آخرین خبر

گزارشی از برپایی ارکستر موسیقی با لامپ های برقی

خبرگزاری آوای ایرانیان: پرفورمنس «خارش – هنر مقصود» به نویسندگی، ایده‌پردازی و اجراگردانی امیر صادقی کنجانی اجرا می‌شود.

به گزارش آوای ایرانیان، این اجرای چندوجهی و چندلایه که با همکاری دانشگاه والت‌دیزنی و گالری محسن صورت می‌پذیرد، شامل طراحی بخش‌های نمایشی و اجرای موسیقی توسط گروه زهی و چند تک‌نواز (سولیست) خواهد بود. در این پرفورمنس، سحر دولت‌شاهی، حسن پورشیرازی، محسن رستگار و الهه بخشی بازی می‌کنند.

1

رهبر ارکستر و آهنگساز این پرفورمنس، امیر صادقی کنجانی است و جمعی از نوازنده‌های موسیقی کلاسیک از جمله یاسمن کیمیاوی (ابوا)، گلنار شعاری (کلارینت)، پندار پارسی (ویلن)، علی آقاجانی (ویلنسل)، دینا کهنی (فرنچ هورن) و آیدا موسوی (ترومپت) به‌عنوان سولیست او را همراهی می‌کنند.

11

کنجانی درباره این اجرا گفت: «پس از سه‌ سال تحقیق و تجربه این‌بار با معماری آغاز کردیم و عزیمت یک تفکر به تفکری دیگر پایه و متن اثر قرار گرفت. هنر معماری در لحظه لحظه این اجرا مورد توجه قرار گرفته است و در واقع حتی موسیقی‌ِ اثر از معماری اصوات شکل می‌گیرد. اجرای خارش پرفورمنسی است که سعی‌ دارد تا از پایانه‌های عصبی و حسی چندگانه انسان به‌صورتی‌ متفاوت استفاده کند. در واقع شما از طریق دیدن می‌شنوید و از طریق شنیدن تجسم خواهید کرد.»

4

او همچنین به اهمیت و نقش پررنگ «دیوار ششم» در این پرفورمنس اشاره کرد؛ دیوار ششم، دیوار جدیدی است که در هنر پرفورمنس توسط خود کنجانی در دانشگاه والت‌دیزنی مطرح و ثبت شده است. به این ترتیب که در تعاریف هنر اجرا، دیوار چهارم دیوار بین مخاطب و اجراکننده است که سال‌ها پیش مطرح و تلاش‌های زیادی برای شکسته شدنش انجام شد و دیوار پنجم دیوار بین اجراکننده و منتقدان است. کنجانی در این رابطه اظهار کرد: «دیوار ششم به سایه‌ها و عدم انطباق صدا با منبع آن توجه دارد. در واقع گاهی سایه‌ی صدا مهم‌تر از خود منبع آن خواهد بود و یا صدای واقعی‌ بازیگر – اجراکننده «سایه»ی صدای شنیده‌شده خواهد شد که در این پرفورمنس به این موضوع اهمیت زیادی داده شده است.»

امیر صادقی کنجانی، پیانیست، آهنگساز و ایده‌پرداز، فارغ‌التحصیل آهنگسازی و رهبری ارکستر از کنسرواتوار ترینیتی لندن در زمینه موسیقی معاصر است. او تا به حال دو آلبوم با عنوان «اشعار ژاک پرور» (با صدای احمد شاملو) و «استعاره‌ای تا ابدیت» منتشر کرده و به‌عنوان آهنگساز برگزیده در بیست‌و‌چهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر برای ساخت «راپسودی ایرانی» انتخاب شده است.

6

کنجانی بیشتر از هر چیز به‌واسطه خلاقیت و نوآوری‌هایش در موسیقی و اجرای پرفورمنس‌های چندوجهی و چندلایه شناخته می‌شود. او پیشتر نیز پرفورمنس «ذهن شیشه‌ای» با بازی پگاه آهنگرانی و ستاره پسیانی و همراهی هشت نوازنده فلوت را در ایران اجرا کرده است که این اجرا با استقبال بسیار خوب هنردوستان و منتقدان مواجه شد.

3

از نوآوری‌های پربازتاب او می‌توان به ابداع شیوه جدید رهبری ارکستر به همراه لامپ‌های برقی اشاره کرد. از این شیوه که در سال ۲۰۱۰ میلادی جایزه «لایت ورک فستیوال» لندن را دریافت کرد و ثبت اختراع شد، برای اولین‌بار در ایران، در پرفورمنس «خارش – هنر مقصود» استفاده خواهد شد. به این ترتیب که نوازنده‌های مستقر در محل و سه کوارتت جداگانه به‌صورت مستقیم توسط کنجانی و همزمان توسط لامپ‌های برقی رهبری می‌شوند.

33

در این اجرا، عرشیا والی به‌عنوان نوازنده پرکاشن و سازهای کوبه‌ای و پیمان ابوالحسنی، برهان همتی، طناز اسدالله، سهراب ملک زاده، امیر پاشا فاطمی، مهرناز زند رحیمی، غفار بجوی، مجید حاتمی و وحید حاج میری، به‌عنوان نوازندگان ارکستر زهی حضور خواهند داشت.

این برنامه در روزهای ۲۷ و ۲۸ و ۲۹ خردادماه در پلت‌فرم داربست (گالری محسن) واقع در خیابان ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک ۴۲ اجرا می‌شود و علاقه‌مندان برای تهیه بلیت می‌توانند به www.peeshnahad.com

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “گزارشی از برپایی ارکستر موسیقی با لامپ های برقی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید