آخرین خبر

خرس طلای برلیناله در دست اسکورسیزی/ برده فناوری نمی‌شوید

به گزارش آوای ایرانیان به نقل از ورایتی، در مراسم ویژه ای که شب پیش برگزار شد، برای ادای احترام به مارتین اسکورسیزی خرس طلای افتخاری هفتاد و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین به این سینماگر اهدا شد.

مارتین اسکورسیزی در یک کنفرانس مطبوعاتی در این جشنواره نظرات خود را در مورد وضعیت فعلی سینما توضیح داد.

وقتی از وی پرسیده شد که آیا فکر می‌کند سینما در حال مرگ است، گفت ترجیح می‌دهد بگوید این صنعت در حال تغییر است.

وی گفت: اصلا فکر نمی‌کنم سینما در حال مرگ باشد، نه. فکر می‌کنم در حال تغییر است. هرگز قرار نبود یک چیز باشد. عادت کرده بودیم که یک جور باشد. من با سینما به عنوان یک چیز بزرگ شدم: اگر می خواستی فیلمی ببینی به سینما می‌رفتی. یک فیلم خوب یا یک فیلم بد، اما به هر حال یک فیلم بود. همیشه یک تجربه جمعی بود.

اسکورسیزی، ۸۱ ساله، گفت که سینمای دوران جوانی او جای خود را به دنیایی از امکانات جدید داده است که نباید تهدید کننده باشد.

او در ادامه بیان کرد: اما فناوری آن قدر سریع و خسته کننده تغییر کرده که به نوعی تنها چیزی که واقعاً می‌توانید به آن وفادار باشید، صدای فردی است. خب صدای فردی می‌تواند خود را در«تیک تاک» بیان کند یا می‌تواند خود را در یک فیلم چهار ساعته یا یک مینی سریال ۲دو ساعته بیان کند.

وی افزود: با تسلط استریمینگ و تهدیدهای احتمالی هوش مصنوعی، نباید بگذاریم فناوری ما را بترساند. چیزی که من به آن می پردازم این است که فکر نمی‌کنم باید بگذاریم فناوری ما را بترساند. من فکر می‌کنم شما برده فناوری نمی‌شوید. بیایید فناوری را کنترل کنیم و آن را در مسیر درست قرار دهیم. جهت درست همان صدای فردی است، نه چیزی که صرفاً مصرف و دور انداخته می‌شود.

خرس طلای برلیناله در دست اسکورسیزی/ برده فناوری نمی‌شوید

کارگردان «راننده تاکسی» که ویدیوهای بازیگوشانه‌اش با دخترش فرانچسکا او را به چهره شبکه‌های اجتماعی برای نسل جدید تبدیل کرده، گفت اهمیت این رسانه بسیار کمتر از جرقه تخیل است.

اسکورسیزی که از فعال‌ترین چهره‌های محافظ فیلم‌های قدیمی سینماست، بازگشت دوباره و دوباره به آثار بزرگ را توصیه کرد و گفت: شاید اگر ۳۰ سال بعد فیلمی را ببینید، فیلم تغییر کرده باشد ولی در واقع فیلم همان فیلم است، اما شمایید که تغییر کرده‌اید. بنابراین به نوعی ممکن است بتوانید با برخی فیلم‌ها مانند گوش دادن به سمفونی‌های بتهوون رشد کنید؛ آنها هر بار تغییر می‌کنند، واقعاً تغییر می کنند.

این کارگردان درباره فیلم جدید خود «عیسی» هم گفت این ایده‌ای است که او هنوز در حال فکر کردن به آن است.

وی توضیح داد: کاملاً مطمئن نیستم چه نوع فیلمی است، اما می‌خواهم چیزی منحصر به فرد و متفاوت بسازم که تفکر برانگیز باشد و امیدوارم سرگرم کننده نیز باشد. هنوز کاملاً مطمئن نیستم چگونه به آن بپردازم، اما وقتی سفرهای تبلیغاتی خود را به پایان برسانم، شاید کمی بخوابم و بعد بیدار شوم و ایده تازه در مورد چگونگی انجام آن را داشته باشم.

وی یادآوری کرد که در چند مورد با پاپ فرانسیس ملاقات کرده و با او درباره روش‌های تازه‌تری برای اندیشیدن در مورد ضروریات مسیحیت گفت‌وگو کرده است.

دیشب در برلیناله فیلم «رفتگان» ۲۰۰۶ اسکورسیزی هم به نمایش درآمد. وی با جدیدترین فیلمش «قاتلان ماه کامل» ۱۰ نامزدی اسکار، از جمله بهترین فیلم، کارگردان، بازیگر زن برای لیلی گلادستون و بازیگر نقش مکمل مرد برای رابرت دنیرو کسب کرده است.

جشنواره فیلم برلین ۲۰۲۴ تا یکشنبه ادامه دارد.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “خرس طلای برلیناله در دست اسکورسیزی/ برده فناوری نمی‌شوید”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید