آخرین خبر

بازگشت ربنای شجریان بر سر سفره افطار

خبرگزاری آوای ایرانیان: گلچینی از مناجات های خاطره انگیز افطار با اجازه صاحبان اثر، از طریق سایت «بییپ تونز» منتشر و در دسترس مخاطبین قرار گرفت.

به گزارش آوای ایرانیان، این مجموعه ۲۲ دقیقه ای که «نوای افطار» نام دارد، با مثنوی افشاری استاد شجریان شروع می شود، ترانه های این اثر از دفتر اول، سوم و پنجم مثنوی مولانا انتخاب شده و مضمون آن با توصیه به «لب فرو بستن از طعام و شراب»، «شتافتن به سوی خوان آسمانی» و «امتحان کردن چند روزی در صیام» کاملا با فضای ماه رمضان همخوانی دارد. این ترانه در آواز افشاری خوانده شده و نامگذاری آن، علاوه بر اشعار مثنوی، به دلیل اجرای آن به شیوه نغمه مثنوی یا مثنوی پیچ است که سبک خاصی از آواز افشاری با چرخش های تحریری است. بعد از آن، ترجمه فارسی آیه معروف «انا لله و انا الیه راجعون» توسط امیر نوری دکلمه می شود: «همه از خداییم. به سوی خدا برویم» و بعد، «ربنا» مشهورترین مناجات رمضان پخش می شود.

در میکس «نوای افطار»، بعد از ربنا، تواشیح ۹۹ نام خداوند مشهور به «اسماءالحسنی» قرار دارد که با «نسئلک یا من هو الله الذی لا اله الا هو» شروع می شد. این تواشیح اثر گروه تواشیح اهل بیت با تک خوانی عباس سلیمی و محمد اصفهانی است که در آلبوم «النور»؛ اولین آلبوم اصفهانی منتشر شد.

شاید مخاطبین یادشان نیاید، اما شبکه یک سیما گاهی قبل از اذان، آهنگی شبیه آهنگ های مدیتیشن پخش می کرد. این قطعه کوتاه خاطره انگیز که بخشی از موسیقی فیلم «قبل از باران (Before the Rain) » است، در میکس «نوای افطار» گنجانده شده است؛ اما خاطره انگیزتر از آن، صدای تق توق قدیمی قبل از اذان است؛ صدایی ناقوس مانند که گفته می شود متعلق به نقاره خانه حرم امام رضا (ع) است و مانند ثانیه شمار، ما را گوش به زنگ اذان نگه می داشت. در این مجموعه این صدا را هم درست قبل از اذان مرحوم رحیم موذن زاده اردبیلی می شنوید.

درست بعد از اذان، دعای کوتاه «اللهم لک صُمنا»؛ ذکر امام علی (ع) پیش از افطار، و بعد از آن، دعای مشهور «یا علی و یا عظیم» در میکس «نوای افطار» قرار دارد.

در توضیح کوتاه این مجموعه آمده است: «یادش بخیر. هنوز ته مانده ای از آفتاب در آسمان بود که تلویزیون را روشن می کردیم. با مثنوی افشاری و نوای «این دهان بستی دهانی باز شد» سماور را جوش می آوردیم. با ربنای شجریان سفره را پهن می کردیم. اسماءالحسنی که شروع می شد، تند تند کاسه های آش و شله زرد را پر می کردیم. صدای تق توق قبل از اذان که می آمد، همه دور سفره می نشستیم و به خوراک های رنگارنگ خیره می شدیم و منتظر می ماندیم تا صدای اذان موذن زاده خانه را پر کند. کوچکترها تا آخر اذان طاقت نمی آوردند و بزرگترها تا اول «اللهم لک صُمنا» صبر می کردند و «یا علی و یا عظیم» شروع شده بود که با خرما یا نمک افطار می کردند. یادش بخیر آن روزها…

حالا باز هم ماه رمضان است و موقع افطار، دلمان تنگ می شود برای آن آواها و نواها. به همین مناسبت، مجموعه ای از ادعیه و مناجات هایی که در زمان افطار از رادیو و تلویزیون پخش می شد، توسط وب سایت بییپ تونز تهیه شده تا خاطرات آن روزها را زنده کند و به افطارهایمان رنگ و بویی نوستالژیک ببخشد.»

مجموعه «نوای افطار» را می توانید به صورت رایگان و با اجازه صاحبان اثر، از طریق وب سایت «بییپ تونز beeptunes.com» دانلود کرده و از یادآوری خاطرات افطار آن روزها لذت ببرید.
منبع: موسیقی ایرانیان

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “بازگشت ربنای شجریان بر سر سفره افطار”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید