آخرین خبر

گزارشی از گرامیداشت پرویز مشکاتیان توسط هنرمندان

آوای ایرانیان: آئین اختتامیه هفته بزرگداشت پرویز مشکاتیان با حضور جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر شامگاه جمعه ۱۳ شهریور ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

به گزارش آوای ایرانیان، در ابتدای این مراسم که هنرمندانی همچون لوریس چکناواریان، محمود دولت آبادی، داوود گنجه‌ای، مجید درخشانی، داریوش پیرنیاکان، اردشیر کامکار، علی اکبر شکارچی، بیژن کامکار، عطاءالله امیدوار، صدیق تعریف، محمد سلمانی، گوهر خیراندیش، بهروز رضوی، فرهنگ جولایی، الهام صفوی زاده و … حضور داشتند پس از پخش کلیپی از زندگی هنری پرویز مشکاتیان که توسط خود او روایت می‌شد، سید عباس سجادی مدیر عامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران به عنوان اولین سخنران در سخنانی با ذکر این نکته که آثار پرویز مشکاتیان تا قرن‌ها در یاد ها خواهد ماند خاطرنشان کرد: مشکاتیان اشراف کاملی به فلسفه هنر و مکاتب ادبی داشت و به زیبایی افکارش را با موسیقی بیان می‌کرد از این رو همه آثار او فاخر و در خور توجه بود. ۵۴ سال عمر این سرو برآمده از نیشابور حاصلش قرن‌ها آورده شنیدنی موسیقایی خواهد بود. امروز تاسف ما به واسطه این است که به آثار او افزوده نشد چرا که او زود از میان ما رفت.

در ادامه این برنامه محمود دولت آبادی در سخنانی گفت: پخش صحبت‌های پرویز مشکاتیان غم من را دوچندان کرد. او یک اتفاق بود مثل هر هنرمند دیگری. اتفاق چیزی است مثل رعد. مشکاتیان در رعد خودش آتش گرفت. در آخرین دیداری که با او داشتم شوریدگی مشکاتیان در آن حدی بود که مرا نگران کرد انسانی که در این تصاویر می‌بینیم در کمال خردمندی و آگاهی و بصیرت صحبت می‌کند در آن دیدار من را بسیار نگران کرد و در هنگامی که شنیدم یادمانی برای او در حال برگزاری است فکر کردم که اگر بنا باشد صحبتی بکنم چه خواهم گفت و آنچه که می‌گویم نتیجه پرویز مشکاتیان در مقام یک هنرمند بی همتاست نه در باره خود او. شوریدگی یکی از تهدیدهای هنرمند است اگر آن غلیان و شوریدگی نباشد بی‌گمان چیزی هم از او حاصل نمی‌شود و پرویز مشکاتیان در یک دوره‌ای به این شوریدگی مجال داد مجال دادن هنرمند به شوریدگی یعنی به مد دریا بگویی بیا مرا ببر.

وی افزود: این پاره از شعر شاملو همواره وقتی به مشکاتیان فکر می‌کردم در ذهنم تداعی می‌شد؛مگر طلسم معجزتی چنین که دست تطاول به خود گشاده منم به این ترتیب آخرین عبارت آن است که در دورن هر هنرمندی یک نگاه خردمند برای اداره کردن آن شوریدگی لازم است. آن جایی که مشکاتیان به توفیق رسیده پیداست که آگاهی او شوریدگیش را مهار کرده است.

رضا معطریان مدیر هنری نمایشگاه و سیامک آقایی دیگر سخنرانان این برنامه بودند. سپس آوا مشکاتیان در سخنانی با تشکر از مدیریت و پرسنل فرهنگسرای نیاوران در برگزاری نمایشگاه عکس «شصت سال با پرویز مشکاتیان» ابراز داشت: پرویز مشکاتیان علاقه بسیاری به دیدن یاران داشت از این رو فکر می‌کنم روان آن مهربان از حضور شما در اینجا شادمان است. از سال پیش که تصمیم گرفتیم به مراسم یادبودی برگزار کنیم هر کجا که نام پرویز مشکاتیان آمد با مهری وصف ناشنی دوستان ما را یاری کردند. فکر می‌کنم غیر از هنر او که میراثی است برای همگان، بزرگترین ثروتی که پدرمان برای من و آئین به یادگار گذشته احترام و مهری است که همه به او دارند.امیدوارم لایق این همه محبت باشیم.

بعد از صحبت های آوا مشکاتیان علی قمصری نوازنده و آهنگساز که به تازگی کنسرتی را در تالار رودکی با عنوان میهمانی کوچک برگزار کرده روی صحنه حاضر شد و آهنگ «جان جهان» در دستگاه نوا از ساخته‌های پرویز مشکاتیان که در سال ۱۳۶۵ و در آلبوم نوا به خوانندگی محمد رضا شجریان منتشر شده بود را اجرا کرد که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “گزارشی از گرامیداشت پرویز مشکاتیان توسط هنرمندان”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید