آخرین خبر

نادر مشایخی:موسیقی ایرانی فیگورشناسی دارد

آوای ایرانیان: نادر مشایخی آهنگساز و رهبرارکستر از کار بر روی نوحه‌خوانی قدیمی که بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارند، خبر داد.

به گزارش آوای ایرانیان، نادر مشایخی با اعلام این خبر گفت:  در حال حاضر روی نوحه‌خوانی کار می‌کنم. البته نوحه‌خوانی قدیمی که پیش از ۱۵۰ سال قبل بوده است. به نظر من صحبت‌های آقای صبا در این مورد جالب است که گفته بودند هر موزیسین ایرانی اگر می‌خواهد پایه و اساس موسیقی ایرانی را بداند باید به سراغ نوحه‌خوانی برود. و این را من هر روز به چشم می‌بینم که چقدر مسئله مهمی است. شما ببینید در دوره باروک از فیگورهای مختلف به عنوان معانی مسائل مختلف در موسیقی استفاده می‌شد. یعنی شما می‌توانستید با موسیقی حرف بزنید.

وی افزود: در ایران نیز چنین عادت شنیداری وجود دارد که سعی بر آن است که با موسیقی صحبت شود، اما این چطور ممکن بوده است؟ اگر راجع به شخصیتی مانند حضرت زینب (س) صحبت شود، باید با گوشه‌های مشخص وی را تعریف کرد. همین‌طور امام حسین (ع) نیز گوشه‌های مختلفی برای خودشان دارند و دلایل این گوشه‌ها خیلی مهم است که کشف شود. این بدان معناست که موسیقی ایرانی فیگورشناسی دارد. منتها اکنون به این مسئله نیز مانند باقی مسائلی که در موسیقی جدی گرفته نشده، اهمیتی داده نمی‌شود، در حالی که یکی از مهم‌ترین جنبه‌های مختلف موسیقی ایرانی این است که با گوشه‌های مختلف، صحبت‌های متفاوتی ارائه شود. نتیجه این‌گونه تفکر این است که ما بتوانیم نوع فرهنگ شنیداری به خصوصی را درست کنیم.

این رهبر ارکستر ادامه داد: نوحه‌خوانی چند جنبه مختلف دارد. یکی از آن‌ها جنبه هنری است که این جنبه جذب کردن عواطفی است که برای انتقال تنها کلام کافی نیست و باید از طریق موسیقی آن را انتقال داد. جنبه دیگر نوحه‌خوانی، جنبه اجتماعی است که جنبه اجتماعی یعنی وحدت بخشیدن به آدم‌ها. ما اگر تنها جنبه اجتماعی را مد نظر قرار دهیم، به اینجایی که هستیم خواهیم رسید. هنر ابزار فرهنگ است، ما اگر ابزار فرهنگ را کنار بگذاریم بی‌فرهنگ خواهیم شد. معتقدم افکار هنری نوحه‌خوانی قدیمی شاهکارند. من با یک نوحه‌خوان درجه یک شهر ری که نسل در نسل معلمان وی تا دوره قاجار نوحه‌خوان درجه یک بوده‌اند صحبت کرده‌ام که داستان‌هایی که وی می‌گوید با داستان‌های میتولوژی یونان برابری می‌کند و بدون اغراق دید اسطوره‌ای دارند.

منبع: آوای ایرانیان

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “نادر مشایخی:موسیقی ایرانی فیگورشناسی دارد”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید