آخرین خبر

حضور ۱۰ رهبر میهمان و اجرای آثاری از ۱۰ آهنگساز ایرانی از برنامه های آتی ارکستر سمفونیک

خبرگزاری آوای ایرانیان: اجرای مشترک«ارکستر سمفونیک تهران» و «ارکستر فیلارمونیک چین» با تلاش های علی رهبری ۲۲ و ۲۳ مرداد در تالار وحدت به روی صحنه خواهد رفت.

به گزارش آوای ایرانیان، نشست خبری کنسرت مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فیلارمونیک چین ظهر امروز با حضور علی رهبری رهبر ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت برگزار شد.

علی رهبری که پس از ضبط بخش هایی از سمفونی نهم بتهوون به جمع خبرنگاران آمده بود در ابتدای این نشست گفت: ما وقتی ۵ ماه قبل کار راه اندازی ارکسترها را از هیچ به معنای واقعی کلمه شروع کردیم کمتر کسی فکر می کرد که به این سطح از توانایی برسیم. البته الان هم به جز ارکستر چیز دیگری وجود ندارد و من با توجه به تجربه ای که داشتم و همچنین اعتمادی که نسبت به بچه های ایرانی در وجودم بود این کار را انجام دادم.

وی ادامه داد: خوشبختانه آخرین برنامه ای که برای شش ماهه اول ارکستر پیش بینی کرده بودم طی هفته های آینده انجام می شود. من خسته ام اما بیشتر از آن خوشحالم که پیش بینی هایم انجام شد. کاری را که من به تنهایی انجام دادم در ارکسترهای اروپایی بین ۵ نفر تا ۴۰ نفر بهم کمک می کنند تا آنها انجام شود. البته این کار من به این دلیل نبوده که نمی خواستم با کسی کار کنم؛ علت اصلی اش این بود که اگر کس دیگری در این کار مشارکت می کرد حجم کار مرا دوبرابر می کرد.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران افزود: الان خوشحالم که ارکستر سمفونیک تهران در کنار ارکستر فیلارمونیک چین خواهد نواخت چرا که این اتفاق به بچه های ما امید می دهد . من نمی دانم آنها در چه سطحی خواهند بود اما تمام تلاش خود را قطعا انجام خواهند داد. هم اکنون نوازندگان ما به کار تیمی اعتقاد پیدا کردند و این اتفاق خوبی است.

علی رهبری در بخش دیگری از این نشست اظهار داشت: این را هم باید بگویم که ما می بایست بهترین شرایط را برای مهمانانمان فراهم کنیم . خود من امروز ساعت ۳ بعدازظهر با تعدادی از مسئولان در تمام مجموعه تالار وحدت به بازرسی خواهیم پرداخت و از کوچکترین ایرادات حتی نظافتی و بهداشتی تالار تا بزرگترینش تذکر خواهیم داد تا تمام آنها رفع شود و شرایط ایده آل فراهم گردد.

این هنرمند گفت: اکستر فیلارمونیک چین با ۱۱۰ نوازنده به ایران خواهد آمد که با اعضای ارکستر ما حدود ۱۹۰ نفر می شوند از نظر موسیقایی سعی کرده ام جایگاه ایران بسیار محکم باشد . من چینی ها را به خوبی می شناسم و حدود ۱۵ سال به هنگ کنگ می رفتم تا ارکستر آنها را رهبری کنم آنها همیشه می خواهند بهترین باشند و ما هم قطعا اگر بخواهیم کمتر از آنها نیستیم . اگر ارکستر ما این راه را طی نکرده بود من قطعا پیشنهاد اجرای مشترک با ارکستر فیلارمونیک چین را قبول نمی کردم.

وی همچنین در مورد اجرای مشترک اکستر سمفونیک تهران با ارکستر فیلارمونیک چین گفت: در شب اول اجرا ارکستر میهمان به روی صحنه خواهد آمد و اثری از رودین آهنگساز روسی را خواهد نواخت . بعد از آن ویلونیستشان یک کنسرتو ویلن چینی را خواهد نواخت. این بخش به رهبری «لونگ یو» به روی صحنه می رود. در بخش دوم برنامه من به همراه ارکستر سمفونیک تهران به روی صحنه می رویم و سمفونی ۵ چایکوفسکی را اجرا می کنیم سپس حدود ۳۰ الی ۴۰ نفر از نوازندگان چینی که من انتخاب کرده ام به همراه نوازندگان ایرانی در کنار یکدیگر قرار می گیرند و قطعه ای از «گلینکا» که اثری با ویژگی های فنی بسیار است را اجرا خواهیم کرد.

علی رهبری ادامه داد: در شب دوم این اجرای مشترک نیز ابتدا ارکستر ایرانی به روی صحنه می آید و قطعه «شهرزاد » کورساکف را اجرا می کند سپس در بخش دوم برنامه چینی ها به روی صحنه می آیند و سمفونی ۹ دوورژاک را می نوازند.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران بیان داشت: ارکستر فیلارمونیک چین روز ۲۰ مردادماه به ایران خواهد آمد و ما به استقبال آنها خواهیم رفت . تمرینی را در روز ۲۱ مرداد خواهیم داشت و دو شب اجرایی که وعده داده شده است را در تاریخ های ۲۲ و ۲۳ مرداد اجرا می کنیم.این ارکستر ۲۴ مرداد نیز ایران را ترک خواهد کرد.

وی افزود: از آنجایی که ما زمان کمی برای تمرین مشترک داشتیم امکان این نبود که قطعه بلندتری را از نظر زمانی آماده کنیم البته این نکته را نیز باید بگویم که چینی ها یک شب را می خواستند فقط خودشان بنوازند که البته درخواست منطقی ای بود اما با رایزنی های ما این اتفاق به شکل دیگری روی می دهد. اجرای ارکستر فیلارمونیک چین برنامه ای است که حدود ۲ سال قبل توسط مدیر هنری آنها برنامه ریزی شده و در پروژه بزرگ جاده ابریشم آنها قرار دارد اما با صحبتهایی که آنجا با این دوستان انجام دادیم حاضر شدند که اجرای مشترکی داشته باشیم.

علی رهبری همچنین در مورد مسائل مالی این اجرا گفت: هزینه های آمدن این ارکستر ۱۱۰ نفره به ایران ۲۰۰ هزار یورو می شود و ما طی صحبتهای بسیار مفصلی که با آنها داشتیم قرار شد ۱۰ درصد این رقم را که ۱۰هزار یورو می شود . در واقع آنها هزینه های خرید بلیت رفت و آمد ، هزینه های هتل ، خوراک و دستمزد نوازندگان را خودشان پرداخت می کنند . از مبلغ ۱۰ هزار یورویی که ما قرار است به آنها پرداخت کنیم بخش عمده ای از آن در بلیت فروشی خود اجرا تامین خواهد شد.

وی همچنین در مورد آینده ارکستر سمفونیک تهران گفت: برنامه های یکساله ارکستر سمفونیک تهران را دو هفته دیگر به طور رسمی اعلام خواهم کرد که بخشی از آن به حضور ۱۰ رهبر میهمان ، اجرای آثاری از ۱۰ آهنگساز ایرانی و حضور بسیاری از سولیستهای معتبر جهان است.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران درباره آینده حضورش در ایران بیان داشت: من قراردادی ۵ ساله در ایران دارم و همچنان به عنوان مدیر هنری ارکسترها فعالیتم را ادامه می دهم و تمام تلاشم را می کنم که ارکسترها به بهترین وضعیت ممکن برسند . قطعا تا پایان قرارداد در ایران می مانم مگر اینکه دستهایم را ببنند و به زور از ایران بیرونم کنند.

علی رهبری همچنین در مورد ارکستر سازهای ملی گفت: می بایست ارکستر سازهای ملی در همین زمان کوتاه تشکیلش اجرا می کرد تا همگان متوجه شوند که بچه های ایرانی نوازندگان خوبی هستند و توانایی انجام چنین اجراهایی را دارند البته من به آقای تهرانی نیز این را گفته ام که ما یک موسسه فرهنگی هستیم و می بایست یک قدم به لحاظ فرهنگی باعث ارتقا مردم شویم از این رو رپرتوار اجرایی مان نیز باید فقط برای خوش آمدن و سرگرمی مردم نباشد.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “حضور ۱۰ رهبر میهمان و اجرای آثاری از ۱۰ آهنگساز ایرانی از برنامه های آتی ارکستر سمفونیک”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید