آخرین خبر

ساز موسیقی فرهنگسراها کوک می شود

آوای ایرانیان: بالاخره پس از گذشته حدود یک سال و ۴ ماه از بلاتکلیفی که موسیقی فرهنگسراها با آن مواجه شده بود مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خبر از بازگشایی کلاس های موسیقی در سازمان متبوعش داد.

به گزارش آوای ایرانیان، نشست خبری «اعلام برنامه های موسیقایی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران» صبح امروز(سه شنبه ۱۴ مهر) با حضور بابک ربوخه(مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) و غلامرضا صنعتگر برگزار می شود.

در ابتدای این نشست بابک ربوخه گفت: مکتب‌خانه آواز ایرانی روز چهارشنبه این هفته در محل باغ موزه هنرهای ایرانی افتتاح می شود که طی آن هر هفته یکی از اساتید آواز کشورمان به تدریس سینه به سینه می پردازند. کسانی که در این کلاس ها شرکت می کنند قبلا امتحان هایی از آنها گرفته شده است.

وی در ادامه افزود: بر همین اساس قرار است فردا شب ضمن افتتاح مکتب خانه آواز ایرانی از ۱۰ الی ۱۲ نفر اساتید آواز کشورمان تقدیر به عمل بیاید.

مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره بحث تدریس موسیقی در فرهنگسراها و حاشیه های پیرامون آن گفت: در یک سالی که من مسئولیت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را بر عهده دارم باید اعتراف کنم آموزش موسیقی از کیفیت موسیقی برخوردار نبود به طوری که در بسیاری از موارد تفاوت مدرس خوب و ضعیف در کلیت کار غیرقابل تمیز بود. از میان ۱۷۵ مدرس موسیقی که در فرهنگسراها و خانه های هنر تدریس می کردند ما مجبور شدیم یکبار دیگر صلاحیت آنها را مورد ارزیابی قرار دهیم که از این تعداد ۵۱ نفر کارت مربیگری و روزمه مناسب و مدرک مرتبط داشتند. ما پس از بررسی هایمان از این تعداد استفاده کردیم و برخی از مراکز تدریس موسیقی را دوباره بازگشایی کردیم.

وی بیان داشت: ما همچنین فراخوانی داخلی منتشر کردیم تا مدرسان موسیقی را که می شناختیم دعوت به کار کنیم در نهایت از میان کسانی که دعوت به کار شدند و توسط من و همایون رحیمیان و علی اکبر شکارچی مورد آزمون قرار گرفتند ۱۸۵ مدرس موسیقی در سامانه آموزشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری انتخاب شدند و بخش موسیقی حدودا ۱۶ فرهنگسرا بازگشایی شد.

ربوخه ادامه داد: البته یکسری از فرهنگسراها بخش موسیقی شان به این دلیل بازگشایی نشد که به لحاظ امکانات فیزیکی شرایط مناسبی نداشتند و ما در حال حاضر مشغول رفع مشکلات فیزیکی این فرهنگسراها هستیم تا از ظرفیت آنها نیز در بحث آموزش موسیقی استفاده شود.البته کلاسهای موسیقی حدود ۳ ماه است که دایر شده اند که در مرحله اول بازگشایی ها فرهنگسراهای خاوران ، ابن سینا، ملل ، اندیشه، اشراق، ارسباران و خانه فرهنگ نور و در مرحله دوم فرهنگسراهای شفق، سرو، بهمن ، عطار نیشابوری، فردوس، آفتاب ، مهر ، رازی و امید کلاسهای موسیق دایر شد.

مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در بخش دیگری از این نشست در خصوص مکتب خانه آواز ایرانی عنوان کرد: در مکتب خانه آواز ایرانی نصر الله ناصح پور ، علی جهاندار ، حسام الدین سراج ، حمیدرضا نوربخش، صدیق تعریف و محمد باجلان تدریس می کنند.

وی با اشاره به ۱۷۳ مدرسی که در دوره قبل در فرهنگسراها تدریس می کردند و بعدها کلاسهایشان تعطیل شد، اظهار داشت: برای صدور گواهینامه تدریس از آن مدرسان آزمونهایی گرفته شده بود که در نهایت این افراد در سه سطح رده بندی شده بودند . من اعتراف می کنم که واقعا سطح سوم این مدرسان از کیفیت مناسبی به لحاظ تدریس برخوردار نبودند و حتی در طول مدت آموزش شان یک شاگرد نیز تربیت نکردند.از این رو بود که کلیت بخش آموزش موسیقی در فرهنگسراها مورد تجدید نظر قرار گرفت.

ربوخه درباره مسئله تفکیک جنسیتی در آموزش موسیقی گفت: بعضی تصمیمات در دوره های مدیریت قبلی گرفته شده است که من تمام تلاشم را می کنم تا مسائلی از این دست را مانند بحث تفکیک جنسیتی در بعد آموزش حل و فصل کنم.

وی همچنین در مورد مبلغ خارج از آیین نامه ای که توسط اداره اماکن از سالنهای برگزاری کنسرت گرفته می شود نیز گفت: متاسفانه این اتفاق باعث شده تا تعداد کنسرتها در فرهنگسراها به شدت کاهش پیدا کند به هر حال سالنی که ۳۰۰ صندلی دارد قطعا برگزار کنندگانش نمی توانند مبلغ ۴ میلیون تومان را به اداره اماکن بپردازند و سایر هزینه هایشان را تامین کنند ضمن اینکه در طول تمام سالهای گذشته ما هیچ نیازی به حضور ماموران انتظامی در محل های برگزاری کنسرت فرهنگسراها نداشته ایم و هرگز نیز مشکلی پیش نیامده است.

این موسیقیدان در ادامه افزود: من تمام تلاشم را انجام می دهم تا این مشکل را حتما حل کنم و البته جلسات بسیاری را نیز تا کنون برگزار کرده ایم و در حال انجام رایزنی هایی در این زمینه هستیم که امیدوارم به زودی شاهد نتیجه آن باشیم.

در ادامه این نشست خبری رضا صنعت گر خواننده در خصوص کنسرتش گفت: این اجرا توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری سازماندهی و حمایت می شود که اولین اجرای من در تهران به حساب می آید. فکر می کنم این شروع خوبی برای خواننده ای مانند من است.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “ساز موسیقی فرهنگسراها کوک می شود”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید