آخرین خبر

اجرای ارکستر سمفونیک تهران در لیگ جهانی کشتی

آوای ایرانیان: نشست خبری مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران برای تشریح برنامه‌های ضبط آثار آهنگسازان ایرانی برگزار شد.

به گزارش آوای ایرانیان، نشست خبری علی رهبری مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران به همراه مصطفی کمال پورتراب برای تشریح برنامه‌های ضبط آثار آهنگسازان ایرانی توسط ارکستر سمفونیک تهران، ظهر امروز دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ در تالار وحدت برگزار شد.

در این نشست آهنگسازان ایرانی که آثارشان در روزهای اخیر توسط ارکستر سمفونیک تهران ضبط شده است، حضور داشتند.

علی رهبری در این نشست گفت: تابستان امسال وقتی نام آهنگسازان جوان را اعلام کردیم تا آثارشان را با ارکستر ضبط کنیم، تعداد کسانی که نامشان وجود داشت ۶۴ آهنگساز بود. اما یک ماهی نگذشت که ۵۰ نفر دیگر هم به این اسامی اضافه شدند. این روند ادامه داشت تا کنون که نام ۱۶۴ آهنگساز در لیست ما هستند.

وی ادامه داد: با قرعه کشی نام آهنگسازان را به ترتیب نوشته‌ایم و هر بار به سراغ ضبط آثار بخشی از آنان می‌رویم. این بار ما آثار ۱۲ آهنگساز را ضبط کردیم و به زودی تاریخ ضبط‌های بعدی را اعلام می‌کنیم.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران گفت: ما بابت ضبط آثار این آهنگسازان پولی به آنها نمی‌دهیم و البته پولی هم از آنها دریافت نمی‌کنیم. پیش از این آهنگسازان ایرانی برای ضبط آثارشان مجبور بودند به ارکسترهای خارجی مراجعه کنند و هزینه‌های هنگفتی هم پرداخت می‌کردند.

وی ادامه داد: سعی کردیم قطعه‌ای که از هر آهنگساز انتخاب می‌کنیم زمانش بین ۵ تا ۲۰ دقیقه باشد تا بتوانیم آثاری از آهنگسازان بیشتری ضبط کنیم.

علی رهبری تاکید کرد: مردم نمی‌دانند آهنگسازان برای نوشتن هر اثر چقدر زمان صرف می‌کنند. گاهی آهنگساز برای نوشتن یک اثر ماه‌ها و سال‌ها زمان صرف می‌کند.

امید داریم تا ۳۰ روز دیگر مشکلات مالی ارکستر حل شود

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم درباره اوضاع مالی ارکستر و این که آیا رئیس جمهور پاسخ نامه او را داده یا خیر، گفت: در هفته‌های گذشته جلسه‌ای با علی مرادخانی داشتیم و امیدواری‌هایی که وجود داشت، به نظرم نوعی پاسخ نامه من از سوی رئیس جمهور بود.

وی ادامه داد: در جلسه با آقای مرادخانی قرار شد آقای پیروزپی از این به بعد به نوعی هماهنگ‌کننده مسائل ارکستر بین من و آقای مرادخانی باشند و کارهایی برای ارکستر انجام دهند. امیدواری تا ۳۰ روز آینده مشکلات مالی ارکستر از بین برود.

رهبری درباره شرطش برای ادامه کار ارکستر گفت: شرط من این است که یا باید ارکستر را تعطیل کرد و یا این که ارکستری حرفه‌ایِ حرفه‌ای داشته باشیم، هرگز ارکستری که به سبک ایرانی اداره شود را نمی‌پسندم. ارکستر نباید قائل به نام هیچ کسی باشد.

آهنگسازان را کسی تحویل نمی‌گرفت

در بخش دیگری از این نشست مصطفی کمال‌پورتراب گفت: من ۹۲ ساله‌ام و هر روز حداقل ۳ ساعت ورزش می‌کنم و تنها با این کار است که تا به امروز می‌توانم راه بروم.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه آهنگسازان در دنیای موسیقی تاکید کرد: اگر آهنگساز نباشد، نوازنده باید برود پی کارش. آهنگساز در دنیای موسیقی برتر از همه است. اما باید استعداد زادی داشته باشد. آهنگساز باید هوش موسیقایی و نبوغ بالایی داشته باشد. متاسفانه آهنگسازان را کسی در کشور ما تحویل نمی‌گیرد و تا کنون کسی به فکر ضبط آثار آهنگسازان ایرانی نیافتاده بود.

در بخش دیگری از این نشست آهنگسازانی که آثارشان توسط ارکستر ضبط شده بود، به معرفی خود و اثرشان پرداختند.
صحبت‌های این آهنگسازان به شرح زیر است:

۵۰ سال انتظارِ یک آهنگساز برای ضبط اثرش در ایران

پورخلجی: قطعه‌ای که از من اجرا شد از مجموعه «نبرد ۱۲ رخ» بود که براساس شاهنامه فردوسی نوشته‌ام. این قطعه را پیش از این با ارکستر بلغارستان ضبط و اجرا کرده‌ام اما روزی که اثرم را با حضور علی رهبری ضبط کردیم کیفیت اجرای ارکستر سمفونیک تهران برایم باورپذیر نبود.

علی اکبر قربانی: آهنگسازان بسیاری داریم که در کشورهای دیگر آثارشان اجرا می‌شود اما در ایران کسی آنان را نمی‌شناسد. ارکستر سمفونیک تهران قطعه «سوئیت دریک‌» را از من ضبط کرد. این قطعه براساس نغمه‌های ایرانی نوشته شده است.

باربد بیات: اینجا مجانی و بدون پرداخت هیچ پولی توانستیم نام علی رهبری را در کنار اجرای اثرمان داشته باشیم. از من قطعه «سوئیت سمفونی ایرانیان» اجرا شد.

آرش عباسی: قطعه‌ی «روایتی کهن» از من ضبط شد که ۱۲ سال پیش نوشته بودم.

پژمان خلیلی: «پوئم سمفونی شماره ۱» اثری بود که از من ضبط شد.

مهران روحانی: بعد از ۵۰ سال انتظار ارکستری از ایران اثری از من را ضبط کرد. «فانتزی شیدا» براساس ۵ تم از علی اکبر شیدا نام قطعه‌ای از من است که توسط ارکستر سمفونیک تهران ضبط شد. این قطعه را ۲ سال پیش برای کنسرتی در لندن نوشتم و اجرا هم شد. اما لحن و صدایی که ارکستر سمفونیک در اجرای این قطعه داشت بسیار پخته‌تر و ایرانی‌تر بود.

امیر هنرمند: در یک هفته اثری نوشتم به نام «از میان شیشه مات» که آن را ارکستر سمفونیک تهران ضبط کرد.

کارن کیهانی: «نامش انسان است» قطعه‌ای بود از ساخته‌های من که توسط ارکستر ضبط شد. چندی پیش من جایزه‌ای از انجمن آهنگسازان امریکا گرفتم، اما ضبط اثرم توسط ارکستر سمفونیک تهران برایم بسیار جذاب‌تر از گرفتن این جایزه بود.

اجرای ارکستر سمفونیک تهران در لیگ جهانی کشتی

در بخش دیگری از این نشست، علی رهبری گفت: قرار است لیگ جهانی کشتی در تهران و در اواخر هفته جاری افتتاح شود. از ارکستر سمفونیک تهران دعوت شده تا سرود جمهوری اسلامی و قطعه «ای ایران» را در مراسم افتتاحیه لیگ جهانی کشتی اجرا کند.

وی ادامه داد: قرار است در روزهای ۵ و ۶ آذر هم کنسرتی در تالار وحدت برای مهمانان ویژه لیگ جهانی کشتی داشته باشیم. در این کنسرت‌ها قطعه «علمدار» ساخته پوریا خادم(فرزند رسول خادم) را اجرا می‌کنیم. این قطعه پیش از این در آذربایجان اجرا شده است.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “اجرای ارکستر سمفونیک تهران در لیگ جهانی کشتی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید