آخرین خبر

تصویربرداری از قبر امام‌جمعه‌تهران در عهد شاه‌ قاجار

خبرگزاری فارس: خیابان مولوی مستند می‌شود/ تصویربرداری از قبر امام‌جمعه‌تهران در عهد محمدشاه و ناصرالدین شاه‌قاجار

آوای ایرانیان: فیلم مستندی درباره‌ میراث معنوی، بناها و معماری موجود در «خیابان مولوی» تهران بعنوان یکی از قدیمی‌ترین مناطق پایتخت ایران، در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید می‌شود.

 به گزارش آوای ایرانیان، شهرام میراب‌اقدم که کارگردانی مستند «خیابان مولوی» را برعهده دارد، درباره‌ی مراحل تولید این فیلم اظهار داشت: ما در اولین گام، تصویربرداری در یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای تهران که متعلق به دوران صفویه است را آغاز کردیم. این مکان ابتدا محفل بوده و بعدها به کلیسا تبدیل شده است. تصویربرداری از این محل کار ساده‌ای نبود، اما خوشبختانه شورای کلیسا همکاری بسیار خوبی با گروه فیلمسازی داشت.

وی افزود: در فاز دوم تصویربرداری، ثبت تصویری مدفن «سیدابوالقاسم» امام جمعه تهران در عهد محمدشاه و اوایل ناصرالدین شاه قاجار معروف به «بقعه سر قبر آقا» را آغاز کردیم که ویژگی‌های معماری منحصر به‌فردی از جمله ستون‌های مرمری یک تکه دارد. متاسفانه امروزه این بقعه تاریخی مخروبه شده و هیچ امکانی برای بازدید عموم از محل آن وجود ندارد!

میراب‌اقدم ادامه داد: تصویربرداری از کلیسای «تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس» یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای تهران، یکی از سقاخانه‌های قدیمی مولوی و «سینما آرش» هم از جمله بخش‌هایی هستند که تصویربرداری آن به اتمام رسیده است.

این مستندساز بیان کرد: در حال حاضر نیمی از کار تصویربرداری فیلم به پایان رسیده و محل‌هایی هم هست که منتظر هماهنگی دریافت مجوز ورود هستیم؛ مثلاً منطقه مربوط به محل کشف بقایای جسدی که چندی پیش در این محدوده پیدا شد و قدمت تهران را به بیش از ۷ هزار سال قبل بازگرداند.

میراب‌اقدم در پایان، با اشاره به اینکه بخشی از تصاویر فیلم آرشیوی خواهد بود، اظهار کرد: متاسفانه امروزه محله «سیداسماعیل» به معنای گذشته وجود ندارد یا مثلاً دیگر از «کوچه مرغی‌ها» که محل فروش حیوانات بوده خبری نیست؛ به همین دلیل چاره‌ای جز رجوع به تصاویر آرشیوی وجود ندارد.

گفتنی است که عوامل تولید فیلم مستند «خیابان مولوی» عبارتند از: نویسنده، کارگردان، تدوینگر و تهیه‌کننده: شهرام میراب‌اقدم؛ پژوهشگران: شهرام میراب‌اقدم و بهارک جنت‌مکان؛ تصویربرداران: عباس عسگری و فرداد سرپاک؛ صدابردار: عماد غفوری؛ مدیر تولید و هماهنگی: محمد عبدی‌زاده؛ عکاس: شاهین عبدی‌زاده؛ تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “تصویربرداری از قبر امام‌جمعه‌تهران در عهد شاه‌ قاجار”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید