آخرین خبر

قدمت لرستان به 7 هزار سال رسید

آوای ایرانیان: بررسی و شناسایی دهستان سیلاخور دورود لرستان با هدف دست‌یابی به اطلاعات پایه و درست برای تهیه نقشه و پراکندگی آثار باستانی و میراث فرهنگی دشت پهناور سیلاخور انجام شد.

به گزارش آوای ایرانیان، احمد پرویز، سرپرست هیات شناسایی دشت سیلاخور با اعلام این خبر گفت: قدیمی‌ترین محوطه‌های شناسایی شده در کف دشت سیلاخور دارای سفال موسوم به «باغ نوخرم آباد» هستند که با دهکده‌های هفت هزار ساله همزمانی پیدا می‌کنند.

او ادامه داد: نتیجه نهایی این برنامه علاوه‌بر تعیین دقیق موقعیت مکان‌های باستانی و شناخت بهتر آثار، اهمیت ویژه‌ای در پژوهش الگوهای اسکان و گاه‌نگاری آنها، شناسایی زیست‌بوم باستانی، تاریخ تحولات سیاسی فرهنگی انسان‌ها و نگاشتن گذشته و تاریخ بخش‌هایی از این حوزه دارد.

به گفته‌ این باستان‌شناس، یافته‌های بدست آمده شامل بقایای معماری و آثاری از مواد فرهنگی قابل مشاهده سطحی است که به کمک آن و با کاوش‌های باستان‌شناختی و بررسی منابع مکتوب و بستر جغرافیایی منطقه می‌توان بخش مهمی از گذشته و تاریخ منطقه را بازسازی کرد.

پرویز افزود: در بررسی دشت سیلاخور به مدارک مربوط به سبک‌های معماری، منابع تاریخی، شجره شناسی، اظهارات سیاحان، سفرنامه‌ها، اسناد و فرامین حاکمان، طرح‌ها، نقشه‌ها و تصاویر قدیمی، هوایی و ماهواره‌ای، واحدهای ژئومورفولوژی منطقه، زمین سیما و چشم اندازهای آن، مطالعه خواص هیدرودینامیکی و خصوصیات هیدروژئولوژیکی سازندها از نظر تأثیر آنها بر کیفیت آب‌های زیرزمینی، مطالعه پدیده کارست و ذخائر آبخوان در گستره مورد نظر توجه ویژه‌ای شده است.

او با بیان این‌که اغلب استقرارگاه‌ها در کنار رودخانه‌های سیلاخور و تیره و چشمه‌های کارستی قرار دارند که به دلیل وفور آب و خاک بسیار حاصلخیز شاهد بیشترین برپایی استقرارهای کهن در دشت سیلاخور هستیم، افزود: اغلب محوطه‌های این منطقه بزرگ و در دوره‌های طولانی‌مدت دارای استقرارهای دائمی و یکجانشین بوده است و می‌توان گفت که این دشت در مقایسه با دیگر نواحی منطقه بیشترین جمعیت‌ها را در دوره‌های کهن در خود جای داده است.

به گفته‌ پرویز، بررسی و مطالعه مقدار قابل توجهی از سفال‌های دشت سیلاخور، فراوانیِ گونه‌ها و تنوع در نقش‌مایه‌ها و دیگر تغییرات جزئی‌تر، تداوم استقراری و شناخت تمدنی پویا را در طول چندین هزاره امکان پذیر ساخته است.

این باستان‌شناس اضافه کرد: گزارش بررسی و شناسایی دشت سیلاخور نقطه آغاز مجدد انجام پژوهش های جدید و مطالعات تکمیلی باستان شناسی شهرستان پرسابقه و تاریخی بروجرد و دورود باشد که نکات مبهم و نادانسته فراوانی درخود نهفته دارد.

او با اشاره به اهمیت تهیه این اطلاعات در جامعه رو به توسعه ایران که فراوانی آثار باستانی آن شگفت انگیز و کم نظیر است، گفت: نتایج نهایی این بررسی موجب شفاف‌تر شدن روابط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با دیگر سازمان ها و نهادهای دخیل در جریان توسعه کشور شده و به آنها کمک می‌کند تا با در اختیار داشتن اطلاعات نقشه باستان‌شناسی برای پروژه‌های بلند مدت خود برنامه‌ریزی کنند.
منبع: آوای ایرانیان

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “قدمت لرستان به ۷ هزار سال رسید”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید