آخرین خبر

مسئولان از موسیقی سنتی حمایت کنند/ ضرورت هدایت جریان هنر در جامعه

آهنگساز و پیشکسوت موسیقی سنتی گفت: اگر مسئولان نتوانند مسیر رودخانه هنر را روان و هدایت کنند یقینا به بی‌راهه خواهیم رفت.

به گزارش آوای ایرانیان، بابیان اینکه اگر مسئولان نتوانند جریان و مسیر رودخانه هنر را به خوبی هدایت کنند یقینا به بی‌راهه خواهیم رفت، اضافه کرد: این مسیر باید جریان یابد و بگذاریم هنر و زیبایی در جامعه نمایان و آشکار باشد.

وی اضافه کرد: زمانی هنر در جامعه جاری و ساری شود زندگی مردم نیز رنگ و بوی آرامش می‌گیرد و جامعه‌ای که هنر از آن گریخته و ممیزی شده باشد رو به پلیدی و زشتی‌ها خواهد آورد زیرا مؤلفه هنر زیبای محسوب می‌شود و این بخش مهم دست سیاست‌گذاران عرصه هنر و فرهنگ است.

زبان موسیقی قابل تفکر و اندیشیدن

آهنگساز و پیشکسوت موسیقی سنتی بابیان اینکه باید به موسیقی نظر ذومراتب(دارای مرتبت موسیقایی) داشته باشیم، گفت: موسیقی تنها زبانی است که شامل انسان، نباتات، محیط کره خاکی و کهکشان می‌شود.

پرنیا ضمن بیان اینکه زبان موسیقی قابل تفکر و اندیشیدن با تمام اشیا و قالب‌هایی که خالق آن‌ها این زبان را ایجاد کرده است، تصریح کرد: نیازمند این زبان و موسیقی هستیم زیرا در تمام سفرهای روحی فکری، موسیقی بال ما می‌شود و در عرفان شرقی نیز موسیقی و ریتم گویی بسیار حائز اهمیت است و اگر نباشد پروازی صورت نمی‌گیرد، نظیر سماء مولانا که با صدای مسگران در بازار در درون او پدیدار شد.

وی ضمن بیان اینکه هر چیزی با موسیقی آمیخته نشود مانند گردی است که با خاک به هوا برمیخیزد و به ناکجا می‌رود، افزود: برای جامعه و نسل امروز باید به دستگاه‌های مربوط به هنر نگاه کرد که آیا توانسته این اندیشه‌ها را جذب، قوام و در جامعه گسترده کنند؟ و لذا متاسفانه بیشتر به بیراهه می‌کشانند و سرد و بی‌انگیزه می‌کند، پس مجادله‌ای بین اندیشه‌های هنری در موسیقی وجود دارد.

انسان خالق موسیقی نیست

آهنگساز و پیشکسوت موسیقی سنتی در پاسخ به این سوال که آیا کاری در دست تولید دارد یا خیر، گفت:  آلبوم مشترکی با خوانندگانی نظیر علی خدایی و وحید تاج تولید شده و تا پایان سال رونمایی خواهد شد.

پرنیا درباره ویژگی‌های این آلبوم افزود: انسان خالق موسیقی نیست بلکه نیرو و انرژی وسیع‌تر از تصور بشر به نام خدا است و انسان توانسته این ریتم و حال و هوا را رفته‌رفته از درون طبیعت کشف کند لذا خالق موسیقی نیروی دیگری است.

 

منبع: مهر

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “مسئولان از موسیقی سنتی حمایت کنند/ ضرورت هدایت جریان هنر در جامعه”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید