آخرین خبر

انتشار نخستین اثر موسیقی‌شناس مطرح پس از 50 سال در ایران

آوای ایرانیان: آلبوم موسیقی کلاسیک “کوارتت یک، دو و سه به آهنگسازی پروفسور و موسیقی شناس مطرح دنیای موسیقی به‌عنوان نخستین اثر رسمی او بعد از پنجاه سال تولید و منتشر شد.
به گزارش آوای ایرانیان، این اثر “هرمز فرهت” در یازده تراک به‌مدت ۶۱ اثر رسمی با عنوان کوارتت یک، دو و سه از موسسه راوی در سراسر کشور تولید و منتشر شده است.
این اثر شامل سه قسمت است و حالا نخستین بخش آن توسط کوارتت زهی استراسبورگ در چهار بخش آندانتینو، آداژیو، آلگرو و آلگروآنی ماتوضبط شده است. همچنین کوارتت دوم شامل: آلگرو، لنتو، پرستو است. کوارتت سوم نیز شامل بخش‌هایی چون مولتوآلگرو، آندانته آموروزو، پرستو و مودراتو است.
این اثر در ایران توسط کوارتت زهی اروند دراستودیو خاک و دیلمان با نوازندگی نگارافاضل (ویلن اول)، امیرباورچی (ویلن دوم)، بابک کوهستانی (آلتو) و آیدین احمدی‌نژاد (ویلنسل) ضبط و توسط موسسهٔ «راوی» منتشر شده است.
هرمز فرهت در سال ۱۳۰۷ در تهران متولد شد. وی از دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس (UCLA) در رشته موسیقی لیسانس گرفت؛ سپس در رشته آهنگسازی کالج میلز در رشته آهنگسازی نزد داریوس میو آموزش دید و در نهایت از یو. سی. ال. ای دکترای موسیقی‌شناسی دریافت کرد.
وی در سال ۱۳۳۶ در طول پژوهش‌های خود برای دریافت دکترای موسیقی‌شناسی، با استفاده از بورس بنیاد فورد به ایران آمد و نزد حسین صبا (سنتور) و نصرالله زرین‌پنجه (سه‌تار) با موسیقی کلاسیک ایرانی آشنا شد. پایان‌نامه دکترای هرمز فرهت با عنوان «مفهوم دستگاه در موسیقی ایران» سالها بعد، در ۱۹۹۰ توسط انتشارات دانشگاه کمبریج در بریتانیا به چاپ رسید. برگردان پارسی این کتاب نیز به کوشش مهدی پورمحمد در تهران منتشر شده است.
هرمز فرهت در سال‌های پایانی تحصیل در ایالات متحده، مدتی دانشیار دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس بود. پس از بازگشت به ایران از سال ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۳ مدیر بخش موسیقی دانشگاه تهران و در سال‌های بعد، سرپرست موسیقی جشن هنر شیراز، نایب رئیس دانشگاه فارابی، استاد دانشگاه تهران و … بود.
نوشته‌های فرهت در همان دوران در نشریات فرهنگی در تهران مانند مجله موسیقی به چاپ رسید. وی در همایش‌های گوناگون به عنوان سخنران درباره موسیقی ایرانی شرکت کرده است و نوشته‌هایش در نشریات جهانی مانند «فرهنگ موسیقی گروز» و «دانشنامه ایرانیکا» به چاپ رسیده‌اند.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “انتشار نخستین اثر موسیقی‌شناس مطرح پس از ۵۰ سال در ایران”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید