آخرین خبر

ژانگولربازی به سبک «عصر جدید»

«عصر جدید» به عنوان نخستین برنامه استعدادیابی صداوسیما تاکنون که نتوانسته است در فصل جدید خود انتظار بیننده و به تبع آن مدیرانی را برآورده کند که با تولید و پخش این برنامه حداقل برای چند سال آمار بالای ببینده و رضایتمندی را برای شبکه‌شان تضمینی می‌دیدند. در این میان اگرچه تاثیر منفی مواجهه با ویروس کرونا را هم نمی‌توان نادیده گرفت، اما با نگاه به روندی که این برنامه طی ماه های اخیر در حوزه اطلاع‌رسانی طی کرده است، می توان این نکته را هم عنوان کرد که سازندگان «عصر جدید» با سوار شدن بر موج کرونا تلاش می‌کنند از شرایط جدید به نفع خود بهره بگیرند.

به گزارش ایسنا، برنامه «عصر جدید» که این روزها فصل دوم خود را پشت سر می گذارد، از همان ابتدا با فراز و نشیب هایی در ساخت و البته بحران سوژه و محتوا همراه شد. برنامه ای که قرار بود محلی برای معرفی استعدادهای کشور باشد و برای رسیدن به این هدف حتی حق عرض اندام را از دیگر رقبایش روی آنتن ربوده بود، حالا در فصل دوم خود نیاز به موتوری جدید برای جذب دوباره مخاطب داشت تا باز هم بتواند خود را «اولین و بزرگ ترین برنامه استعدادیابی تلویزیونی ایران» معرفی کند.
خصوصا که این برنامه از همان ابتدا با چالشی به نام برچسب «تقلید» مواجه بود و اینکه نمونه دست چندم از یک مدل خارجی محسوب می شود که قسمتهای جدید آن همچنان از شبکه های ماهواره ای فارسی زبان در حال پخش است.

با این حال شبکه سه که خصوصا پس از اعلام قطعی پایان همکاری با عادل فردوسی پور در «نود» و از دست دادن ناخواسته «برنده باش» (با اجرای محمدرضا گلزار)، روی «عصر جدید» سرمایه گذاری خاصی کرده بود، در نهایت به پخش فصل دوم این برنامه با همان شیوه قبل رضایت داد تا شاید علیخانی و یارانش بتوانند با اتکا به جذابیت استعدادهای جوانان ایرانی همچنان مخاطبانشان را حفظ کنند؛ اما هنوز چند قسمت از ضبط «عصر جدید ۲» نگذشته بود که بحرانی جدید به نام کرونا مقابل سازندگان این برنامه قد علم کرد و در شرایطی که همچنان برای تولید برنامه با حضور تماشاگر اصرار و پافشاری داشتند، ستاد مقابله با کرونا مجوز ضبط را از آنها گرفت تا سازندگان این برنامه بمانند هر ایرانی دیگری در خانه هایشان بمانند و فروکش کردن اوج کرونا را انتظار بکشند.
استفاده از کت واک های خبری تهمید دیگری بود که «عصر جدید» در این مدت برای ماندن در مرکز توجه مخاطب و رسانه ها به آن دست زد. درد و دل های احسان علیخانی با مخاطبان در صفحات شخصی اش در فضای مجازی، وعده تغییر داوران در فصل سوم، معرفی تغییرات جزئی برنامه از جمله استفاده از روش تکراری زنگ طلایی به جای کارت طلایی و رسانه ای کردن آن، همه و همه از جمله راهکارهایی بود که در این مدت به کار گرفته شد.
و حالا درست در زمانی که علیخانی بار دیگر مجبور است برنامه اش را به دلیل کرونا کاملا متوقف کند، از سوی برخی رسانه ها اعلام می شود که داوران این برنامه برای استفاده از یک هشتک بخصوص، از سوی مدیر شبکه سه تذکر گرفته اند. خبری از جنس دیگر هم در رسانه هایی با رویکرد متفاوت سردرمی آورد که چهار داور «عصر جدید» و احسان علیخانی مجری این برنامه از امشب با ماسک‌های مخصوص در برنامه ظاهر می‌شوند و استفاده از ماسک برای شرکت کنندگان اجباری است؛ آنهم زمانی که مدتها از اعلام رسمی استفاده از ماسک در کشور گذشته است!
البته می توان پیش بینی کرد که با توجه به فاصله زمانی ضبط و پخش، این اتفاقات مدتی قبل در «عصر جدید» عملیاتی شده است اما رسانه ای کردن آن در این برهه زمانی سوال برانگیز است.
حتی زمانی که علیخانی در صفحه اینستاگرامش اعلام کرد که قرار است از تمام شرکت کنندگان این برنامه تست کرونا گرفته شود، این پرسش از سوی برخی برنامه های مشابه در دیگر شبکه ها به میان آمد که تحقق چنین امری با توجه به فاصله تست گیری و دریافت پاسخ چطور ممکن است. که در ادامه سازندگان «عصر جدید» با انتشار ویدئویی در فضای مجازی تلاش کردند بر ادعای خود صحه بگذارند. حتی در ادامه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه تست کرونای یکی از شرکت کنندگان مثبت درآمده و اجازه اجرا به او داده نشده و البته این اتفاق در زمانی رسانه ای شد که پیشتر زور کرونا به «عصر جدید» چربیده و علیخانی برنامه اش را متوقف کرده بود.
و اما از آخرین حاشیه هایی که این روزها به مدد آن «عصر جدید» دوباره بر سر زبانها افتاده، قطع ناگهانی این برنامه بدون اعلام قبلی به مخاطب است. عده ای تلاش دارند این بی نظمی و بی احترامی به مخاطب را به پاره ای موضوعات اجتماعی سیاسی ربط دهند و به زعم خود با قهرمان سازی حتی در مقام مقایسه این برنامه با «نود» برآمدند! این در حالی است که با مروری بر پرونده این برنامه و بودجه ای که صرف ساخت آن شده است، کافی است که یادمان بیاید «عصرجدید» در چه عصری از صداوسیما تولید و چه روندی را برای رسیدن روی آنتن طی کرد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “ژانگولربازی به سبک «عصر جدید»”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید