ها چه‌قدر پول خرج کنسرت‌ها کردند؟”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید