آخرین خبر

گام اول «حوا» جدی و محکم برداشته شد

به گزارش آوای ایرانیان به نقل از ستاد خبری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا، مهدیه سادات محور دبیر نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» با اشاره به ضرورت و اهمیت راه‌اندازی این رویداد بیان کرد: طرح برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم حوا از سال ۱۴۰۱ آغاز و برخی از امور اجرایی آن نیز همان زمان پیش برده شد.

وی ادامه داد: به دلیل اهمیت موضوع خانواده و بهره‌گیری از ابزار رسانه و سینما برای تبیین مفاهیم و چالش‌های این حوزه، شورای سیاستگذاری بر آن شد تا اولین دوره آن را در نیمه نخست سال جاری در کشور برگزار کند که به دلیل مناسبت و موضوعیت، روز خانواده، ۲۳ تیر را برای این جشنواره تصویب کردند.

محور با اشاره به اهداف متعدد طراحی شده برای جشنواره از جمله کرامت‌بخشی به جایگاه زن و تبیین اهمیت خانواده و توجه به موضوع زنان در توسعه فردی و اجتماعی یادآور شد: زنان ایرانی بر پایه فرهنگ ایرانی‌-اسلامی خود همواره کنشگران مهمی در بستر خانواده و موقعیت‌های اجتماعی بوده‌اند و این را با به ثمر رساندن نتایجی درخشان در علم و اقتصاد و فرهنگ و هنر و ورزش و… رقم زده‌اند اما از مجرای سینما و تصویر، این روایت و نقش زنان، کمتر منعکس و بازروایی شده است؛ لذا جشنواره بین‌المللی فیلم حوا کمک خواهد کرد و فرصتی خواهد بود تا بازتعریف دوباره‌ای از مقام زن داشته باشیم و نقش حیاتی او را در تحقق دستاوردهای فردی و اجتماعی یادآوری کنیم.

تهیه‌کننده مجموعه مستند «پا به ماه» افزود: همچنین نقش مادری و مدیریت خانه و خانواده در بالندگی تمامی اعضای آن امری است که در جریان روزمره زندگی، بدیهی و ساده به نظر می‌رسد اما در واقع این مادران هستند که بی‌دریغ خود را به هر دریای طوفانی‌ای می‌زنند و مسیر دستیابی آرزوهای فرزندانشان از آن می‌گذرد. در این میان سینما به عنوان رسانه‌ای فرهنگساز و پرمخاطب می‌تواند سهمی جدی در پرداختن به قهرمانان زن و پر کردن خلأها و غفلت‌هایی داشته باشد که نسبت به زنان یعنی نیمی از جامعه، پیش از این صورت گرفته است.

محور، با اشاره به نهادها و سازمان‌های متولی برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» توضیح داد: این رویداد به همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد که پیش از این چند سمینار و رویداد مختلف را با محوریت زنان نیز برگزار کرده بود، بنیان گذاری شد و بعداز آنکه پیشنهاد دبیری آن با من مطرح شد، با توجه به دغدغه‌ای که بیش از یک دهه فعالیت رسانه‌ای و فیلم‌سازی داخلی و بین‌المللی در حوزه زنان و خانواده داشته و سعی کرده‌ام همواره در تولیدات خود به روایت‌هایی از زنان بپردازم که کمتر مورد توجه واقع می‌شود، از همراهی با جشنواره حوا استقبال کردم.

وی با قدردانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی، سازمان صداوسیما، شهرداری و نهادهای حامی جشنواره عنوان کرد: در این مسیر و به ویژه با توجه به زمان کمی که در اختیار داشتیم، اما همراهی و حمایت سازمان سینمایی نقش مؤثری در طراحی ایده‌ها و تقویت روند اجرای آن‌ها داشت که جای تقدیر و تشکر ویژه دارد. همچنین با توجه به اینکه نظیر دیگر جشنواره‌های موضوعی، عملکرد دوره اول عمدتاً به نوعی گردآوری و تجمیع آثار مرتبط با موضوع رویداد برمی‌گردد، نهادهای سینمایی مختلفی از جمله انجمن سینمای جوانان ایران، حوزه هنری، بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی و… کمک کردند تا بتوانیم موضوع مهم زن و خانواده را در آثار تولید شده سال‌های اخیر با توجه به فراخوان جشنواره رصد کرده و مورد ارزیابی قرار دهیم.

کارگردان مستند «عزیز» درباره بخش بین‌الملل جشنواره نیز بیان کرد: اهمیت بازنمایی نقش و موقعیت زنان ایرانی در جهان، تعامل با برخی از بانوان موفق بین‌المللی، تماشای آثار و تصویر هنرمندانه از شخصیت زنان در آثار خارجی و همینطور تاکید دوباره بر دیپلماسی فرهنگی همه و همه باعث شد تا علیرغم دشواری‌های برداشتن گام اول برگزاری جشنواره حوا، بخش بین‌الملل نیز از همان ابتدا در رویداد لحاظ شود و خوشبختانه دریافت ۳۰۰ اثر از هنرمندان کشورهای مختلف نیز بر توفیق این تصمیم‌گیری صحه گذاشت.

محور عنوان کرد: از اهداف و رویکردهای دیگر جشنواره شکل‌گیری اتحادیه بین‌المللی فیلمسازان حوزه زن و خانواده است که در تلاش هستیم در اثنای جشنواره از طریق ارتباط‌گیری با فیلمسازان داخلی و خارجی، به این مهم دست یابیم.

این کارگردان درباره چگونگی برگزاری جشنواره گفت: جشنواره حوا در دو بخش ملی و بین‌الملل به نمایش و ارزیابی فیلم‌های بلند سینمایی، کوتاه و مستند می‌پردازد. در بخش فیلم‌های بلند سینمایی، ۱۵ اثر اکران نشده از طریق فراخوان ثبت نام کرده‌اند که این اتفاق حکایت از استقبال خوب سینماگران از حضور در جشنواره حوا دارد.

وی همچنین اعلام کرد جشنواره «حوا»، برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی در ارتباط با موضوع زن و خانواده را نیز در دستور کار خود قرار داده است. دعوت‌هایی نیز مبنی بر حضور مهمانان بین‌المللی صورت گرفته که ان‌شاالله بتوانیم میزبان خوبی برایشان باشیم.

شرکت در این جشنواره هم برای عموم علاقه مندان آزاد است و محل برگزاری نیز طی روزهای آینده اعلام‌خواهد شد.

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» به همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد با همکاری مراکز و سازمان‌های مختلف فرهنگی از ۱۶ تا ۲۳ تیر در سطح کشور و با مشارکت انجمن سینمای جوان استان‌ها به نمایش آثار می‌پردازد و از اول مرداد تا پایان شهریور در قالب هفته‌های فیلم، نمایش فیلم‌ها در ۱۲ کشور صورت خواهد گرفت. این رویداد همچنین از ۲۰ تا ۲۳ تیر سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “گام اول «حوا» جدی و محکم برداشته شد”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید