آخرین خبر

برنامه‌های “شب ساز ایرانی” تشریح شد

آوای ایرانیان: در شب سوم نیز هادی آذرپیرا، امیر شریفی، بهاره فیاضی و علی اصغر عربشاهی کنسرت می دهند.

ه گزارش آوای ایرانیان، نشست خبری«شب ساز ایرانی ۴» با حضور فرشاد توکلی، احمد رضاخواه، آریا محافظ، سهیل صادقی و فرهاد زالی در انجمن موسیقی ایران برگزار شد.

فرشاد توکلی در ابتدای این نشست خبری گفت: شب ساز ایرانی برنامه ای است که می خواهد فرصتی برای تکنوازان موسیقی ایرانی باشد تا نوازندگان، تکنوازی را به شکلی که مناسب آن است اجرا کنند.

وی در ادامه افزود: ما در سال ۱۳۹۲ به این جمع بندی رسیدم که تکنوازی در شرایط کنونی فرصت ارائه ندارد. ما بدون اینکه تاکید کنیم تکنوازی بهترین قسمت موسیقی ایرانی است خواستیم فرصتی ایجاد کنیم که تکنوازی سازگاری با محتوای موسیقی ایرانی داشته باشد و برای مخاطب نیز جذاب باشد.

این عضو هیئت برگزاری«شب ساز ایرانی ۴» عنوان کرد: از این رو تصمیم گرفتیم در هر شب از برنامه ۴ اجرای مختلف با سازهای متفاوت به روی صحنه برود. البته این شیوه برگزاری در سه دوره قبلی اتفاق افتاد و در مرحله چهارم«شب ساز ایرانی» بنا به دلایلی کل برنامه را به ساز تار اختصاص دادیم. در اردیبهشت سال ۹۳ اولین مرحله از این برنامه را در فرهنگسرای نیاوران برگزار کردیم. در شهریور ماه ۹۳ مرحله دوم این برنامه با ۸ تکنواز طی دو شب برگزار شد و مرحله سوم نیز به همین صورت انجام شد.

توکلی همچنین گفت: برای اینکه برنامه متنوعی داشته باشیم لازم بود افراد مختلفی حضور داشته باشند. به همین منظور شورای فنی قابل قبولی را در قالب هیئت امنای «شب ساز ایرانی» تشکیل دادیم تا بدون اینکه از سلیقه یا سبک خاصی نمایندگی کنیم کسانی را که شایستگی اجرا در چنین برنامه ای هستند دعوت کنیم. خوشبختانه استقبال مناسبی از این ایده شد و نتیجه کار این هیئت امنا نیز همکاری ۳۳ نوازنده تا پایان «شب ساز ایرانی ۴» است.

وی ادامه داد: البته با استفاده از ایده«شب ساز ایرانی» برنامه های دیگری نیز توسط افراد مختلفی شکل گرفت که از آن جمله می توان به«شب آواز ایرانی» در حوزه هنری و «شب ساز و آواز ایرانی» در فرهنگسرای نیاوران اشاره کرد. این نکته را نیز باید اضافه کنم که «شب ساز ایرانی» کاملا به طور مستقل عمل می کند و ما قصد ارائه نخبه گرایی و جذب مخاطب خاص را نداریم بلکه قرار است تا مخاطب آزاد خودش با میل و رغبت برنامه تکنوازی را که دوست دارد انتخاب و توجه به تکنوازی را نیز در سبد کالای فرهنگی اش قرار بدهد.

آریا محافظ عضو هیئت برگزاری «شب ساز ایرانی ۴» در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: این برنامه در صدمین سال درگذشت میرزاحسینقلی برگزار می شود و تفاوتش با سه مرحله قبلی«شب ساز ایرانی» این است که در این مرحله تنها تکنوازی های ساز تار در برنامه گنجانده شده است.

این موسیقیدان در ادامه افزود: «شب ساز ایرانی ۴» روزهای ۱۱ ، ۱۲ و ۱۳ شهریور در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد و طی هر شب ۴ تکنواز به اجرای برنامه خواهند پرداخت. در شب اول سیاوش ایمانی، قاسم رحیم زاده، حمید خبازی و پویان بیگلر به روی صحنه می روند. در شب دوم آرش غفاری، علی کاظمی، محمد آدینه محمدی و عیسی غفاری به تکنوازی تار خواهند پرداخت. در شب سوم نیز هادی آذرپیرا، امیر شریفی، بهاره فیاضی و علی اصغر عربشاهی کنسرت می دهند.

فرشاد توکلی نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: میرزاحسینقلی در سال ۱۲۹۴ فوت شده و این برنامه قصد ندارد میرزا حسینقلی را تداعی کند. سئوال این است که در صد سال پس از میرزاحسینقلی، تار چه طنینی دارد؟ سلیقه های صوتی بسیاری در موسیقی ایرانی وجود دارد که همه آنها به صورت تکنوازی ارائه نمی شود و ما به سراغ نوازندگانی رفته ایم که ایده های مختلف دارند و موسیقی خودشان را می نوازند.

احمد رضاخواه نیز گفت: «شب ساز ایرانی» یکی از اهدافش ایجاد انگیزه برای همکاری موزیسین ها با سلایق مختلف است که شاید حتی این نوازندگان علاقه ای به برخی سلیقه های دیگر نداشته باشند اما بر اساس احترام به یکدیگر در کنار هم می نشینند و اجراهای یکدیگر را نیز می شنوند.

وی ادامه داد: هیئت امنای«شب ساز ایرانی» کاملا باز با موضوع برخورد می کند و شرایطمان را به متقاضیان نیز اعلام می کنیم و کسانی که این شرایط را داشته باشند می توانند در «شب ساز ایرانی» به اجرا بپردازند. از جمله این شرایط«داشتن سابقه فعالیت و کارنامه کاری» و «داشتن ایده» است و شرایط سنی در این مقوله مطرح نیست.

این موسیقیدان عنوان کرد: طی برنامه ریزی هایی که انجام داده ایم قرار است از این به بعد نیز در هر فصل، برنامه«شب ساز ایرانی» طی دو شب برگزار شود.

سهیل صادقی نیز گفت: در این برنامه از «شب ساز ایرانی ۴» قصد نداریم تصویری کلی از ساز تار را ارائه بدهیم یا سلیقه خاصی را نمایندگی کنیم. فقط تا حد ممکن سعی شده تمام سلایق در ساز ایرانی در برنامه«شب ساز ایرانی» حضور داشته باشند؛ البته این خواسته نیز صد در صد بر آورده نشده است.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “برنامه‌های “شب ساز ایرانی” تشریح شد”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید