آخرین خبر

امیرحسین قهرایی: فیلمسازان حوزه کودک باید کودک درون فعال و زنده‌ای داشته باشند

امیرحسین قهرایی، کارگردان فیلم «بازیوو» معتقد است که فیلمساز حوزه کودک باید کودک درون فعال و زنده‌ای داشته باشد تا بتواند دنیا را از نگاه آن‌ها ببینند.

مهدی درستی: امیرحسین قهرایی از کارگردانان باسابقه حوزه کودک و نوجوان است که بسیاری با آثار ماندگار او خاطره دارند، آثاری که هنوز و پس از گذشت سال ها تازگی و طراوتش را از دست نداده و به برگی از تاریخ آثار تلویزیونی کودک بدل شده است، از «علی کوچولو» که شخصیت محبوب بسیاری از کودکان و نوجوانان دیروز بود تا «چاق و لاغر».

قهرایی امسال و در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با فیلم سینمایی جدید خود به نام «بازیوو» حضور پیدا کرده است، فیلمی که به گفته خود حال و هوایی فانتزی دارد و برای کودکان امروزی می تواند دارای جذابیت باشد.

به همین مناسبت سینمایی گفت و گویی با این کارگردان درباره تازه‌ترین ساخته سینمایی‌اش داشته‌ایم که می‌خوانید.

بازیوو یک فیلم خیلی فانتزی است

امیرحسین قهرایی در ابتدا و درباره چگونگی شکل گیری ایده، موضوع و فرآیند ساخت «بازیوو»، گفت: «فیلم درباره دنیای بازی بچه‌ها و گیم‌هاست که یکدفعه واقعی می‌شود و در زندگی بچه‌ها تاثیر می‌گذارد، فیلم خیلی فانتزی است و هر کس می‌دید می‌گفت معلوم است این فیلم را کارگردان «چاق و لاغر» ساخته است.»

او ادامه داد: «خیلی دنیای فانتزی عجیب و غریبی دارد و درباره اعضای جهان دیگری است که بازی‌ها را کنترل می‌کنند و یکدفعه به کره زمین و بین بچه‌ها نفوذ می‌کنند و داستان پیش می‌رود، فیلم بسیار پرهزینه‌ای هم بود.»

این کارگردان در پاسخ به اینکه چطور تصمیم به نمایش این فیلم در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان گرفت، توضیح داد: «چون فیلم برای کودکان و نوجوانان است و قهرمانانش کودکان هستند در این رویداد حضور پیدا کردیم. برای رساندن «بازیوو» به جشنواره هم خیلی زحمت زیادی کشیده شد، چون اسپشیال افکت بسیار دارد، تقریبا ۵۰ درصد کار سی جی است.»

قهرایی تاکید کرد: «به نظرم کسی در ایران پیش از این چنین فیلمی نساخته بود، هالیوودی‌ها این کار را خیلی راحت انجام می‌دهند اما اینکه ما در ایران تصمیم به چنین کاری گرفتیم شهامت زیادی می‌خواست که آقای موسوی تهیه‌کننده کار هم این شهامت را داشتند و قبول کردند که چنین اثری ساخته شود. تمامی مراحل فنی هم توسط تکنسین‌های ایرانی در داخل کشور انجام شده است. ضمن آنکه فضاسازی و طراحی و ساخت لباس‌های شخصیت‌های داستان کار بسیار سختی و زمانبری بود.»

بچه‌ها از ریتم تند «بازیوو» استقبال می‌کنند

همواره آثاری که برای مخاطبان کودک و نوجوان ساخته و پرداخته می‌شوند از جذابیت کافی برخوردار نیستند و نمی توانند آن ها را جذب کنند، اتفاقی که می تواند ناشی از مسایل مختلف از جمله نداشتن شناخت کارگردان یا سازندگان اثر از ذائقه مخاطب باشد، قهرایی در پاسخ به اینکه «بازیوو» دارای چنین ویژگی هست یا خیر؟ اینطور تویح داد: «بچه‌ها خیلی ریتم تندتری از بزرگ‌ترها دارند و مغزشان خیلی سریع تر می‌تواند اتفاقات روی پرده را تجزیه و تحلیل کند، برای همین فیلم‌های کودکان و نوجوانان باید ریتم تندتری داشته باشد که خسته نشوند، اگر ریتم بالا نباشد بچه‌ها خسته می‌شوند به همین دلیل فکر می‌کنم این فیلم دارای چنین ویژگی است.»

فیلم‌های کودکان و نوجوانان باید ریتم تندتری داشته باشد که خسته نشوند، اگر ریتم بالا نباشد بچه‌ها خسته می‌شوند به همین دلیل فکر می‌کنم این فیلم دارای چنین ویژگی است

کارگردان «چاق و لاغر» افزود: «همچنین من سال هاست برای کودکان و نوجوانان کار می‌کنم و در این فیلم هم سعی کردم که به دنیای فانتزی و خاص بچه‌ها نفوذ کنم. فکر می‌کنم که هم کودکان و هم بزرگ‌ترها به واسطه موقعیت‌های طنزی که در فیلم هست و همچنین ریتم تندش از فیلم خوششان بیاید.»

فیلم بازیوو

فیلمساز کودک باید کودک درون فعالی داشته باشد

امروزه از نظر بسیاری از فعالان سینمای کودک، این حوزه همچون سال های پرشور دهه ۶۰ شکوفایی و رونق ندارد و تا حدود زیادی مهجور واقع شده است، اتفافی که این فیلمساز باسابقه درباره اش اینطور نظر داد: «در واقع افراد کمی در این حوزه فعالیت می‌کنند چون وقتی اسم فیلم کودک را برای آثاری از این دست به کار می‌بریم ناگهان طیف تماشاچیان را محدود به کودکان می‌کنیم و بزرگسالان کنار گذاشته می‌شوند و به همین دلیل کسی خیلی تلاشی برای فعالیت در این حوزه نمی‌کند. برخی از رویدادها چون جشنواره های سینمایی مختلف مانند فیلم کودکان و نوجوانان می تواند فیلمسازان را خیلی تشویق کند که در این حوزه کار کنند و فیلم بسازند.»

فیلمسازان سینمای کودک باید کودک درونشان زنده و فعال باشد و بتوانند مانند بچه‌ها دنیا را ببینند

قهرایی ادامه داد: «به نظرم فیلمسازان سینمای کودک باید کودک درونشان زنده و فعال باشد و بتوانند مانند بچه‌ها دنیا را ببینند. ضمن آنکه نیاز به گسترش و به روزرسانی پردیس‌های سینمایی داریم، اگر سیستم سینماها تقویت شود می‌توان از تکنیک صداگذاری بیشتر و بهتری استفاده کرد.»

او همچنین در پاسخ به این پرسش که پیش بینی اش را از موفقیت فیلم جدیدش چیست؟ بیان کرد: «دقیق نمی‌دانم، ما سعی کردیم که فیلم خوبی بسازیم و فکر می‌کنم که کودکان و نوجوانان خیلی با فیلم ارتباط برقرار کنند و اثر موفقی باشد. من ضمنا از آقای موسوی تهیه کننده فیلم تشکر می‌کنم چون ریسک بزرگی برای تهیه این فیلم کردند، همچنین آقای معراجی مدیر تولید و سرمایه گذار این اثر که خیلی زحمت کشیدند.»

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “امیرحسین قهرایی: فیلمسازان حوزه کودک باید کودک درون فعال و زنده‌ای داشته باشند”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید