آخرین خبر

=این روایت یکی از سخت‌ترین محاصره‌های تاریخ است/ «دنیا، منم فوعه»!

به گزارش آوای ایرانیان فیلمبرداری فیلم کوتاه «دنیا، منم فوعه» در شهرک سینمایی غزالی به پایان رسید و این اثر پس از پایان مراحل پس تولید، آماده نمایش شد.

این فیلم روایت محاصره چهار ساله مناطق فوعه و کفریا در کشور سوریه است که به عنوان یکی از سخت‌ترین محاصره‌های تاریخ، آبستن رویدادهای ناگفته و تکان‌دهنده‌ای بوده است.

مصطفی آقامحمدلو نویسنده و کارگردان اثر سال‌ها با تبادل‌شدگان و افراد در محاصره در ارتباط مستقیم بوده و ایده اولیه فیلم را حین تولید یک مستند با موضوع این محاصره به دست آورده است.

فوعه و کفریا دو شهرک شیعه‌نشین در استان ادلب سوریه هستند که با ۳۰ هزار نفر جمعیت، حدود ۴ سال در محاصرهای به عمق ۶۰ کیلومتر از هر سو به سر می‌بردند. برای مدت زیادی تکفیری‌ها این دو منطقه را با هزار خمپاره و موشک در روز زیر آتش می‌گرفتند. با رسیدن موشک‌های زمین به هوا به دست تروریست‌ها، کمک‌های بسیار محدود هوایی و پرتاب کور مواد غذایی و مهمات نیز تقریباً غیرممکن شد. هیچ ساختمانی در این دو شهرک سرپا نمانده بود. مردم از آب باران و علف‌های هرز تغذیه می‌کردند. این بزرگترین محاصره قرن ما، در سکوت خبری ادامه داشت تا اینکه پیام مردم فوعه به ایران رسید.

در سال ۹۴ عملیات نصر یک، موسوم به عملیات محرم به قصد فک حصار فوعه و کفریا صورت گرفت و اگر چه مناطق شیعه‌نشینی مثل شهرک‌های نبل و الزهراء، فک حصار شدند اما با تجهیز تروریست‌ها و پشتیبانی سعودی – ترکی فک حصار فوعه و کفریا محقق نشد.

با محاصره زبدانی توسط حزب‌الله و محاصره حلب توسط نیروهای مقاومت، تنها چند هزار نفر از ساکنان این مناطق مبادله شدند اما جمعیت کثیری هنوز در فوعه و کفریا انتظار آزادی را می‌کشیدند. نهایتاً با پیگیری‌های تعاملی ایرانی‌ها علیرغم عهدشکنی چندباره تروریست‌ها تبادل تدریجی انجام شد و ساکنان این دو شهرک به مناطق امن منتقل شدند.

در حالی که برای فک محاصره چند ماهه کردهای کوبانی تمام دنیا دست به کار شدند، در طی ۴ سال رسانه‌های مقاومت و شبکه‌های جهانی از انعکاس حقایق تاریخی و تلخ آن روزهای شیعیان فوعه و کفریا دریغ کردند. این اثر می‌تواند آغازی برای روایت این و محاصره و نجات‌یافتگان آن باشد. پرداخت به این سوژه از جهت رسیدگی و پیگیری حقوق این شیعیان در شرایط فعلی و معرفی این حماسه به عنوان بستری برای روایت، ضروری است.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: «اُمّعلی زنی اهل فوعه است که به همراه همسرش در حال رسیدگی به شیعیان رنج دیده، اما ایستاده در حصار است خبر تبادل به فوعه می‌رسد. لیست خروج تنها چهار نفر جا دارد و اکنون زمان یک انتخاب سخت است…»

عوامل و بازیگران «دنیا منم فوعه» عبارتند از تهیه‌کننده: فرهاد حاجی‌عباسی، نویسنده و کارگردان: مصطفی آقامحمدلو، مدیر پروژه: بابک کشن فلاح، مدیر تولید: سعید ملکی، تدوین: پویا عاقلی‌زاده، اصلاح رنگ: شیرین اخلاصی، مدیر فیلمبرداری: پیمان عباسی زاده، مدیر صدابرداری: مسیح حدپور سراج، طراحی و ترکیب صدا: آرش قاسمی، آهنگساز: مسعود صالحی، طراح صحنه، لباس و چهره‌پردازی: بابک کشن فلاح، دستیار اول کارگردان: مارال شکری، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: حمید رسولیان، بازیگران: حسین پوریده، ابتسام بغلانی، سیدجواد حسینی، مهسان خداکرمی، امین محمودی، پوریا سلطانزاده، حمیدرضا شاه‌پسند، پروین شایگان، نازنین رضوانی، آیلین جاهد، محمدمبین موسیلو، گرشا بیات.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “=این روایت یکی از سخت‌ترین محاصره‌های تاریخ است/ «دنیا، منم فوعه»!”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید