آخرین خبر

چکناواریان: «تونیک»؛ تولد یک ارکستر است

خبرگزاری آوای ایرانیان: لوریس چکناواریان گفت: همان‌طور که قدیمی‌ترها راه را برای ما باز کردند ما هم باید برای جوانان قدمی برداریم. دنیا، دنیای جوانان است.در واقع این تولد هنری یک آهنگساز و تولد یک ارکستر جوان است.

به گزارش خبرگزاری آوای ایرانیان، نشست خبری ارکستر سمفونیک «تونیک» ظهر امروز شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ در تالار وحدت برگزار شد. در این نشست لوریس چکناواریان به نشانه حمایت از تاسیس ارکستر «تونیک» حضور داشت و رضا کهریزی هم به عنوان رهبر این ارکستر به بیان توضیحاتی درباره کار ارکستر پرداخت.

لوریس چکناواریان در ابتدای این نشست گفت: ما باید از جوان‌ها حمایت کنیم. من هم سعی می‌کنم همان‌طور که قدیمی‌ترها راه را برای ما باز کردند برای جوانان قدمی بردارم. دنیا، دنیای جوانان است. آقای کهریزی هم از آهنگسازان خوب کشور است که قرار است کنسرت خود در تالار رودکی روی صحنه ببرد و آثار خودش را اجرا کند. در واقع این تولد هنری یک آهنگساز و تولد یک ارکستر جوان است.

چکناواریان با تأکید بر اهمیت حمایت از فعالیت جوانان توضیح داد: اگر ما نتوانیم فعالیت‌مان را انجام دهیم، خیلی هم مهم نیست. مهم این جوانان‌اند که برای آینده کشور اهمیت دارند. من از شما اهالی رسانه هم می خواهم که به این گروه لطف کنید و در پوشش رسانه ای اولین کنسرت ارکستر سمفونیک «تونیک» کمک های لازم را انجام دهید.

این هنرمند پیشکسوت درباره فعالیت‌های آینده‌اش نیز توضیح داد: مهرماه امسال ۸۰ ساله می‌شوم و بنا دارم در سالروز تولدم برنامه‌های متفاوتی را اجرا کنم که برگزاری کنسرت به نفع امور خیریه یکی از آنها است. در زمان مناسب توضیحاتی درباره این برنامه‌ها ارائه می‌کنم.

چکناواریان بخش دیگری از صحبت‌های خود را به مقوله رهبری ارکستر اختصاص داد و گفت: رهبری ارکستر کار بسیار مهمی است، چون در طول اجرای یک قطعه موسیقی، میلیون‌ها نت نواخته می‌شود. این کار به تجربه بالا نیاز دارد و بهتر است سن رهبر ارکستر از ۶۰ گذشته باشد. قطعات نباید به‌صورت ظاهری توسط رهبر اجرا شوند، بلکه او باید به‌خوبی از پس نقش خود برآید تا روح قطعه را نشان دهد. ما در ایران، مدرسه‌ی رهبری نداریم و این در حالی است که استعدادهای زیادی در ایران وجود دارد و من امیدوارم این ظرفیت در کشور به‌وجود آید.

رهبر ارکستر سمفونیک تونیک در سخنانی گفت: ارکستر ما از بهمن‌ماه سال ۹۳ فعالیت خود را آغاز کرد و رفته‌رفته به تعداد اعضای آن افزوده شد. اکنون این ارکستر ۵۰ نفره در تالار رودکی روی صحنه می‌رود و این در حالی است که آقای لوریس چکناواریان از بدو تأسیس ارکستر، ما را حمایت کردند.

چکناوریان گفت: نشست خبری امروز تولد یک آهنگساز جوان است که می خواهد ۲۰ سال تا ۳۰ سال دیگر به عنوان یکی از رهبران ارکستر قدرتمند کشورمان در دنیای موسیقی حضور داشته باشد و من بسیار امید دارم که این روز تولد بتواند مقدمه خوبی برای فعالیت یک تیم جوان و مستعد باشد که می‌خواهد در موسیقی حرفی برای گفتن داشته باشند.

در بخش دیگری از این نشست رضا کهریزی رهبر ارکستر و آهنگساز ارکستر سمفونیک «تونیک» به بیان توضیحاتی پرداخت و گفت: از روزی که کار را شروع کردیم ۱۸ نفر نوازنده بودیم که از بهمن ماه ۹۳ تلاش کردیم تا ارکستری را تشکیل دهیم و امروز که با شما صحبت می کنم مجموعه‌ای ۵۰ نفره هستیم که طی روزهای اول و دوم تیرماه کنسرت خود را برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: ارکستر ما بدون حمایت دولتی فعالیت می‌کند و هدف آن انجام کار فرهنگی است. البته امیدوارم در آینده اسپانسر هم داشته باشیم، زیرا حیات یک ارکستر منوط به تأمین نیازهای مالی است. هدف بلندمدت ما این است که هر سال چند اجرا داشته باشیم و بتوانیم از نوازندگان جوان استفاده کنیم تا استعدادهای‌شان را روی صحنه نشان دهند.

در کنسرت گروه «تونیک» ۹ قطعه از ساخته‌های رضا کهریزی اجرا می‌شود که از میان آنها می‌توان به «والس»، «فوگ»، «کوچ پرستوها»، «بهار»، «معما» و قطعه‌ای برای ویلنسل و ارکستر اجرا می‌شود.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “چکناواریان: «تونیک»؛ تولد یک ارکستر است”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید