آخرین خبر

رسول نجفیان نواهای عاشورایی اجرا می‌کند

آوای ایرانیان: رسول نجفیان از اجرای نواهای عاشورایی با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خبر داد.

به گزارش آوای ایرانیان، رسول نجفیان درباره ضرورت موسیقی در ماه‌های محرم و صفر گفت: نواهای عاشورایی از ثروت‌های گرانبهای کشور ما محسوب می‌شوند چون از دل روستاها و نواهای کهن افراد جوشیده‌اند. این نواها بخاطر اصالتی که دارند سنگ را به گریه می‌اندازند.

نجفیان ادامه داد: اگر از ابعاد دیگر بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم به این نتجیه می‌رسیم که نواهای اصیل روستایی از دل برخاسته و به خاطر ریا و یا تظاهر خوانده نشده‌اند. من نزدیک به ۱۰۰ اثر نوحه را جمع‌آوری کردم که با همین نواها ساخته شده‌اند و تنها چند بیت شعری روی آن قرار داده‌ام و بسیار به داشتن این آثار می‌بالم.

وی افزود: انتشار اثر برای اباعبدالله کار هرکسی نبوده و تنها کسی که دلسوخته این امام مظلوم باشد می‌تواند کاری درخور توجه ارایه دهد. متاسفانه امروزه جامعه موسیقایی دچار یک ابتذالی شده و این مسئله به نواهای عاشورایی هم سرایت کرده که امروز آوارهای محرم به خوبی گذشته نیستند.

او ادامه داد: به دلیل شغلم (بازیگری) به مناطق مختلف کشور زیاد سفر می‌کردیم وقتی کارم تمام می‌شد و گروه به تهران بر می‌گشت من آنجا می‌ماندم و از روستاها و مناطق کوچک دیدن می‌کردم. شاهنامه و مثنوی‌خوانی را از لالایی‌های مادران در آنجا دیدم. می‌توان گفت هنرمندان گمنامی بودند که شعر و موسیقی اصیل کشور را اجرا می‌کردند. مجموعه‌های مدیحه‌سرایی‌ام که در حال حاضر تهیه کرده‌ام حاصل ۴۰ سال تلاش من است. شعر و آهنگ این آثار قدمتی ۶۰۰، ۷۰۰ ساله دارد.

نجفیان افزود: به نظرم نوحه خوانی ما دچار آفت شده است. به اعتقاد من موسیقی، نمایش، سینما و… اصالت یک کشور را نشان می‌دهد و هر چه مردمی باشد اصالت آن بیشتر است. طی تحقیقاتی که من داشتم متوجه شدم بتهوون و باخ که از بزرگترین موزیسین‌های دنیا هستند ریشه آهنگ‌هایشان را از موسیقی اصیل خود گرفته‌اند به همین دلیل در تمام دنیا ماندگار شدند. اما متاسفانه نوحه‌های امروزی از فریادهای خشن و ریتم‌های نازل تشکیل شده که به هیچ وجه دلچسب و زیبا نیستند.

این بازیگر در پایان همچنین گفت: اگر برنامه‌ها طبق روال پیش برود با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مشغول رایزنی برای اجرای یک برنامه عاشورایی هستیم که بزودی و در صورت نهایی شدن جزئیات آن را رسانه‌ای خواهیم کرد.
منبع:آوای ایرانیان

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “رسول نجفیان نواهای عاشورایی اجرا می‌کند”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید