آخرین خبر

محمدرضا شجریان و شهرام ناظری داوران جشنواره موسیقی جوان

آوای ایرانیان: علی ترابی گفت: جشنواره موسیقی جوان از نظر حضور اساتید تراز اول موسیقی ایران ، با هیچ جشنواره دیگری در بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست.

به گزارش آوای ایرانیان، نشست خبری نهمین جشنواره موسیقی جوان صبح امروز با حضور هومان اسعدی دبیر جشنواره و علی ترابی دبیر اجرایی جشنواره در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این نشست هومان اسعدی به تشریح جزئیات این دوره پرداخت و گفت: نهمین جشنواره موسیقی جوان نسبت به دو دوره گذشته تغییراتی داشته که به صورت کلی به برخی از آنها اشاره می کنم. ما در بخش موسیقی کلاسیک ایرانی شاهد اضافه شدن ساز تنبک هستیم؛ همچنین در بخش موسیقی کلاسیک غربی نیز سازهای بادی برنجی به جشنواره اضافه شد که البته به غیر از یکی از آنها بقیه به حد نصاب نرسیدند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین تغییرات این دوره از جشنواره به نسبت گذشته اضافه شدن بخش موسیقی نواحی است . ما هم آواز و هم تمامی سازهای نواحی را در فراخوان اعلام کردیم که البته بسیاری از آنها متاسفانه به حد نصاب نرسیدند.

اسعدی بیان داشت: ما از ابتدای امر کارها را بسیار تخصصی تر انجام دادیم و برای این کار شوراهای تخصصی در تمامی سازها و آواز تشکیل شد . در واقع استادان سازهای تخصصی که در بخش نهایی به عنوان داور حضور دارند یک نفر یا چند نفرشان در مرحله اول این جشنواره حضور داشتند و حتی در شکل گیری فراخوان جشنواره نیز از نظرات آنها استفاده کردیم.

* جشنواره موسیقی جوان با هیچ جشنواره دیگری قابل مقایسه نیست

در ادامه این نشست علی ترابی دبیر اجرایی جشنواره نیز گفت: طی سه سال اخیر این جشنواره خوشبختانه از ثبات خوبی برخوردار شده است که به لطف حضور دکتر هومان اسعدی است. از نظر حضور اساتید تراز اول موسیقی ایران جشنواره موسیقی جوان با هیچ جشنواره دیگری در بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست. از نظر فنی نیز این جشنواره با سیاستگذاریهای تخصصی موسیقی شکل گرفته است.

وی ادامه داد: کار نهمین دوره جشنواره موسیقی جوان از شب اختتامیه دوره قبلی این جشنواره و با ابلاغ حکم دبیری دکتر هومان اسعدی کلید خورد. کارها طبق روال و برنامه ریزی شکل گرفت و در انتهای سال ۹۳ فراخوان این جشنواره منتشر شد که در نهایت ۱۲۰۰ متقاضی آثارشان را برای شرکت در این دوره ارسال کردند. در بخش اول جشنواره ترکیبی از حدود ۵۰ نفر از اساتید این آثار را ارزیابی کردند و از میان آنها ۳۳۹ اثر به مرحله نهایی راه یافت. این آثار در مرحله نهایی توسط ۶۰نفر از اساتید در سه حوزه موسیقی کلاسیک، سنتی و نواحی داوری خواهد شد.


*حضور ۴ نسل موسیقی در کنار یکدیگر

ترابی افزود: ما در این جشنواره ۴ نسل از موسیقی کشورمان را کنار هم داریم.

گروه اول اساتید برجسته کشورمان هستند ، نسل بعدی شامل اساتید میانی می شوند که در مرحله اول جشنواره نیز حضور داشتند؛نسل سوم و چهارم موسیقی کشورمان نیز به عنوان شرکت کنندگان به رقابت خواهند پرداخت و به نوعی از نمایش این افراد می توان چشم انداز موسیقی ایران را در سالهای آینده فهمید.

من از تمام کسانی که فعالیتهای تحقیقاتی – پژوهشی انجام می دهند و یا در حوزه های اجرایی فعال هستند دعوت می کنم تا به این جشنواره بیایند و از نزدیک با نسل جوان موسیقی مان آشنا شوند.


*تشکیل شوراهای تخصصی برای هر رشته

اسعدی در ادامه این نشست با اشاره به شورای سیاستگذاری نهمین جشنواره موسیقی جوان گفت: شورای سیاستگذاری این دوره از جشنواره با دو دوره قبلی متفاوت است . در این دوره ما شوراهای تخصصی برای سازها و آواز داریم تا تمام کارها به صورت تخصصی تر به اجرا در بیاید برای مثال ما در ساز کمانچه ۵ نفر از اساتید کمانچه نوازی را دعوت کردیم تا در حوزه سیاستگذاری همین ساز حضور داشته باشند . این روالی است که برای همه سازها و آواز در نظر گرفته شده است البته در حوزه موسیقی نواحی که با همکاری محمدرضا درویشی، حمیدرضا اردلان و برخی اساتید دیگر شکل گرفت کمی روال متفاوت بود.

وی ادامه داد: فراخوان بخش موسیقی نواحی نیز در کنار دیگر شاخه ها همزمان منتشر شد و قرار بود مهلت ارسال آثار برای متقاضیان تا ۳۱ تیر باشد ولی با مشورتهایی که با آقای درویشی داشتیم مهلت دریافت آثار برای بخش نواحی چند هفته دیگر نیز تمدید شد البته دلیل این اتفاق بیشتر به موضوع عدم اطلاع رسانی مناسب و نیز عدم آگاهی فعالان حوزه موسیقی نواحی مربوط می شد.

دبیر جشنواره نهم موسیقی جوان بیان داشت: در هفتمین دوره جشنواره موسیقی جوان که دوسال پیش برگزار شد همه چیز بسیار سریع اتفاق افتاد به طوری که در اواخر بهار ۹۲ از من برای برگزاری این جشنواره دعوت کردند و در شهریورماه نیز جشنواره برگزار شد . در آن زمان این امکان وجود نداشت که ما ساز تنبک را به جشنواره اضافه کنیم ولی در دوره هشتم تصمیم گرفتیم این کار را انجام بدهیم و با چند نفر از استادان متخصص در این زمینه صحبتهایی انجام دادیم اما متاسفانه اقبالی صورت نگرفت. برای برگزاری نهمین جشنواره موسیقی جوان ما تصمیم گرفتیم با تعداد دیگری از متخصصان سازهای کوبه ای مذاکره کنیم و از آنها دعوت کردیم تا داوری این بخش را انجام دهند و در نهایت پژمان حدادی، نوید افقه، کامبیز گنجه ای و ارژنگ کامکار در این بخش همکاری می کنند.

وی افزود: در بخش آواز نیز پاییز سال گذشته ما از ۵ نفر اساتید برجسته آواز کشورمان دعوت کردیم که عبارتند از محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، علی اصغر شاهزیدی ، نصرالله ناصح پور و رامبد صدیف. این شورای سیاستگذاری تصمیم گیریهایی را در بخش آواز انجام داد و فراخوان این بخش از جشنواره نیز زیر نظر آنها تدوین شد.

اسعدی اظهار داشت: در مرحله انتخاب از آنجا که برخی از این اساتید به دلیل مشغله هایشان موانعی برای حضور داشتند نمایندگانشان را معرفی کردند که در نهایت حمیدرضا نوربخش، جمشید پورمهر، جهانگیر مهرپروران، محمد ملا آقایی و علی اصغر شاهزیدی انتخاب های بخش اول را انجام دادند.در مرحله نهایی جشنواره نیز قرار است محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، علی اصغر شاهزیدی ، نصرالله ناصح پور و رامبد صدیف داوری کنند.

وی با اشاره به داوری بخش نواحی نیز بیان داشت: فراخوان بخش نواحی برای حدود ۲۵ ساز و آواز منتشر شد که در نهایت ۱۱۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید و البته بسیاری از سازها به حدنصاب نرسیدند. در نهایت اعضا شورای داوری بخش نواحی از محمدرضا درویشی ، حمیدرضا اردلان، عبدالرحمان غوثی، بیژن کامکار، علی اکبر مرادی،‌سیدآرش شهریاری، عاشیق عمران حیدری، شهریار صدیق ، امیر احمد راست بد و علی اکبر شکارچی.

*افزایش ۱۸ درصدی متقاضیان سنتی و کاهش ۲۰ درصدی کلاسیک

در ادامه نشست خبری نهمین جشنواره موسیقی جوان ، علی ترابی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران گفت: در این دوره از جشنواره و در بخش موسیقی دستگاهی با افزایش ۱۸ درصدی متقاضیان روبرو بودیم این در حالی است که در زمینه موسیقی کلاسیک غربی ما با کاهش ۲۰ درصدی متقاضیان مواجه شدیم البته این نکته را نیز باید اضافه کنم که از نظر سنی ، ۳ سال سقف سنی شرکت کنندگان را در این دوره کاهش داده شده است. این در حالی است که در مجموع تنها ۲۰ درصد از افرادی که می توانستند در این جشنواره شرکت کنند حضور نداشتند.

*وظیفه جشنواره جوان معرفی استعدادهاست

هومان اسعدی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر حمایت جشنواره از برگزیدگان دوره های مختلف گفت: در جشنواره های بین المللی نیز برگزار کنندگان هیچ تضمینی برای آینده افرادی که در آن جشنواره ها شرکت می کنند ، ندارند. فقط جشنواره ها و به خصوص جشنواره موسیقی جوان وظیفه معرفی و شناساندن استعدادهای جوان را به جامعه هنری دارد و البته حضور در خود جشنواره نیز برای شرکت کنندگان درصدی اعتبار حرفه ای و معنوی را به دنبال دارد.البته خود من معتقدم همانطور که در المپیادهای مختلف امیتازاتی برای نفرات برگزیده در نظر گرفته می شود در موسیقی نیز باید چنین تسهیلاتی لحاظ شود.

ترابی نیز دراین باره گفت: جشنواره موسیقی جوان در دوسال اخیر آنقدر استعدادهای جوان را به جامعه معرفی کرده که بسیاری از آنها در حال حاضر مشغول فعالیتهای حرفه ای هستند برای مثال نفر اول بخش آواز جشنواره هفتم در حال حاضر به قدری مشغول فعالیت حرفه ای است که وقت آزادی ندارد و مدام در شهرستانهای مختلف کنسرت می دهد.در مجموع من نیز موافقم که می بایست از برگزیدگان این جشنواره حمایت شود اما این کار در حیطه وظایف برگزار کنندگان جشنواره نیست و باید در سازمانهایی غیر از وزارت ارشاد این نخبگان تحت حمایت قرار بگیرند.

علی ترابی در باره بودجه جشنواره نهم موسیقی جوان نیز گفت: بودجه این جشنواره در دوره هشتم یعنی سال گذشته ۶۰۰ میلیون تومان بود اما امسال با توجه به اضافه شدن بخش موسیقی نواحی ما درخواست افزایش ۵۰ درصدی بودجه جشنواره را به معاونت امور هنری داده ایم که امیدوارم با این موضوع موافقت شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص حضور پررنگ اساتید موسیقی در جشنواره جوان و عدم حضورشان در جشنوارههای دیگر دولتی اظهار داشت: حضور شخص هومان اسعدی به عنوان دبیر این جشنواره که اعتبار و محبوبیتی خاص در بین اهالی جامعه موسیقی دارد باعث حضور پررنگ تر اساتید موسیقی کشورمان در زمینه های سیاستگذاری ، انتخاب و داوری جشنواره موسیقی جوان شده است همچنین بسیاری از اساتید موسیقی کشورمان به این دلیل که جشنواره موسیقی جوان صرفا طیف جوان موسیقی این مملکت را مدنظر قرار داده است ، بدون هیچ چشم داشتی با ما همکاری کرده اند حتی بسیاری از اساتید در مورد مسائل مالی نیز هرگز پرسشی را مطرح نکرده اند. این جشنواره در واقع جایگاه استراتژیکی در بین بقیه جشنواره ها دارد و می تواند به نوعی آینده موسیقی کشور را ترسیم کند.

علی ترابی در پایان این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر مدیریت اجرایی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر گفت: به صورت رسمی این حکم ابلاغ نشده و من در دو جلسه این جشنواره حضور داشتم اما به طوری کلی تصمیم گیری بر عهده معاونت هنری ارشاد است.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “محمدرضا شجریان و شهرام ناظری داوران جشنواره موسیقی جوان”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید