آخرین خبر

آلبوم «عارفِ شیدا» با آواز صدیق تعریف منتشر می‌شود

خبرگزاری آوای ایرانیان: آلبوم «عارفِ شیدا» با آواز صدیق تعریف به مناسبت هشتادمین سال خاموشی «ابوالقاسم عارف قزوینی» به ‌زودی منتشر خواهد ‌شد.

به گزارش آوای ایرانیان، پنج تصنیف اجرا نشده از «عارف قزوینی» و یک تصنیف از «علی اکبر شیدا»، همراه با ۷ آواز تازه با اشعاری از حافظ، هوشنگ ابتهاج (سایه) و … با اجرا و صدای صدیق تعریف در مجموعه «عارفِ شیدا» به مناسبت هشتادُمین سال خاموشی «ابوالقاسم عارف قزوینی» تصنیف‌ساز، ترانه‌سرا، شاعر، خواننده، نغمه‌پرداز و از چهره های جنبش مشروطه به زودی منتشر خواهد ‌شد.

صدیق تعریف خواننده این اثر موسیقیایی در بروشور این آلبوم، یادداشت مفصلی تحت عنوان «باغ خونی» درباره «عارف قزوینی» به تحریر درآورده است. در بخشی از این یادداشت آمده است: تا پیش از سربرآوردن و تولد هنری «ابوالقاسم عارف قزوینی» تصانیف و ترانه‌ها ساختار و سازمانی تقریباً مشخص و اغلب تکراری داشتند. به طور معمول و رایج، این خط مشخص و یکنواخت همچنان به صورت افقی پیش می‌رفت که عارف در حرکتی انقلابی و نوآورانه، این حرکت یکنواخت و افقی را به شکل عمودی و فواره‌ای دیگرگونه کرد. این تغییرات چه به لحاظ ساختار موسیقیایی و گردش ملودی و چه به لحاظ واژگان، کلام و شاعرانگی‌اش، پرواز متهورانه‌ای بود که تا پیش از او قطعاً بی‌سابقه بوده و تأثیراتش تا به امروز جاری و ساری است. عارف، شمایل هنرمند نواسازی را به نمایش می‌گذارد که هر چند تصانیفش را تحت تأثیر اتفاقات سیاسی اجتماعی می‌سرود، اما آثار او صرفاً صدور یک مانیفست سیاسی انقلابی نمی‌تواند تلقی شود؛ چرا که عشق و مهر به وفور در رگ و پی این آثار جریان دارد …

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “آلبوم «عارفِ شیدا» با آواز صدیق تعریف منتشر می‌شود”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید