آخرین خبر

پدیده ای جدید در “موسیقی درمانی// “موسیقی” به کمک بیماران صرعی می‌آید

خبرگزاری آوای ایرانیان: ۱۷۱محققین در پژوهشی اخیر دریافتند که واکنش متفاوت مغز افراد صرعی می‌تواند به راهکارهای درمانی نوینی برای جلوگیری از تشنج در این بیماران منتج شود.

به گزارش آوای یارانیان، بیماری صرع عارضه ای است که به دلیل اختلال در عملکرد نورون‌های مغزی رخ می‌دهد. این اختلال سبب حملات تشنج و یا حتی بیهوشی می‌شود. این بیماری انواع مختلفی دارد که در هر کدام قسمت خاصی از مغز دچار اختلال می‌شود. رایج ترین آنها صرع لوب گیجگاهی مغز است که در حدود ۸۰ درصد بیماران صرع را در بر می‌گیرد. این لوب از مغز وظیفه پردازش اطلاعات شنیداری و دیداری، درک بان و ثبت حافظه جدید را بر عهده دارد. در این نوع صرع، تشنج در لوب گیجگاهی نشات می‌گیرد و از آنجایی که موسیقی نیز در همین ناحیه از مغز پردازش می‌شود محققین تصمیم گرفتند تا مطالعه‌ای را برای شناخت تاثیر موسیقی بر مغز بیماران صرعی انجام دهند.

موسیقی و مغز بیماران مبتلا به صرع

در این مطالعه که نزدیک به دو سال به طول انجامید، توانایی پردازش موسیقی در مغز بیماران مبتلا به صرع و افراد سالم مورد ارزیابی قرار گرفت. محققین چندین الکترود به سر آنها متصل کردند تا الگوی امواج ساطع شده از مغز آنها را هنگام گوش دادن به موسیقی مورد بررسی قرار دهند.

دو قطعه موسیقی برای این آزمایش در نظر گرفته شده بود. افراد باید ابتدا به مدت ۱۰ دقیقه به سکوت گوش می‌دادند و سپس به یکی از دو قعه موسیقی و بعد از آن مجددا به مدت ۱۰ دقیقه سکوت، سپس دومین قطعه موسیقی و در نهایت ۱۰ دقیقه سکوت.

نتایج این مطالعه نشان داد زمانیکه افراد به موسیقی گوش می‌دادند فعالیت مغزی آنها نسبت به حالت سکوت به صورت قابل توجهی بیشتر بود. علاوه بر این، الگوی امواج مغزی افرادی که مبتلا به بیماری صرع بودند نسبت به افراد سالم بیشتر با موسیقی هماهنگی داشت. این مسئله به ویژه در بیماران مبتلا به صرع لوب گیجگاهی دیده می‌شد.

محققین این آزمایش معتقدند که نمی‌توان موسیقی را به تنهایی درمانی برای این بیماری در نظر گرفته و آن را جایگزین روش‌های فعلی درمانی در نظر گرفت. ولی می‌توان از آن در طول درمان‌های فعلی به عنوان روشی برای تقویت اثربخشی آنها و همچنین به منظور جلوگیری از بروز حملات تشنج استفاده کرد.

این مطالعه در صد و بیست و سومین کنگره سالیانه انجمن روانشناسی آمریکا (APA) مورد بحث قرار گرفت.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “پدیده ای جدید در “موسیقی درمانی// “موسیقی” به کمک بیماران صرعی می‌آید”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید