آخرین خبر

توصیه‌هایی برای شنیدن موسیقی در سفرهای نوروزی

طبق نظر کارشناسان و پژوهش‌های به عمل آمده، گوش دادن به برخی آهنگ‌ها باعث رانندگی سریع‌تر و پرخطرتر می‌شود و گوش دادن به دسته‌ای دیگر از آهنگ‌ها باعث حواس جمعی و امنیت و تمرکز بیشتر برای راننده می‌شود.

توصیه‌هایی برای شنیدن موسیقی در سفرهای نوروزی/آهنگ‌هایی که باید یا نباید گوش کرد

علیرضا سپهوند: طبق نظر کارشناسان و پژوهش‌های به عمل آمده، گوش دادن به برخی آهنگ‌ها باعث رانندگی کردن سریع‌تر و پرخطرتر می‌شود و گوش دادن به دسته‌ای دیگر از آهنگ‌ها باعث حواس جمعی و امنیت و تمرکز بیشتر برای راننده می‌شود.

پژوهشگران دریافته‌اند بسیاری از آهنگ‌ها امنیت سفر و رانندگی طولانی مدت را به شدت با خطر مواجه می‌کنند. البته دسته ای از آهنگ ها نیز هستند که باعث آرامش راننده و سرنشینان شده و بخصوص موجب کاهش اضطراب در رانندگی شده و با گوش دادن به آنها، دوپامین در بدن ترشح شده و خستگی مسیرهای طولانی را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

امروزه گوش دادن به موسیقی یکی از کارهای عادی درون خودرو است. بسیاری از رانندگان مبالغ قابل ملاحظه‌ای برای سیستم پخش موسیقی در خودرو هزینه می‌کنند تا آ]نگهای دلخواهشان را با کیفیتی مطلوب گوش دهند. اما همین کیفیت مطلوب صوتی که در بسیاری از موارد با بالا بردن سطح صدا یا ولوم همراه میشود میتواند علاوه بر آسیب رساندن جدی به سیستم شنوایی، موجب ایجاد هیجانات غیرمتعارف و بیش از حد در راننده شود که به دنبال آن بر سرعت رانندگی و اقدام به حرکات پرخطرتاثیر مستقیم میگذارد. از اینرو توصیه میشود که هموطنان عزیز به این قضیه که همواره یکی از دلایل کمتر دیده شده و مستتر تصادفات و سوانح جاده ای محسوب میشود اهتمام لازم را داشته باشند. چراکه توجه و رعایت این مقوله کمتر از تمکین به علائم رانندگی و ترافیکی نیست.

در تازه ترین تحقیقاتی که توسط پژوهشگران چینی انجام شده، رانندگان هنگام رانندگی در تنهایی، تاریکی، و در شرایط ترافیکی متوسط تا سنگین، بیشتر به موسیقی گوش می‌دهند. در این پژوهش تأثیر نوع موسیقی، سطح صدا و سایر عوامل کنترل‌کننده عملکردهای فیزیولوژیکی رانندگان از نظر برانگیختگی احساسات و حجم کار ذهنی بررسی شده است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که ارتباط بین موسیقی، عوامل فیزیولوژیکی و نحوه رانندگی، می‌تواند خطر تصادف را بیشتر کند. بنابر این تحقیق، برخی آهنگ‌های راک و پاپ، بدترین تأثیر را بر نحوه رانندگی افراد می‌گذارند.

 نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که آهنگ‌هایی با تمپو(ضرب‌آهنگ) بیش از ۱۲۰، می‌توانند تأثیر منفی روی نحوه رانندگی داشته باشند و باعث کاهش هورمون کورتیزول شود که با استرس مرتبط است و افراد حین شنیدن این آهنگ‌ها عکس‌العمل‌های پرخطری از خود نشان می‌دهند.

در این بین اما موسیقی هایی هم هستند که بخش قابل توجهی از اوقات فراغت ما را به خوبی پر کرده اند و حتی در حین رانندگی هم نه تنها باعث پراکندگی حواس نشده بلکه موجب آرامش و تمرکز راننده و رفاه حال سرنشینان را فراهم می آورند.

 از منظر علمی، ریتم و آهنگ موسیقی قسمت های مرتبط با احساسات مغز را تحریک می کنند. در واقع، هنگامی که ما به موسیقی گوش می دهیم مغز ما از خود هورمون دوپامین ترشح می‌کند و به همین دلیل، احساس رضایت و یا هم‌ذات پنداری به ما دست می‌دهد. دوپامین ماده‌ای است که برای زنده ماندن و کارهایی مانند غذا خوردن ضروری است اما تنها تفاوتش با مواد و آنزیم‌های حیاتی بدن این است که برای زنده ماندن ضروری نیست.

موسیقی خوب حین مسافرت می‌تواند لذت روحی و آرامش‌ خاطر را برای ما به ارمغان بیاورد. اگر وظیفه خطیر رانندگی را بر عهده دارید یا حتی از پرواز می ترسید و به هر حال، ترسی و استرسی در وجود شماست، باید این نکته را بدانید که موسیقی برای مبارزه با استرس و تقویت بُعد روانی انسان‌ ها استفاده می ‌شود پس موسیقی‌های مطلوب و مخصوص سفر به شما کمک می‌کنند تا بر هرگونه حس منفی و استرس در طول سفر مسلط شوید و به آرامش ذهنی برسید.

گوش دادن به موسیقی خوب آن هم در سفرهای طولانی باعث بالا رفتن سطح هشیاری، متمرکز نگهداشتن ذهن روی جاده و جلوگیری از خواب آلودگی شود. با این‌ وجود گوش دادن به موسیقی با صدای بلند در حین رانندگی حتما باعث حواس‌پرتی می‌شود. موسیقی با صدای زیاد به همان اندازه که باعث تحریک هیجانات می‌شود، در افزایش ضربان قلب نیز تأثیرگذار است.

تهیه یک پلی لیست و پخش آهنگ در مسافرت، آواز خواندن همراه با آهنگ مورد علاقه، ضربه زدن روی فرمان، تکان دادن سر و دست و غیره، همگی بخشی جدانشدنی از مسافرت های طولانی هستند، اما باید بدانیم گوش دادن موسیقی هم خوب است هم بد!

برخی از ژانرهای موسیقی می‌توانند باعث بی‌احتیاطی و عدم تمرکز رانندگان در پشت فرمان شوند. آهنگ‌های تند و با صدای حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ دسی‌بل می‌تواند منجر به اشتباه در محاسبات، عدم دقت، خطای راننده، پرخاشگری و تخلفات رانندگی شود.

در واقع همان‌قدر که آهنگ‌های مناسب مثل آثار موسیقی محلی ایرانی شامل تمام موسیقی اقوام و یا موسیقی سنتی یا اصیل ایرانی می‌توانند اضطراب را کاهش دهند و باعث تقویت ایمنی شوند، آهنگ‌های وارداتی چون راک یا هِوی متال علاوه بر بالا بردن ضربان قلب راننده، منجر به پرخاشگری، ایجاد هیجانات غلو شده و تخلفات و سوانح رانندگی خواهند شد. در نتیجه بهتر است در انتخاب موسیقی در ماشین هنگام سفر دقت کنیم و آن را با یک صدای مناسب ۸۵ تا ۹۲ دسی‌بل گوش کنیم.

موسیقی‌های مناسب مسافرت به خاطره‌های شما در طول سفر را بر روی خود ثبت می‌کنند. شاید برای همه شما پیش آمده باشد که بارها با شنیدن یک آهنگ یاد یک مکان یا رویداد خاص افتاده اید، انگار همان لحظه تمام آن خاطره دور و دراز برایتان به روز رسانی شده باشد و این از مزایای گوش دادن به موسیقی خوب حین سفر است که خاطرات خوب را برای آدمی زنده نگه می‌دارد.

پس سعی کنید برای سفرهای جاده‌ای آهنگ‌هایی گوش کنید که در عین القای آرامش به شما، به نوعی آدرنالین هم در شما ترشح کنند. به ترتیب اولویت، موسیقی‌های بی‌کلام محلی برای جاده مناسب است اما می‌توان از

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “توصیه‌هایی برای شنیدن موسیقی در سفرهای نوروزی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید