آخرین خبر

گزارشی از آغاز “ارکستر سازهای ملی موسیقی ایران”

خبرگزاری آوای ایرانیان: «ارکستر سازهای ملی موسیقی ایران» کار خود را با رهبری اسماعیل تهرانی و خوانندگی وحید تاج و حسین علیشاپور آغاز کرد.

به گزارش آوای ایرانیان، «ارکستر سازهای ملی موسیقی ایران» شنبه ۲۷ تیر همزمان با عید سعید فطر اولین اجرای خود را در تالار وحدت به روی صحنه برد.

در ابتدای اولین اجرای این ارکستر اسماعیل تهرانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره زنده یاد استاد منصور نریمان از حاضران خواست تا به مدت یک دقیقه به احترام این استاد عودنوازی کشورمان بایستند و سکوت کنند.

در بخش اول این کنسرت «ارکستر سازهای ملی موسیقی ایران» قطعات «نخست گلبانگ مضرابی» به آهنگسازی حسین دهلوی، تصنیف« گریه کن» با ملودی عارف قزوینی، تنظیم رهام شناسا و خوانندگی حسین علیشاپور، تصنیف « خوشه چین» با ملودی روح الله خالقی، تنظیم بهزاد عبدی و خوانندگی وحید تاج ، رنگ «پریچهر و پریزاد» با ملودی غلامحسن درویش و تنظیم امیرآهنگ هاشمی، تصنیف «کاروان» با ملودی مرتضی محجوبی، تنظیم صحاب علم و خوانندگی وحید تاج و تصنیف «بسته دام» با ملودی علینقی وزیری، تنظیم اسماعیل تهرانی و خوانندگی وحید تاج و حسین علیشاپور را اجرا کرد.

در بخش دوم نیز حمید متبسم به همراه «ارکستر سازهای ملی موسیقی ایران» به روی صحنه آمد؛ در این بخش قطعات«ونوشه برای سه تار به همراهی ارکستر» به آهنگسازی و تکنوازی حمید متبسم و «چنگ رودکی» با ملودی روح الله خالقی، تنظیم اسماعیل تهرانی و خوانندگی وحید تاج و حسین علیشاپور اجرا شد.

رهبر«ارکستر سازهای ملی موسیقی ایران» درباره این کنسرت گفت: آنچه ما در این کنسرت با بخش مضرابی شروع کردیم متعلق به یکی از آثار بزرگان موسیقی ایران زمین استاد حسین دهلوی بود که سال ۷۲ اقدام به راه اندازی ارکستر مضرابی کرد اما متاسفانه در دوره های گذشته به این موضوع به این ارکستر بی توجهی شد که اگر این اتفاق نمی افتاد، امروز ما کار ساده تری داشتیم و کافی بود فقط بخش سازهای کششی را به جمع ارکستر اضافه کنیم.

اسماعیل تهرانی ادامه داد: به هر حال این موضوع اتفاق نیفتاد اما امیدواریم از این لحظه که شاهد اولین اجرای ارکستر سازهای ملی هستید کسانی که دغدغه چنین مجموعه ای را دارند اجازه ندهند این فعالیت متوقف شود چرا که این ارکستر شناسه فرهنگ ماست.

وی همچنین عنوان کرد: روز اولی که با حمایت معاون هنری وزیر ارشاد و مدیریت بنیاد رودکی شروع به کار این ارکستر را کلید زدیم آقای علی رهبری گفت «این ارکستر مهم تر از تمام ارکسترهایی است که تا به امروز درست شده است. زیرا در تمام کشورها ارکستری مشتمل بر سازهای بومی همان منطقه ارکستری دارد که با آن فرهنگ خود را معرفی می کند. از روزی که علی رهبری چنین صحبتی را کرد تا امروز فقط بیست روز گذشته است و از شما چه پنهان این رپرتواری که به شما پیشکش شد در این هفته جمع و جور شد زیرا ما فقط سه تا چهار روز است که دو خواننده ارکستر را در اختیار داریم.

رهبر«ارکستر سازهای ملی موسیقی ایران» گفت: جالب اینکه وقتی من با چنین فضایی مواجه شدم علی رهبری از ته دل می خندید و گفت: «می دانم زندگی تو را به هم ریخته ام». به هر ترتیب گرچه این ارکستر پشتیبانی خوبی داشت اما خوراک کافی برای ارائه کم داشت اما امروز سعی کردیم قطعاتی را کار کنیم که در خور تک تک شما عزیزان باشد. البته جا دارد در اینجا ضمن تشکر از همه مسوولان تشکر خالصانه خودم را در پیشگاه شما تماشاگران به نوازندگان اعلام کنم که واقعا برای این کار زحمت کشیدند.

علی رهبری نیز در بخشی از این برنامه گفت: پشت سر تمام این کارها شخصی به نام سجاد پور قناد بود که در تمام این روزها عاشقانه کار کرد و زحمت زیادی کشید که جا دارد از او پیش روی شما تقدیر کنم.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “گزارشی از آغاز “ارکستر سازهای ملی موسیقی ایران””

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید