آخرین خبر

پرواز در شب با طعم جنگ و نوستالژی/ آقای انتظامی ممنون که هستید!

به گزارش آوای ایرانیان تالار وحدت تهران شامگاه روز سه‌شنبه چهاردهم آذر بالاخره بعد از مدت‌ها از وعده برگزاری پروژه «همراه با خاطره‌ها» میزبان تعداد زیادی از مخاطبان و علاقه‌مندان موسیقی ملی ایران با تازه‌ترین کنسرت ارکستر ملی ایران به آهنگسازی و رهبری ارکستر مجید انتظامی از معتبرترین و شناخته‌شده‌ترین آهنگسازان سینمای ایران بود.

کنسرتی که ابتدا قرار بود مهر سال ۱۴۰۱ در تالار وحدت تهران پیش روی مخاطبان قرار گیرد اما به سرانجام نرسید تا اینکه به واسطه برنامه‌ریزی‌های جدیدی که از مدت‌ها پیش صورت گرفت، بالاخره طلسم برگزارنشدن آن شکسته شد و مخاطبان و علاقه‌مندان موسیقی ارکسترال شاهد به صحنه رفتن یکی از پرمخاطب‌ترین و خاطره‌سازترین کنسرت‌هایی بودند که تاکنون به واسطه ارکستر ملی ایران روی صحنه رفته بود.

کنسرتی که این بار دست‌اندرکاران اجرایی ارکستر ملی ایران تلاش کردند از پس حاشیه‌های فراوانی که در این چند ماه پیرامون ارکسترهای دولتی در رسانه‌ها منتشر شده، میزبان گروهی از نوازندگانی باشند که در کنار دیگر نوازندگان استخدام ارکسترهای دولتی، سابقه درخشانی در موسیقی پاپ دارند و حضورشان اتفاق جالب توجهی به نظر می آمد؛ شرایطی که به نظر می‌آمد نام و اعتبار مجید انتظامی انگیزه اصلی حضورشان در تازه‌ترین کنسرت ارکستر ملی ایران بوده است.

بخش اول کنسرت که با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش روی مخاطبان قرار گرفت، اختصاص به اجرای موسیقی مجموعه «شیخ بهایی» داشت که سال ۱۳۸۷ به کارگردانی شهرام اسدی، آهنگسازی مجید انتظامی از شبکه دو سیما پخش شد.

سریالی که به دلیل دارابودن رنگ مایه‌های تاریخی‌اش از موسیقی ویژه‌ای نیز برخوردار و در این کنسرت نیز کوشش شده بود که با ترکیبی از ملودی‌های مدرن و بدوی پیش روی مخاطبان قرار گیرد. ملودی‌هایی که انتظامی اصراری برای دارابودن ملودی عربی آن نداشت اما تلاش کرد تا با تونالیته‌ای از موسیقی عربی قالب کار را در قالبی مشتمل بر موسیقی ایرانی ترکیب یافته با سازهای جهانی ارایه دهد.

اجرای بخش‌هایی از موسیقی متن فیلم «دوئل» به کارگردانی احمدرضا درویش و آهنگسازی مجید انتظامی ادامه‌دهنده کنسرت «همراه با خاطره‌ها» ارکستر ملی ایران بود که در قالبی متفاوت و با تنظیم جدید برای ارکستر، برای علاقه‌مندان اجرا شد. موسیقی که علاوه بر نامزدی دریافت سیمرغ بلورین بیست و دومین جشنواره فیلم فجر تندیس زرین جشن خانه سینما را دریافت کرد و از جمله آثاری است که انتظامی آن را با نگاهی متفاوت به موسیقی منطقه جنوب کشورمان و مولفه‌های اصلی آثار شناسنامه‌دارش ساخت.

«زال و سیمرغ» که عموم مخاطبان آن را به عنوان موسیقی تیتراژ انیمیشن «بچه‌های کوه آلپ» می‌شناسند، قطعه بعدی این کنسرت بود که به واسطه حضور مجید انتظامی و حال و هوای نوستالژیک آن که یادآور کارتون‌های خاطره‌انگیز دهه ۶۰ سیما بود با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد.

موسیقی تیتراژ انیمیشن «بچه‌های کوه آلپ» جزو آثاری است که گرچه نسخه اصلی موسیقی تیتراژش همانی نبود که به گوش مخاطبان آن سال‌ها رسید، اما آنچنان خاطره‌ساز شد که خیلی‌ها تا سال‌ها فکر می‌کردند مربوط به سازندگان ژاپنی آن بوده، غافل از اینکه موسیقی تیتراژ ابتدایی اثر، ساخته آهنگساز ماندگار و معتبری چون مجید انتظامی است که بر اساس سیاستگذاری آن دوران، بر موسیقی اصلی متن سریال ساخته هیروسه ریوهه گذاشته شد. یک موسیقی از یک انیمیشن محصول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نام «زال و سیمرغ» که انتظامی در آن به عنوان آهنگساز حضور داشته و در آن سال‌ها هم هیچ‌کس سراغی از آن نمی‌گرفت.

موسیقی با حال و هوای ایرانی که نوازندگی سنتور موسیقی اصلی آن بر عهده اردوان کامکار بود و آن‌چنان در آن دوران روی موسیقی تیتراژ این مجموعه نشسته بود، که بسیاری از بینندگان تا سال‌ها فکر می‌کنند که این موسیقی، ملودی اورجینال تیتراژ بوده و با آن خاطره‌سازی کردند.

اجرای بخش‌هایی از موسیقی فیلم «ترن» به کارگردانی امیر قویدل و آهنگسازی مجید انتظامی قطعه بعدی کنسرت بود. قطعه‌ای که تم اصلی آن طی سال‌های اخیر تبدیل به مهم‌ترین و ماندگارترین موسیقی تیتراژ برنامه‌های مهم انتخاباتی رسانه ملی شده است، گویی برنامه‌های تلویزیونی این حوزه بدون رخ‌نمایی این ملودی معنایی ندارد. کمااینکه تولیدات و آثار دیگری هم به صورت اختصاصی در حوزه‌های مختلف انتخابات تهیه و تولید شده اما هیچکدام از این آثار نتوانسته به اندازه این ملودی روی مخاطبان اثرگذار باشد.

گو اینکه مجید انتظامی در آن روزگار با نبوغ ذاتی خود فکر این روزها را کرده بود که یک موسیقی چگونه می‌تواند تبدیل به یکی از نمادهای هنری ایجاد هیجان در آستانه انتخابات میان مردم شود. موسیقی که چندی پیش هم در قالب یک آلبوم مستقل به صورت بین‌المللی عرضه شد و در همان دوران اکران فیلم نیز توانست لوح زرین بهترین موسیقی متن فیلم ششمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند.

اما گل سرسبد کنسرت «همراه با خاطره‌ها» ارکستر ملی ایران مربوط به اجرای قطعاتی از فیلم‌های سینمایی «از کرخه تا راین»، «بوی پیراهن یوسف» و «آژانس شیشه‌ای» بود که اجرای این قطعات به دلیل حال و هوای نوستالژیک و ماندگاری که هر یک از این آثار سینمایی مربوط به دوران دفاع مقدس داشتند به شدت با استقبال مخاطبان مواجه شد. این در حالی است که سوت‌نوازی علی جعفری در اجرای قطعه مربوط به فیلم سینمایی «از کرخه تا راین» که در نسخه اصلی فیلم با سوت‌نوازی مرحوم خورشیدفر صورت گرفته بود، حال و هوای ویژه‌ای را به اتمسفر حاکم بر اجرای این قطعات تزریق کرد.

موسیقی فیلم «از کرخه تا راین» یک موسیقی دارای پشتوانه است که به واسطه حضور آهنگساز تمام عیاری چون مجید انتظامی توانست همراه با مفاهیم ارزشمند و بکر فیلم تبدیل به یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های معرفی «از کرخه تا راین شود»؛ فیلمی که توانست بار دیگر یک ابراهیم حاتمی کیای قدرتمند در سینمای جنگ را به مخاطبان سینمای ایران معرفی کند.

اثری به غایت دارای ارزش با بازی‌های مثال زدنی و ماندگاری که در کنار موسیقی متن توانست به عنوان یکی شاهکارهای سینمای دفاع مقدس و حتی سینمای ایران معرفی شود و همچنان نیز به این جایگاه و ارزش استحکام بخشد. شرایطی که بعدها در فیلم‌های سینمایی «بوی پیراهن یوسف» و «آژانس شیشه‌ای» هم در جلوه درخشان دیگری تجربه شد و موجب خلق موسیقی‌هایی شد که بی‌تردید آن‌ها هم در ردیف بهترین‌ها قرار داشته و بهانه‌ای برای قرار گرفتن در کنسرت شب گذشته ارکستر ملی شدند.

اجرای بخش‌هایی از موسیقی فیلم «دیوانه‌ای از قفس پرید» به کارگردانی احمدرضا معتمدی که سال ۱۳۸۱ در جریان برگزاری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین آهنگسازی را دریافت کرد، قطعه دیگری بود که در تالار وحدت تهران پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

قطعه‌ای که همراه با دیگر قطعه‌های اجرا شده در این کنسرت تلاش کرد تا با مدلی مشتمل بر هم‌نشینی سازهای ایرانی و جهانی و تنظیم‌های متفاوت، فضایی را به ملودی ها ارایه دهد که در قالب یک کنسرت موسیقایی برای مخاطبان دارای تفاوت‌های شنیداری باشد.

بخش پایانی کنسرت هم اختصاص به اجرای به سمفونی «حماسه خرمشهر» داشت. اثری در ردیف آثار برگزیده موسیقی کشورمان در حوزه آزادسازی خرمشهر است که سال ۱۳۹۱ توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس تولید و بارها توسط هنرمندان مختلف در قالب پروژه‌های نمایشی-موسیقایی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

بی‌تردید کنسرت شب گذشته ارکستر ملی ایران را می‌توان در ردیف پرمخاطب‌ترین کنسرت‌هایی دانست که طی ماه‌های گذشته توسط ارکسترهای دولتی پیش روی مخاطبان قرار گرفته‌اند. کنسرتی که بیان‌گر قدردانی مخاطبان از آهنگسازی بود که در شبی باشکوه، پرواز رویا گونه‌ای را برای شنوندگان و بینندگان آثار خاطره‌انگیز سینمای ایران رقم زد. مسیری که به نوعی قدردان حضور آهنگساز معتبری چون مجید انتظامی شد و شرایطی را فراهم ساخت که مخاطبان آثارش تشکری موسیقایی از این هنرمند ارزنده موسیقی کشورمان در غوغای برگزاری کنسرت‌های مختلف کشور داشته باشند.

مازیار ظهیرالدینی، آرمین قضاتی، رایین نورایی، علیرضا خلج اسماعیلی، آذین نصرتی مقدم، رمیصا نفیسی، سبا علیمحمدی، هلیل محمدولی، موژان میرزایی، آیسان نجار نوازندگان ویولن یک، سانوآ عندلیبی، هادی آزرم، آرش جامع، سارا نادری، بهنام آقا جانیان، امیرنظری سالاری، محمدرضا نامجو، نگین سمایی، بردیا طراحی نوازندگان ویولن دو، هومن اتابکی، همایون هاشم زاده، پیمان ابوالحسنی، امیرحسین طایی، جاوید پناهی، پگاه عبدالله زاده، نیاز لاهرودی، محمدعلی غریبی نوازندگان ویولا، مجید اسماعیلی، محمد حسین غریبی، ارسلان علیزاده، علی آقاجانی، پروشات زندآیین، سینا آذرآباد، غزاله شیرازی نوازندگان ویولنسل، سروش کاکاوند، عادل اصغرزاده، آوا پویا کاشانی، اشکان نظر، ستاره ناموری راد نوازندگان کنترباس، شهرام رکوعی، مه سیما فلاحی، روشنک نوشی، لیدا باقری نوازندگان فلوت، حسام صدفی نژاد و شمیم کیانی نوازندگان ابوا، سایوری شفیعی و محمد ملک لی نوازندگان کلارینت، امیرحسین محمدیان و امیرملکی زاده نوازندگان فاگوت، نرگس تقی پور، هومان باقی، نیما سرابی، امیرحسین گرگین، آبتین زین‌الدین نوازندگان هورن، حسن فراهانی، امیرضا صالحی، مریم حسین پور، رضا آذرنجات نوازندگان ترومپت، حسین شریفی، امیرعلی حصارکی، نیما خدابنده لو، آرین خدایار نوازندگان ترومبون، بابک میردادیان نوازنده توبا، عرفان فرشی زاده نوازنده تیمپانی، ماهان ببری نوازنده پرکاشن، سروش عمومی نوازنده درامز، فیروز ویسانلو نوازنده گیتار نایلون، بابک ریاحی پور نوازنده گیتار باس، مسعود همایونی نوازنده گیتارالکتریک، رضا تاجبخش و پندار اداب نوازندگان پیانو، دیبا والی نوازنده هارپ بخش از گروه نوازندگان ارکستر ملی ایران در کنسرت شب گذشته را تشکیل می‌دادند.

درگروه سازهای ایرانی هم مسعود آذین نوازنده سه‌تار، علی عابدین نوازنده سنتور، مژگان محمد حسینی نوازنده قانون، بابک شهرکی نوازنده کمانچه، پوریا شیوا فردا نوازنده نی و پرکاشن، سعید سعدی، جلال امیرپورسعید، سعید نجاران، شوان حاجی امینی، فرهاد رحیمیان نوازندگان دف و تمبک، داریوش چاوشی و هادی چاوشی نوازندگان دمام و دهل، محسن آقایی نوازنده نی انبان به عنوان اعضای گروه اجرایی حضور داشتند.

در گروه کُر بنیاد رودکی به سرپرستی رازمیک اوحانیان، افیک متوسیان، پریا ربط سرپوشی، الهه سادات موسوی، مهناز حیدری، آذین فولادوند، ویدا محمودی، شهرزاد اصلانی، مهرآذین مهرآذر، مهدیه صفدری، سپیده عین افشار، هدی لطیفی، زهرا میربلوچ، زهره رضایی، فریباآسوده، شهرزاد یوسفی، مریم خوش نظر (خوانندگان سوپرانو) و نرگس میردادیان، هنگامه حسینی، طراوت باباخانلو، آناهیتا آریانا، زهره شیخ رضایی، نفیسه رهنمای شریعتی، ترانه ظاهری، سمیه کنعانی، سمن شریعت ممسنی، یگانه محمدلو (خوانندگان آلتو) حسین عطری، فرزین مهاجر تهرانی، شاهین اکبرپور سهرابی، حامد لک، الیاس بهشتیان، بهرام الله‌وردی (خوانندگان تنور)، جواد مرادیون، علیرضا عابدی، جواد حنیفه، ابراهیم قائدی، اسماعیل رضایی خرم آبادی، امید رضایی و نوید اسکندری دلفان (خوانندگان باس) گروه اجرایی را تشکیل می‌دادند.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “پرواز در شب با طعم جنگ و نوستالژی/ آقای انتظامی ممنون که هستید!”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید