آخرین خبر

روایت 40 سال زندانی بودن چکناواریان تا اجراي عاشقانه‌هايش در قلب پایتخت

خبرگزاری آوای ایرانیان: نشست خبری دومین شب آهنگسازان ایرانی با اختصاص به شب «لوریس چکناواریان» صبح امروز با حضور لوریس چکناواریان آهنگساز ، سهراب کاشف رهبر ارکستر ، محمد حسین تفرشی تهیه کننده و محمد حسن تفرشی مدیر اجرایی در برج میلاد برگزار شد.

به گزارش آوای ایرانیان، در ابتدای این نشست محمد حسین تفرشی با اشاره به برخی مشکلات برگزاری کنسرت برای ارکسترهای کشور گفت: در حال حاضر تغییر مدیریت دفتر موسیقی، آشفتگی حوزه موسیقی ، موازی کاری برخی سازمانها از جمله اماکن و …فعالیت در این عرصه سخت تر می کند.

وی افزود: دست و بال هنرمند را نه می شود بست و نه می توان . ما از زمانی که ارکستر ملی وسمفونیک فعال نبودند با ارکستر مهرنوازان و دیگر ارکسترها فعالیت داشته ایم و همیشه میزبان مدیریتهای وقت بوده ایم حداقل توقع ما این است که این حق را بر ما قائل شوند که به عنوان فعال این حوزه مشکلاتی را برایمان بوجود نیاورند.

تفرشی بیان داشت: به عقیده من حضور نوازندگان در کارهای جدی باید باعث خوشحالی مدیران باشد نه اینکه سنگ اندازی کنند و بگویند نوازندگان یک ارکستر نمی توانند با دیگر ارکسترها کار کنند که این مسئله نه تنها محدود کردن نوازندگان بلکه محدود کردن اجراهای خصوصی نیز هست.

وی بیان داشت: من در برنامه ریزیهای ارکستر تمام موارد جانبی و اجراهای دیگر ارکسترها را نیز در نظر می گیرم و زمانی را برای اجرا انتخاب می کنم که تداخلی با دیگر اجراها وجود نداشته باشد اما باز با عدم حضور نوازنده و نیز در اختیار نداشتن برخی سازها مواجه می شوم. در زمان مدیریت آقای ارجمند این اتفاق یعنی به امانت گرفتن سازها با رعایت قوانین تعیین شده در کسر ثانیه انجام می شد اما هم اکنون با ادبیات دیگری مواجه شدم که اصلا پسندیده نیست .

تهیه کننده شب آهنگسازان ایرانی خاطر نشان کرد: نیت ما انجام کار فرهنگی فاخر است و ای کاش در این ایام دوستان دست حمایت نیز به سوی ما داشته باشند.

لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر نیز در این نشست گفت: هر هنرمندی دلش می خواهد کارهایشان را مردم ببینند چرا که این هنر از مردم می آید و به آنها برمی گردد.من نیز خوشحالم که آثارم در کشور خودم اجرا می شود.

وی با اشاره به عدم فعالیتش طی سالهای گذشته گفت: من ۴۰ سال پیش استاد دانشگاه آمریکا بودم و بعد از مدتها خودم بدون هیچ دلیلی استعفا دادم زمانی که علت این مسئله را از من پرسیدم در جواب گفتم می خواهم آزاد باشم چون در آزادی می توانم اثر خلق کنم.

وی افزود: من ۴۰ سال است که این آزادی را انتخاب کرده ام و در این سالها هم رهبری کردم و هم آهنگسازی ولی هیچ وقت هر دو کار را با هم انجام نداده ام . طی این ۱۰ سال گذشته نیز تلاش کردم تمام آثارم را به کامپیوتر منتقل کنم به طوری که هم اکنون پارتیتورهای آثارم آماده انتشار است.

این آهنگساز بیان داشت: من سالها خودم را در خانه ام زندانی کرده ام تا بتوانم همه کارهایم را به نتیجه برسانم که آخرین کارم مکاشفات یوحنا بود که دیشب به اتمام رسید.همچنین چندی پیش سمفونی تختی را به پایان رساندم که بعد از آن به ملاقات همسر ایشان رفتم که متاسفانه مدتی پیش فوت شدند و من تحت تاثیر این رخداد بخشی را با عنوان سوگ شهلا نوشتم و به سمفونی تختی اضافه کردم.

چکناواریان در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: من تصمیم گرفته ام آهنگساز فردا باشم. من برای فردا زنده هستم، بنابراین تمام تلاش خود را انجام دادم که این کارها یک بار مصرف نباشد. به هر حال از محمد حسین تفرشی و سهراب کاشف که برای من چنین برنامه ای را گذاشتند، تشکر می کنم. این اولین روزی است که من از لانه و مخفیگاه خود بیرون آمده ام و امیدوارم از این پس بتوانم بیشتر در خدمت هنرمندان و تماشاگران فهیم موسیقی باشم.

در ادامه این نشست سهراب کاشف رهبر ارکستر سمفونیک البرز نیز گفت:بنده این شانس را داشته ام که آثار چکناواریان را که از کودکی شنیده ام و برایم نوستالژی دارند را اجرا کنم.

وی افزود: سابقه فعالیت ما با ارکستر البرز از زمان عدم اجرای اپرای عاشورا بهزاد عبدی برمی گردد . این ارکستر آن زمان شکل گرفت و با توجه به عدم برگزاری آن برنامه فعالیت خود را ادامه داد تا به امروز که با پروژه شب آهنگسازان ایرانی دومین اجرای خود با اختصاص به آثار آثای چکناواریان برگزار می کند.

این رهبر ارکستر بیان داشت: هر روز کیفیت این ارکستر و نوازندگان آن بالاتر می رود به طوری که از روزهای اولیه شکل گیری ارکستر ما جلسات تمرین را تقریبا ۲۰ روز در نظر گرفته بودیم و هم اکنون به چیزی حدود ۷ جلسه رسیده که این خود نشان از بالارفتن کیفیت نوازندگی هنرمندان ارکستر ما دارد.

کاشف درباره رپرتوار اجرایی این کنسرت گفت: در این کنسرت بخشی از عاشقانه های لوریس چکناواریان به همراه بخش هایی از سوئیت آرارت،سوئیت پردیس و پریسا، آهنگ عشق، بخش هایی از سوئیت رستم و سهراب و سوئیت کوروش کبیر را اجرا خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه آثار کاملا به صورت اورجینال اجرا می شود ، بیان داشت: ما برخی سازهای کوبه ای را برای این ارکستر بواسطه عدم حضورشان در ایران نداریم اما با این وجود تمامی آثار به صورت اورجینال اجرا می شوند و خلا نبود برخی سازهای کوبه ای اصلا در ارکستر احساس نمی شود.

دومین شب آهنگسازان ایرانی با اجرای آثاری از لوریس چکناواریان ۸ مردادماه ساعت ۲۱:۳۰ در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار می شود.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “روایت ۴۰ سال زندانی بودن چکناواریان تا اجرای عاشقانه‌هایش در قلب پایتخت”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید