آخرین خبر

ترس‌های کودکی‌ام را فیلم کردم/ استفاده از افسانه‌های شمالی

به گزارش آوای ایرانیان، یاسر برزگر کارگردان فیلم کوتاه «یه‌چوم یه‌لنگ» که در بخش رقابت داستانی سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد، درباره ایده اولیه این فیلم به خبرنگار مهر گفت: ایده اولیه این فیلم از دوران مدرسه ابتدایی خودم شکل گرفته است؛ در آن دوران ترساندن دانش‌آموزان برای کنترل بهتر، کم و بیش رایج بود و به همین دلیل سال‌های زیادی از دوران کودکی ما با ترس و دلهره طی می‌شد. این مساله برای من اهمیت داشت و همیشه علاقه داشتم از طریق سینما آن را به تصویر بکشم.

وی درباره فضاسازی فیلم نیز بیان کرد: فضای فیلم در مرحله نوشتن فیلمنامه برای من و همسرم؛ آرزو خانجانی که تهیه کنندگی کار را عهده دار است، روشن شد. از آنجا که من متولد شمال ایران هستم و دوران کودکی و نوجوانی خودم را در اقلیم شمال ایران گذراندم، می‌دانستم که بستر فیلم، بوم شمال و افسانه‌های شمالی خواهد بود.

برزگر در پاسخ به اینکه ساخت فیلم‌هایی نظیر «یه‌چوم یه‌لنگ» را چقدر سخت می‌داند، گفت: ناممکن که به هیچ وجه، چون بالاخره ممکن هست، چرا که با توجه به پیشرفت سینمای ایران در سال‌های اخیر، ساخت انواع فیلم به نظر ممکن می‌آید اما ساخت چنین فیلمی به‌ویژه در سینمای کوتاه سختی‌ها و مشکلات زیادی را برای گروه سازنده به‌همراه دارد. با توجه به شرایط تهیه بودجه برای فیلم کوتاه که اغلب به صورت مستقل است، محدودیت‌های فراوانی در بخش تهیه و تولید برای فیلمساز وجود دارد. البته علی‌رغم این محدویت‌ها نظر شخصی من این است که فیلمسازان بهتر است به دنبال روایت‌هایی جدید در قالب ژانرهای متنوع باشند، چراکه سینمای جهان به روایت‌هایی نو نیاز دارد.

وی درباره تأثیر جشنواره فیلم کوتاه تهران بر مسیر فیلمسازی فیلمسازها توضیح داد: یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های یک فیلمساز در درجه اول داشتن مخاطبانی در اقلیم و بوم خودش است و چه بهتر که جشنواره معتبر داخلی، این امکان را برای او فراهم کند. جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در سال‌های گذشته کمک فراوانی به معرفی فیلمسازان جوان چه در سطح داخلی و چه در سطح جهانی کرده است. به همین دلیل برای من به شخصه حضور در این جشنواره اهمیت زیادی دارد.

کارگردان فیلم کوتاه «یه‌چوم یه‌لنگ» همچنین گفت: جایزه همیشه خوشحال کننده و امیدوار کننده است، کمااینکه جایزه‌های جشنواره فیلم کوتاه تهران مبلغ قابل توجه‌ای است و می‌شود به عنوان کمک هزینه فیلم‌های آینده به آن نگاه کرد. همچنین جایزه در بخش‌های مختلف به نوعی اعتبار حرفه‌ای در حوزه کاری هر یک از هنرمندان است. من و گروه فیلم کوتاه «یه‌چوم یه‌لنگ» تلاش کردیم تا هریک بهترین کار خودمان را انجام دهیم تا در نهایت اثر باکیفیتی خلق کنیم، اگر این اتفاق با جایزه همراه باشد باعث خوشحالی‌مان هست.

برزگر در پایان در مورد انتظارش از جشنواره فیلم کوتاه تهران بیان کرد: انتظار من از جشنواره این است که هیأت داوران با توجه به رویکرد امسال جشنواره که تنوع ژانر هست و همچنین اهمیت نگاهشان برای فیلمسازان، نظر ویژه‌ای به فیلم‌هایی که در قالب ژانر ارائه شده‌اند، داشته باشند چراکه این رویکرد باعث ارتقای کیفی و تنوعی تولیدات آینده خواهد شد.

فیلم کوتاه «یه‌چوم یه‌لنگ» پنجمین تجربه فیلمسازی یاسر برزگر محسوب می‌شود و به گفته او، این فیلم کوتاه، به نوعی ادای دین به اقلیم و کودکی‌اش است. برزگر در این فیلم قصد داشته بخشی از جادوی روستا که از تولد با او بوده است، به تصویر بکشد. برزگر، سال ۱۳۹۰ اولین فیلم خودم را که فیلمی ۱۰۰ ثانیه‌ای بود با نام «شب-داخلی- قرمز» ساخت و سال ۱۳۹۷ دومین فیلمش به نام «کامنت» که این بار ۱۵ دقیقه بود، ساخت. پس از فیلم کوتاه «رام» که توانست در بخش بین‌الملل موفقیت‌های خوبی کسب کند، فیلم کوتاه «۳۵-۱۰» را تیرماه ۱۴۰۰ ساخت.

«یه‌چوم یه‌لنگ»، نام هیولایی در جنگل‌های مازندران است و در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «در روستایی دورافتاده، معلمی از وجود هیولایی خطرناک در جنگل به دانش‌آموزان خود خبر می‌دهد..»

رضا عموزاد، آروین حامی‌طبری، ابوالفضل سائلی، علیرضا باباجان‌زاده، محمدجواد ولی‌پور، محمدحسام مومن‌آبادی و فرشید قاسمی، بازیگران فیلم کوتاه «یه‌چوم یه‌لنگ» هستند.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “ترس‌های کودکی‌ام را فیلم کردم/ استفاده از افسانه‌های شمالی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید