آخرین خبر

داوری ۹ کتاب ادبی در جشنواره کتاب سال دانشجویی

آوای ایرانیان: براساس رای هیات داوران، ۹ عنوان کتاب در شاخه ادبی به مرحله دوم داوری بیست و چهارمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی راه یافتند.

به گزارش آوای ایرانیان، به نقل از خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) کتاب‌های «حماسه‌ قِران حبشی»، «ادبیات معاصر کرمانشاه»، «صد سال رباعی فارسی»، «سنگ یحیا»، «نزاییدن؛ چهار نمایشنامه در باب متولد نشدن»، «دزد»، «رنج‌کشیدگان و خوارشدگان»، «بررسی گویش مشهدی» و «دورتر» در دومین مرحله داوری بیست و چهارمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی بررسی می‌شوند.

«حماسه‌ قِران حبشی»
کتاب «حماسه‌ قِران حبشی(براساس نسخه‌ فارسی کتابخانه برلین و ترجمه‌ بخش‌های افتاده از نسخه‌ ترکی کتابخانه‌ ملی پاریس)» نوشته ابوطاهرمحمدبن‌موسی طرسوسی با مقدمه میلاد جعفرپور از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است.

«قِران حبشی» حماسه مثنوی است در شرح کردار‌ها و جهانگشایی‌های لشکر قباد‌شاه ساسانی به سرکردگی فرزندان وی،‌ اردشیر و جهانگیر که در توران کشمیر و هند اتفاق افتاده است. اغلب حوادث و خط‌‌‌ سیر روایت بر توصیف دلاوری‌ها و نبرد‌های عیاری ایرانی به نام قِران حبشی متمرکز شده که عنوان روایت داستانی است.

کتاب «حماسه‌ قران حبشی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در ۴۸۰ صفحه، به بهای  ۶۵ هزار تومان  به همت انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است.

«ادبیات معاصر کرمانشاه»
کتاب «ادبیات معاصر کرمانشاه» به قلم محسن مهرابی از سوی انتشارات «گلچین ادب» کرمانشاه به بازار نشر عرضه  شده است.

ساختار کتاب «صد سال رباعی فارسی» به گونه‌ای است که تحقیق درباره شاعران معاصر کرمانشاه را به دو بخش اصلی شعر و داستان تقسیم و در پایان بخش داستانی،‌ شاخه‌های سه‌گانه ادبیات نمایشی،‌ ادبیات کودک و معرفی محققان نیز به‌طور مختصر مطرح شده است.

کتاب «ادبیات معاصر کرمانشاه» با شمارگان ۵۰۰ نسخه در ۴۷۲ صفحه، به بهای ۲۵ هزار تومان به همت انتشارات  گلچین ادب منتشر شده است.

«سنگ یحیا»
کتاب «سنگ یحیا» نوشته خسرو عباسی‌خودلان به همت انتشارات نیماژ منتشر شده است.

این اثر مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه با موضوع دفاع مقدس است که مستقیم یا غیر مستقیم با جنگ و بیامدهای آن مرتبط‌اند. داستان‌ها دارای تاریخ تالیف است و به نوعی سیر فعالیت ادبی نویسنده را نشان می‌دهد.

«سنگ یحیا»، «خواب در خانه لاک‌پشت»، «تیربند»، «به‌وقت بابل»، «گرای صفر درجه»، «قرنطینه»، «دندان‌طلا»، «کفش ملی»، «چاه»، «نفیر خانه» عنوان‌های برخی از داستان‌های این کتاب است.

کتاب  «سنگ یحیا»  با شمارگان یک‌‌هزار و ۱۰۰ نسخه در ۱۱۲ صفحه، به بهای ۹ هزار تومان از سوی انتشارات نیماژ به بازار عرضه شده است.

«نزاییدن؛ چهار نمایشنامه در باب متولد نشدن»
کتاب «نزاییدن؛ چهار نمایشنامه در باب متولد نشدن» نوشته مشترک رضا برآبادی، رضا بیغشی از سوی انتشارات یوبان سبزوار منتشر شده است.

این کتاب نخستین شماره از مجموعه «ناشناس» شامل چهار نمایشنامه از  اعضا ‌کانون نمایشنامه‌نویسان و منتقدان تئاتر شهرستان سبزوار است.

مجموعه «ناشناس» شامل داستان،‌ نمایشنامه‌ و فیلمنامه که با هدف شناسایی و ارائه آثار نویسندگان ناشناس و شهرستانی در سال ۱۳۹۵ به همت مدیریت انتشارات یویان تاسیس شده است.  ‌

این کتاب با شمارگان یک‌‌هزار نسخه در ۱۱۲ صفحه، به بهای هشت هزار تومان از سوی انتشارات یوبان سبزوار به بازار ادبیات عرضه شده است.

«دزد»
کتاب «دزد» تالیف ناکامورا فومی‌نوری با ترجمه مشترک پیمان غنی‌پور به همت انتشارات ققنوس منتشر شده است.

درباره دزد می‌خوانیم: «سارق گمنامی که جیب‌بُر تمام عیاری است و به خاطر این مهارت استادانه در ربودن وسایل افراد خاص محکوم به همکاری می‌شود. آن هم همکاری با «کیزاکی» یکی از سردسته‌های باندهای مافیایی و گانگستری که برنامه‌های کلان آن‌ها دستکاری و دخالت در سیاست است.»

کتاب «دزد» با شمارگان یک‌‌هزار نسخه در ۱۶۰ صفحه، به بهای هشت هزار و ۵۰۰ تومان از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.

«رنج‌کشیدگان و خوارشدگان»
کتاب «رنج‌کشیدگان و خوارشدگان» تالیف، فئودورمیخائیلوویچ داستایوسکی با ترجمه محسن کرمی را انتشارات نیلوفر منتشر کرده است.

پشت جلد این کتاب آمده است: «آن‌وقت عاقبت رمانم از چاپ درآمد. دیرزمانی پیش از درآمدنش غوغایی در دنیای ادبیات به راه انداخت. بلینسکی از خواندن دست‌نوشته‌ام مثل یک کودک در پوست خود نمی‌گنجید. نه ! اگر تا به حال اصلا شاد شده باشم، شادی‌ام در نخستین لحظه‌های سکرآور موفقیتم نبوده، بل پیش از آن بوده که حتی دست‌نوشته‌ام را برای احدی بخوانم؛ در آن شب‌های درازی که غرق در آرزوها و رویاهای شیرین و عشق سوزان نسبت به کارم گذشته بود؛ هنگامی که با نقش خیالم به درون داستانی خزیده و به دیدار شخصیت‌هایی رفته بودم که خودم آفریده بودمشان، تو گویی خانواده‌ام بودند، آدم‌هایی واقعی؛ دوستشان می‌داشتم، با شادی‌شان شاد می‌شدم و با اندوهشان اندوهگین. و گاهی حتی واقعا برای قهرمان بی‌شیله پیله‌ام اشک می‌ریختم…»

کتاب «رنج‌کشیدگان و خوارشدگان» با شمارگان دو هزار و ۲۰۰ نسخه در ۴۸۰ صفحه، به بهای ۳۳ هزار تومان از سوی انتشارات «نیلوفر» منتشر شده است.

«بررسی گویش مشهدی»
کتاب «بررسی گویش مشهدی» تالیف پویا شهریاری‌راد را  انتشارات «کتابدار» به بازار نشر عرضه کرده است.

نویسنده در این کتاب به مطالبی درباره موقعیت جغرافیایی گویش مشهدی، دگرگونی‌ها و اختلافات آوایی این گویش، نکات دستوری گویش مشهدی و همچنین ضرب‌المثل‌ها و اشعار با گویش مشهدی پرداخته است.

کتاب «بررسی گویش مشهدی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در ۱۲۴ صفحه، به بهای ۱۰ هزار تومان از سوی انتشارات کتابدار منتشر شده است.

«دورتر»
کتاب «دورتر» تالیف امیرعلی سلیمانی به همت انتشارات فصل پنجم منتشر شده است.
«دورتر» شامل سی‌و‌هشت شعر در قالب‌های غزل و غزل مثنوی است.

پاییز دیگری ست ، بهاری نیامده ست

با لشگر پیاده سواری نیامده ست

عشق است موج گمشده ی خاطرات من

این موج لحظه ای به کناری نیامده ست

کتاب «دورتر» با شمارگان یک‌هزار نسخه در ۷۲ صفحه،  به بهای هشت هزار تومان از سوی انتشارات فصل پنجم منتشر شده است.

«صد سال رباعی فارس»
کتاب «صد سال رباعی فارس‌(جریان‌شناسی و کارنامه رباعی فارس)» به قلم مرضیه مرادی تدوین و به همت انتشارات  رخشید شیراز منتشر شده است.

نویسنده در این کتاب با توجه به منابع جریان‌شناسی رباعی، به بررسی جایگاه این قالب شعر با توجه به وزن،‌ زبان، تخیل و محتوا بعد از مشروطه تا سال ۱۳۹۱ پرداخته است. گذری بر سیر رباعی در ایران و فارس شامل ظهور رباعی،‌‌ تثبیت رباعی،‌ رواج رباعی،‌ رباعی خیام‌گونه، رباعی صوفیانه، افول رباعی،‌ رکود رباعی، احیا رباعی و پیشینه رباعی از موضوعات این کتاب در چهار فصل است.‌

کتاب «صد سال رباعی فارسی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در ۳۴۰ صفحه به بهای ۲۵ هزار تومان از سوی انتشارات رخشید به بازار عرضه شده است.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “داوری ۹ کتاب ادبی در جشنواره کتاب سال دانشجویی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید