آخرین خبر

گزارشی از یک اجرا با دو رهبر مطرح

خبرگزاری آوای ایرانیان:اجرای مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فیلارمونیک چین شب گذشته(پنجشنبه ۲۲ مرداد) با هدایت علی رهبری از ایران و لانگ یو از چین به روی صحنه رفت.

به گزارش آوای ایرانیان، ارکستر فیلارمونیک چین که در ادامه پروژه دوساله«جاده ابریشم» به ایران رسیده بود طی توافقاتی که با علی رهبری و مسئولان فرهنگی کشورمان داشتند قرار شد دو اجرای مشترک را با همکاری ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فیلارمونیک چین به روی صحنه ببرند که اولین اجرای آن پنجشنبه ۲۲ مرداد برگزار شد.

این اتفاق جالب فرهنگی که در نوع خود ویژه است شب گذشته با حضور حدود ۱۱۰ نوازنده چینی و حدود ۵۰ نوازنده ایرانی در تالار وحدت و در حضور بسیاری از علاقمندان، هنرمندان و مسئولان از جمله علی مرادخانی(معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، پانگ سن(سفیر چین در ایران)، فرزاد طالبی(سرپرست دفتر موسیقی)، مصطفی کمال پورتراب، محمد سریر، داوود گنجه ای، علیرضا مشایخی، هادی آزرم، علی جعفری پویان و بسیاری دیگر به روی صحنه رفت.

این کنسرت ویژه با آمدن اعضای ارکستر فیلارمونیک چین به رهبری لانگ یو به روی صحنه آغاز شد. ارکستر چینی برای شروع برنامه اش اجرای اثر«رقص های پلوواتسین شاهزاده ایگور» ساخته الکساندر برودین را در نظر گرفته بود. نوازندگان ارکستر در مواجهه با این اثر زیبای دوره رمانتیک اجرایی تقریبا بدون نقص را به ویژه توسط گروه های مختلف سازهای زهی به نمایش گذاشتند؛ هر چند کمی در سطح اجرای گروه سازهای بادی به نسبت زهی ها اختلاف توانایی جزئی دیده می شد اما این اختلاف سطح آنقدر کم بود که در ارائه محصول نهایی، یعنی اجرای«رقص های پلوواتسین شاهزاده ایگور» اثری منفی قابل اعتنایی نداشت.

مخاطبان نیز از اجرای ارکستر فیلارمونیک چین در این بخش بقدری هیجان زده شدند که برای دقایقی ایستاده به تشویق این ارکستر پرداختند.

ارکستر فیلارمونیک چین برای بخش بعدی برنامه اش اجرای یک کنسرتو ویلن چینی را در نظر گرفته بود که به همین منظور«زِنگ چِنگ» ویلنیست چیره دست چینی به روی صحنه آمد تا به عنوان سولیست، ارکستر را همراهی کند.

«پروانه های عاشق- کنسرتو برای ویولن» ساخته«هی ژن هاوو وچن گانگ» عنوان همین کنسرتو ویلن چینی بود که آهنگساز اثر آن را بر مبنای حرکتهای و پرش ها و فیگورهای موسیقی چین و بر اساس یک ملودی چینی ساخته بود؛ اجرای این بخش نیز به ویژه نوازندگی «زِنگ چِنگ» به قدری حاضران در سالن و به خصوص مخاطبان موسیقی شناس را تحت تاثیر قرار داد که دقایقی به طور ایستاده به تشویق ارکستر پرداختند.

بخش بعدی برنامه پس از تنفسی چند دقیقه ای آغاز شد و این بار همان ترکیب قبلی ارکستر فیلارمونیک چین با حضور علی رهبری به روی صحنه آمد. علی رهبری نیز که در میان ابراز احساسات حاضران در سالن به روی صحنه آمد اُپوس ۶۴ شماره پنج سمفونی چایکوفسکی را رهبری کرد.

علی رهبری که از این اجرا در تهران هیجان زده شده بود پس از تشویق های مکرر حاضران خطاب به آنها گفت: من فکر می کنم امشب شب خیلی ویژه ای است و این ویژه بودن فقط برای شما تماشاگران نیست که از این برنامه لذت می برید. این برنامه مدیون تلاش های بسیاری افراد دیگر در پشت صحنه است که مدتها تلاش کرده اند تا این کنسرت به این کیفیت در تهران به روی صحنه برود.

وی در ادامه افزود: من فقط امیدوارم حالا که امشب نوازندگان چینی به این کیفیت نوازندگی کردند، نوازندگان ارکستر خودمان نیز نه تنها به همین کیفیت بلکه بالاتر از آن در کنسرت جمعه شب(۲۳ مرداد) هنرنمایی کنند که می دانم این کار را انجام خواهند داد. هنرمندان چینی ارکستر فیلارمونیک چین مهربان و خوب هستند، و من آنها را دوست دارم.

پس از این سخنان علی رهبری، تعدادی از نوازندگان ارکستر فیلارمونیک چین صحنه را ترک کردند و جایشان را به نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران دادند.

سپس ارکستر ترکیبی فیلارمونیک چین و سمفونیک تهران به رهبری علی رهبری پایان بخش برنامه شب اول اجرایشان را به اجرای قطعه ای ۵ دقیقه ای اختصاص دادند که این بخش نیز همچون بخش های قبل با استقبال مواجه شد.

علی مرادخانی(معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) نیز طی پیامی در بروشور این کنسرت آورده بود: «موسیقی زبان مشترک ملت هاست و آنچه می تواند مهرورزی و انسان دوستی را به زبانی مشترک بیان نماید موسیقی است. امروز ملت هنردوست ایران میزبان سفیران فرهنگی و هنرمندانی شایسته از جمهوری خلق چین هستند و این اتفاق فرخنده می تواند نقطه آغازی برای تعاملات فرهنگی هرچه بیشتر باشد.

همراهی ارزشمند ارکستر فیلارمونیک چین و ارکستر سمفونیک تهران که با همکاری نهاد محترم ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت امور خارجه میسر شد در نگاهی سمبولیک نشانه دوستی و نیز راهگشای مسیر توسعه روابط دیپلماتیک فرهنگی دو کشور است. با افتخار پذیرای حضور هنرمندان شایسته ارکستر فیلارمونیک چین هستیم.»

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “گزارشی از یک اجرا با دو رهبر مطرح”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید