آخرین خبر

فراخوان نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران منتشر شد + جزئیات

آوای ایرانیان: فراخوان نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به صورت رسمی برای دعوت از گروههای موسیقی نواحی منتشر شد.

به گزارش آوای ایرانیان، فراخوان نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران بارویکرد توجه به دو محور موسیقایی و پیرا موسیقایی شامل دو بخش رقابتی و غیر رقابتی، امروز دوشنبه ۲۰ مهرماه از سوی ستاد اجرایی جشنواره به صورت رسمی به شرح ذیل منتشر شد.

فراخوان نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران

ایران به عنوان تمدنی کهنسال و دیرینه، همپای سایر ملل باستانی دارای تمدنی سرشار از سرمایه‌های فکری و داشته‌های فرهنگی و آیینی در زمینه موسیقی نواحی بوده و رفتارهای فردی و آیینی آن در طی قرون و اعصار گذشته به گونه‌ای ساخته و پرداخته شده است که اغلب مراسم فردی، گروهی و قومی وآیینی رایج در بین ساکنان اقلیم و قطب‌های فرهنگی شناخته شده آن، با موسیقی و حرکات موزون همراه بوده است.

موسیقی نواحی ایران به رغم تنوع و تکثر و تمیزات ذاتی چنان با جلوه‌های حیات فردی و گروهی اقوام پیوند مستحکم و قدسی داشته که کمتر آداب و رفتارهای آیینی را در بین مردم نواحی می‌توان یافت که با موسیقی سازی و حرکات موزون عجین نشده باشد و در مسیر تکاملی خود از نمادهای معنی دار سود نجسته باشد. موسیقی رایج در مناطق گوناگون سرزمین پهناور ایران مبتنی بر اندیشه و شناخت بوده و محدود به قوم خاص یا منحصر به دوران خاصی نبوده است. ایرانیان برای جزیی‌ترین بخش زندگی فردی و گروهی خود به موسیقی به عنوان پدیده‌ای متمایز می‌نگریسته‌اند و همواره در مسیر تکاملی آن تلاش و جدیت زایدالوصفی کرده‌اند.

نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با اهداف ذیل از تاریخ ۴ تا ۷ دی ماه ۱۳۹۴ به مناسبت خجسته میلاد پیامبر اعظم (ص) و امام جعفرصادق (ع) و هفته وحدت در کرمان برگزار خواهد شد:
– حفظ و انتقال ویژگی‌های آیینی موسیقی نواحی ایران به آیندگان
– پاسداری از نغمات قدیمی و مواریث معنوی و سجایای برین نهفته در این موسیقی
– فراهم سازی بستر مناسب برای به دست آوردن بازمانده‌های موجود و احیاء انواع فرم‌های اجرایی موسیقی نواحی ایران

نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در دو محور موسیقایی و پیرا موسیقایی (هنرهای موسیقی محور) برگزار خواهد شد.
محور موسیقایی شامل دو بخش رقابتی و غیر رقابتی خواهد بود:
۱٫ رقابتی
– موضوع این بخش نغمات شادمانی در آیین‌های پیوند می‌باشد.
– در این بخش گروه‌ها و نفرات شرکت کننده در جشنواره به اجرای قطعات خاص موسیقی منطقه در قالب یک اثر در ارتباط با موضوع جشنواره می‌پردازند.
– تعداد اعضای گروه حد اکثر ۴ نفر باشد.
– هر نوازنده یا خواننده می‌تواند فقط تحت یک گروه یا یک فرد در جشنواره اجرا داشته باشد.
– نمونه اجرای تصویری گروه یا فرد متقاضی باید بر روی لوح فشرده با کیفیت مطلوب به مدت ۵ تا ۲۰ دقیقه بدون ویرایش و ضبط استودیویی، همراه با تکمیل فرم درخواست شرکت در جشنواره و نیز متن اشعار با ترجمه آن به صورت پستی یا حضوری به دبیرخانه جشنواره به نشانی: تهران، خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طبقه پنجم ساختمان رودکی، کد پستی ۱۱۳۳۹۱۴۹۳۴ دبیرخانه نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران ارسال شود.
– مدت زمان اجرای گروه‌ها و نفرات راه یافته به مرحله نهایی بخش رقابتی، ۲۰ دقیقه خواهد بود.

جوایز:
– افراد و گروه‌ها به صورت برگزیده و بدون رتبه با توجه به ویژگی‌های خاص اجراییشان توسط هیات داوران انتخاب و معرفی می‌شوند.
– به نفرات برگزیده جشنواره علاوه بر لوح تقدیر جوایز نفیسی اعطا خواهد شد.
– به تمام شرکت کنندگان در جشنواره گواهی شرکت اعطا خواهد شد.
۲٫ بخش غیر رقابتی:
– اجرای موسیقی پیشکسوتان موسیقی نواحی ایران با موضوع شادمانه‌های مذهبی (مولودی خوانی، مناقب خوانی، نعت خوانی، صلوات خوانی، حمد خوانی و ذکر ۱۲ امام (ع)) در سالن‌های شهر کرمان و شهرستان‌های تابعه، مطابق با جدول زمان بندی مشخص شده توسط دبیرخانه جشنواره، خواهد بود.
– شرکت کنندگان این بخش توسط ستاد جشنواره تعیین و دعوت خواهند شد.
– مدت اجرای گروه‌های غیر رقابتی ۲۰ دقیقه می‌باشد.
نکته: علاقمندان شرکت در بخش پیرا موسیقایی (هنرهای موسیقی محور) شامل عکس، کتاب و سی دی برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اطلاع رسانی جشنواره به نشانی www. music. farhang. gov. ir مراجعه نمایند. ضمنا «اینستاگرم shadmaneha برای مسابقه عکس فعال شده است.

نکات و شرایط:
– مهلت ارسال آثار تا پایان آبان ۱۳۹۴ می‌باشد.
– تکمیل و ارسال فرم درخواست، تعهدی برای دبیرخانه جشنواره در خصوص دعوت از گروه‌های متقاضی ایجاد
نمی‌کند.
– مدارک ارسالی در دبیرخانه محفوظ است و مسترد نمی‌شود.
– دبیرخانه جشنواره با شماره تلفن ۶۶۷۲۱۱۷۰ آماده پاسخگویی به سوالات احتمالی متقاضیان شرکت در جشنواره است.
– هرگونه اطلاع رسانی تکمیلی در خصوص جشنواره، تنها از طریق پایگاه رسمی جشنواره به نشانی www. music. farhang. gov. ir اعلام خواهد شد و مسئولیت پیگیری اخبار و اطلاعات این پایگاه بر عهده جشنواره متقاضیان است.
– پس از پایان مهلت ارسال آثار، بررسی نمونه آثار ارسالی آغاز و اسامی گروه‌ها و نفرات پذیرفته شده از طریق پایگاه‌ رسمی جشنواره اعلام خواهد شد.
– کمک هزینه مربوط به ایاب و ذهاب برون شهری (بر اساس نرخ رسمی اتوبوس و یا قطار) و نیز اقامت و پذیرایی و ایاب و ذهاب درون شهری راه یافتگان به مرحله نهایی جشنواره به عهده ستاد جشنواره است.
منبع: آوای ایرانیان

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “فراخوان نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران منتشر شد + جزئیات”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید