آخرین خبر

عکس// هالیوود با دی‌کاپریو و مولانا به دنبال چیست؟

آوای ایرانیان: مدیر سابق شبکه آی فیلم گفت: سال ۱۳۸۸ زمانی که رایزن فرهنگی کشورمان در امارات بودم، نامه‌ای دریافت کردم که اعلام شده بود طبق گزارش‌های رسانه های عربی و آمریکایی، هالیوود به دنبال تولید فیلم سینمایی مولوی در دو کشور قطر و ترکیه است.

 به گزارش آوای ایرانیان، «محمدرضا حاتمی» مدیر سابق شبکه‌های فیلم و سریال IFILMTV و رایزن فرهنگی ایران در امارات درباره اهداف هالیوود از تولید فیلمی درباره مولوی با اشاره به این که تلاش هالیوود برای ساخت فیلمی درباره مولوی، موضوع تازه‌ای نیست به فارس گفت: در سال ۱۳۸۸ زمانی که رایزن فرهنگی کشورمان در امارات متحده عربی بودم، نامه‌ای دریافت کردم که در آن اعلام شده بود طبق گزارش‌های رسانه های عربی و امریکایی، هالیوود به دنبال تولید فیلم سینمایی مولوی در دو کشور قطر و ترکیه است.

وی ادامه داد: در جلساتی که با مدیر تولید پروژه فیلم مولوی داشتم متوجه شدم که مؤسساتی در قطر و هند و ترکیه و امارات برای مشارکت در تولید فیلم «رومی آتش عشق»، امکاناتی را به گروه تولید کننده آمریکایی پیشنهاد کرده بودند ولی هنوز اقدامی صورت نگرفته بود. آخرین تصمیمشان در آن سال این بود که ۴۰ درصد تصویربرداری آن فیلم ۳۵ میلیمتری در هند و ۶۰ درصد باقی آن نیز در ترکیه یا قطر یا امارات انجام شود.

حاتمی اظهارداشت: گروه اصلی تولیدکننده هالیوود، سه محور اصلی را برای تولید فیلم «رومی آتش عشق» در نظر گرفته بودند.

رایزن فرهنگی سابق ایران در امارات تاکید کرد: تمرکز بر رابطه عاشقانه بین مولوی و شمس تبریزی با چاشنی سخیف همجنس‌گرایی در کنار مطرح کردن عشق بین دختر مولوی و شمس تبریز اولین محوری بود که به دنبال طرح آن البته با رعایت ظرافت در این فیلم بودند. محور دوم آنها تمرکز بر اشعار مولوی و ارائه تفسیری مبتنی بر ظواهر اشعار بود. سومین محور مورد نظر گروه تولید کننده هم ارائه تصویری از شرایط  اجتماعی در دوره حیات مولوی بود که قرار بود با ظرافت‌های هنری و به بهانه تساهل و تسامح، فرهنگ اباحه‌گری را به عنوان الگویی منبعث از عرفان و تصوف اسلامی ترویج بدهند.

وی تصریح کرد: در مذاکراتی که با مدیر تولید پروژه فیلم مولوی داشتم، نقدهای خودم را به هر سه محور ارائه کردم و توضیح دادم که مولوی کسی نیست که هالیوود بتواند به راحتی شخصیت او را تا این حد تحریف کند. در نهایت آنها متوجه شدند که ایران بهترین امکانات را برای تولید یک فیلم قابل قبول درباره مولوی دارد و در نامه‌ای رسمی آمادگی خود و گروه تولید این فیلم را برای سفر به ایران و تصویربرداری در کشورمان اعلام کردند. بنده هم همان زمان نامه آقای بشارعطیات را که  درخواست کرده بود تا تولید بخش اعظم فیلم سینمایی «رومی آتش عشق» در ایران انجام گیرد به انضمام یک نسخه از سناریوی اجمالی را برای مسئولان محترم وزارت ارشاد ارسال کردم و دیگر خبری از نحوه پیگیری کارها ندارم.

وی گفت: اخیرا خبردار شدم که «تولگا چلین کانات»، تهیه‌کننده و کارگردان ترک، پیشنهاد ساخت مشترک فیلم سینمایی «مولانا» توسط ایران و ترکیه را ارایه داده و گفته است: قصد دارد با همکاری فیلمسازان ایرانی، فیلمی در حد استانداردهای هالیوود بسازد.

به هرحال شخصیتی بزرگ مانند مولوی همیشه مورد اهتمام اندیشمندان جهان اسلام و حتی در بین اندیشمندان غیرمسلمان هم از اعتبار و محبوبیت کم‌نظیری برخوردار است و امیدوارم تولید فیلم سینمایی درباره شخصیت ایشان توسط کارگردان‌های بزرگ کشورمان مورد اهتمام مسئولان سینمایی کشورمان قرار بگیرد تا خدای ناکرده با پدیده تحریف شخصیت ایشان در سینما مواجه نشویم.

گفتنی است، دی‌کاپریو به عنوان گزینه اصلی بازی در این فیلم برای نقش “مولوی” مطرح شده است.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “عکس// هالیوود با دی‌کاپریو و مولانا به دنبال چیست؟”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید