آخرین خبر

“رقص شاهزاده ایگور” در تالار وحدت

آوای ایرانیان: «لانگ یو» رهبر ارکستر فیلارمونیک چین و علی رهبری رهبر ارکستر سمفونیک تهران در حالی اولین تمرین مشترکشان را امروز در تالار وحدت آغاز کردند که پس از آن با حضور در جمع خبرنگاران به تشریح جزئیات کنسرتهای ۲۲ و ۲۳ مرداد خود پرداختند.

به گزارش آوای ایرانیان، در این نشست خبری که از ساعت ۱۳ در تالار وحدت آغاز شد علی رهبری ابتدا ضمن ابراز خرسندی از این اجرای مشترک گفت: امروز روز خوبی است و تا آنجا که من می دانم این اولین باری است که ارکستر دو کشور مختلف اینگونه با هم می نوازند و تمرین می کنند. از آنجا که من مسبب این همکاری بودم بیشتر از بقیه حس خوشحالی داشتم.

لانگ یو رهبر ارکستر فیلارمونیک چین نیز گفت: من هم از طرف تیم ارکستر فیلارمونیک چین می گویم این افتخار بزرگی برای ماست که به ایران آمده ایم و این کشور زیبا را از نزدیک می بینیم. قبل از اینکه به اینجا بیایم بسیار هیجان زده بودیم؛ دلیلش هم این بود که وقتی در مدرسه درس می خواندم در کتاب های تاریخ مان مطالب زیادی درباره این آموخته بودم و از همان زمان نیز دوست داشتم که روزی به ایران سفر کنم. به همین خاطر است که احترام زیادی برای فرهنگ و مردم ایران قائل هستم.

وی در ادامه افزود: وقتی روز گذشته هواپیمایمان در فرودگاه تهران فرود آمد بالاخره رویایمان به حقیقت پیوست؛ من بسیار دوست دارم در این سفر علاوه بر اجرای کنسرت، از موسیقیدان های ایرانی نیز درباره موسیقی سنتی ایران چیزهایی بیاموزم.

رهبر ارکستر فیلارمونیک چین همچنین عنوان کرد: من امروز واقعا خوشحال هستم که به همراه استاد رهبری این اجرا را به روی صحنه می بریم و معتقدم موسیقی زبان مشترکی مردم دنیا است و باعث می شود محدودیت ها کنار برود و راحت تر بتوانیم در با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم. اعضای ارکستر فیلارمونیک چین نیز برای آقای رهبری احترام بسیار زیادی قائل هستند.

لانگ یو ادامه داد: امیدوارم این کنسرت را به خوبی برگزار کنیم و باید بگویم که این اول کار ما خواهد بود در آینده همکاری های بیشتری با ارکسترهای ایرانی خواهیم داشت. حتی امیدواریم همانگونه که ما به ایران آمدیم ارکستر سمفونیک تهران نیز به چین بیاید و به اجرای برنامه بپردازد. و حتی امیدوارم که علاوه بر اجرای موسیقی به تولید موسیقی نیز بپردازیم.

وی گفت: من فعالیتم را در زمینه رهبری ارکستر از شمال غربی چین که منطقه ای مسلمان نشین است آغاز کردم و این شروع بسیار مهمی برای من بود. آنها ارکستر داشتند و من تجربیات مهمی در آنجا داشتم.

رهبر ارکستر فیلارمونیک چین درباره سطح نوازندگان ایرانی گفت: نوازنده هایی که در این سطح فعالیت می کنند حتما حرفه ای هستند و وقتی شما به عنوان نماینده یک کشور در یک ارکستر فعالیت می کنید حتما از فیلترهای زیادی عبور کرده اید. من خیلی تفاوتی میان نوازنده های چینی و ایرانی ندیدم. به خصوص که این نوازنده ها با شخصی چون علی رهبری تمرین کرده اند و قطعا کارشان فوق العاده است. من زمانی که در برلین تحصیل می کردم آقای رهبری موزیسین مشهوری بود و من امروز خوشحالم که با همکاری می کنم.

لانگ یو افزود: ما تمرین خوبی را امروز تجربه کردیم و کار تیمی عالی را انجام دادیم. نوازنده دو ارکستر جوری تمرین می کردند که به نظر می رسید پیش از این نیز با هم همکاری داشته اند. وقتی نوازنده ای با این تمپو بتواند بنوازد دیگر جایی برای مقایسه باقی نمی ماند و به نظر من این بالاترین سطح نوازندگی است.

وی درباره رپرتواری که طی دو شب آینده در تالار وحدت اجرا خواهند کرد گفت: شما فردا خواهید دید که ما حتی از موسیقی های چینی و خاورمیانه ای نیز آثاری را اجرا می کنیم. حتی موسیقی از قرون گذشته چین برای مخاطبان می نوازیم.

رهبر ارکستر فیلارمونیک چین همچنین عنوان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته من خیلی هیجان زده بودم و وقتی برای گردش رفتم و در میان مردم ایران قدم زدم از اینکه تا این حد زندگی در ایران جریان دارد بسیار خوشحال شدم. واقعا جنبه های فرهنگی ایرانی ها برای من بسیار جذاب است. امیدوارم طی این همکاری ها دید ایرانی ها نسبت به چین نیز متناسب تر شود؛ به هر حال شاید خیلی ها فکر کنند که چینی ها فقط به پول فکر می کنند در صورتی که چین نیز مانند ایران فرهنگ و هنر مهمی دارد و ما می بایست مراودات فرهنگی بیشتری با یکدیگر داشته باشیم.

علی رهبری نیز گفت: در برنامه شب اول کنسرت مشترک ارکستر فیلارمونیک چین و ارکستر سمفونیک تهران در ۲۲ مرداد ابتدا ارکستر چین به روی صحنه می آید و اثر«رقص های شاهزاده ایگور» ساخته الکساندر برودین و یک قطعه چینی کنسرتو ویلن را خواهد نواخت. سپس ارکستر ایرانی به روی صحنه می آید و سمفونی ۵ چایکوفسکی را اجرا خواهد کرد و در پاین هر دو ارکستر یک قطعه ۵ دقیقه ای تکنیکی را برای مخاطبان اجرا می کنند.

وی افزود: در تاریخ ۲۳ مرداد نیز ابتدا ارکستر سمفونیک تهران به روی صحنه می آید و اثر«شهرزاد» ساخته کورساکوف را می نوازد و در بخش دوم نیز ارکستر فیلارمونیک چین سمفونی دوورژاک را اجرا می کند.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در ““رقص شاهزاده ایگور” در تالار وحدت”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید