آخرین خبر

Gf

محمد حسنلو: مصوبه عفاف و حجاب اولین بار در شورای فرهنگ عمومی در دهه هشتاد بررسی شد. روح حاکم بر قانون عفاف و حجاب یک روح ایجابی دارد و طرح های پژوهشی بسیاری در این حوزه شده است. جامعه ایرانی یک جامعه عفیف است. در گروه های مردم یک اختلاف نظر وجود دارد ولی هر کدام از نظرات و طرح ها بر اساس فرهنگ ایران و عفیف ایران باید اجرا شود. در فرهنگ غرب برهنگی یک چیز عادی است ولی در تار و پود جامعه ایرانی مسئله حجاب و عفاف یک مسئله ریشه ای است و در انقلاب نیز اعتراض به کشف حجاب بود و اساسا بخشی از اعتراضات به نظام فرهنگ حاکم بود. امروز عفاف و حجاب در کنار موضوع شرعی یک مسئله قانونی است و بایستی در کشور اجرا شود.
در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرونده کار رو نگاه می کنیم دچار حرکت مطلوب نبودیم و فاصله داشتیم و در دوره های مختلف با سلایق مدیران گره خورده بود. در دوره جدید تلاش کردیم همه تکالیف قانونی مان را انجام دهیم. در حوزه برنامه های نمایشی، تئاتر، کتاب، مد و لباس و سایر حوزه ها مسئولیت های روشنی را داریم. در این دوره ما یک جانمایی انجام دادیم و کارگروه های مد ولباس را ذیل شورای فرهنگی و معاونت هنری قرار دادیم و یک فرآیند تکامل یافته دارد. در حال حاضر آئین نامه های مختلف در حوزه مد و لباس و پوشاک هماهنگی های بسیاری خوبی انجام شده است و از حوزه وزارت فرهنگ به حوزه وزارت کشور منتقل شده است. از سال ۸۷ مدیریت عفاف و حجاب از وزارت فرهنگ به وزارت کشور منتقل شده است و به همین دلیل شیوه فعلی مرسوم است. اخیرا با تدبیر رئیس جمهور مقامات سازمان ها و وزارتخانه های مختلف کنار یکدیگر در حوزه عفاف و حجاب همکاری می کنند و به عبارتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مقامات و مسئولین تلاش کردند متناسب با شرایط قانون را به روز رسانی کنند و ما در شرایط کنونی در حال تجربه جدیدی هستیم.
سامانه طراحان راه اندازی شد؟
محمد حسنلو: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد سعی می کنیم با همه طراحان جلسه داشته باشیم و در مورد سامانه مطالعات خوبی انجام شده است. قرار است به زودی شکل تکامل یافته آن رونمایی خواهد شد. به عبارتی سعی می کنیم علاوه بر داخل کشور حوزه مد و لباس را در کشورهای منطقه و اسلامی نیز گسترش دهیم و با همکاری این کشورها نمایشگاه های خوبی برگزار کردیم. به دستور رئیس جمهور در تلاش هستیم تا این نمایشگاه های عفاف و حجاب را در سازمان ها و مکان های مختلف به صورت دائمی برگزار شود تا همه به طور دائم به این نمایشگاه ها در نقاط مختلف کشور دسترسی داشته باشیم.
من معتقدم اگر دستگاه های فرهنگی و خود وزارت فرهنگ و صدا و سیما پیشتاز این عرصه نباشند حتما دچار مشکل خواهیم شد. در واقع پلیس نیازی نیست به این حوزه وارد شود چون عقب افتادگی های بسیاری در این حوزه داریم. وقتی نظام برنامه ریزی فرهنگی در سطوح مختلف از جمله دانشگاه و مدرسه معیار عفیفانه ایران اسلامی را نمایش نمی دهد، این مسئله طبیعی است که نظام تربیتی این نقد به او وارد باشد. به عبارتی در وزارت فرهنگ سعی می کنیم صدور مجوز تسهیل شود و معیارها برای همه مشخص باشند و با اشتراک و تفاهم در مورد اثر قضاوت کنند.
محمد حسنلو: در دوره جدید در کنار شعارهای مختلف مثل عدالت فرهنگی، قانون گرایی در حوزه فرهنگ به عنوان یک اصل قرار دادیم. سعی می کنیم تا حد امکان این مسئله را به واقعیت تبدیل کنیم. یکی از برنامه های دولت اصلاح رویکرد بین المللی در حوزه فرهنگ بوده است. مقوله فرهنگ در دیپلماسی عمومی از جایگاه رفیعی برخوردار است و ما در وزارت فرهنگ به عنوان متولی اشاعه و معرفی فرهنگ ایرانی اسلامی به مردم جهان سعی کردیم نمایندگان خوبی در کشورهای منطقه و سایر مناطق جهان داشته باشیم. حتی سعی در بعضی از کشورها مثل مصر به خاطر وجود دانشگاه الازهر از رایزن های فرهنگی اهل سنت استفاده کردیم. در فرانسه از رایزنی استفاده کردیم که فارغ التحصیل دانشگاه های این کشور بود و به خاطر اینکه بتوانیم پیام واقعی انقلاب اسلامی را به جهانیان انتقال دهیم. البته امکانات کافی در این زمینه هنوز کافی نیست ولی در انتخاب افراد متخصص و متعهد یکی از سیاست های سال های اخیر وزارت فرهنگ در این حوزه بوده است.
در همین مدت یک سال جلسات متعددی با وزرای سابق داشتیم و تفاهم نامه های بسیاری امضا کردیم. آثار فارسی ارزشمند به زبانهای مختلف در حال ترجمه هستند و در واقع یک کار مجاهدانه شروع شده است و همه بخش های نظام هم با ما همکاری می کنند.
محمد حسنلو: آمار مقایسه ای انتشار کتاب نسبت به سال گذشته رشد نشان می دهد. بیش از ۱۱۰هزار عنوان در یک سال گذشته کتاب منتشر کردیم و هنوز به این وضعیت راضی نیستیم. در بحث گسترش کتابخوانی نهاد کتابخانه ها کارهای مهمی انجام داده است. بیش از ۱۷۰۰ کتابخانه عمومی در کشور داریم و کتابخانه های مساجد را به آن اضافه کنید عدد بسیار بزرگی می شود. با این وجود سعی داریم عناوین چاپی توسعه یابد. من فکر می کنم حوزه کتاب نیازمند مشارکت همه بخش ها که در این حوزه نیاز به مشارکت صدا و سیما یعنی کار تبلیغاتی نیاز داریم. نمایشگاه های بسیاری در حوزه کتاب داریم و خواهیم داشت.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “Gf”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید