آخرین خبر

تایید دیرهنگام یک خبر جنجالی// نام 25 خواننده به عنوان ممنوع الکار اعلام شده بود

آوای ایرانیان: محسن رجب پور: راه حلی که بارها مطرح کرده ایم این است که یکبار آشتی ملی در این حوزه اعلام کنند و کسانی که تا کنون دانسته یا ندانسته آثارشان در شبکه های ماهوراه ای و سایت های غیرمجاز پخش شده را ببخشند؛ بعد قانون و چارچوب مشخص آن را با دقت بیشتری تدوین و ابلاغ کنند. بعد از آن هر کسی از چارچوب ها عدول کرد دایره محدودیتی در موردش اعمال شود.

به گزارش آوای ایرانیان، محسن رجب پور درباره تعداد خوانندگانی که به واسطه پخش آثارشان در رادیو جوان فعلا مجوز ارشاد را نمی توانند دریافت کنند گفت: برآورد خیلی دقیقی از تعداد مشخص این خوانندگان به این راحتی نمی توان در آورد چون اسم هر خواننده ای را در رادیو جوان و یا سایر سایت های غیر مجاز جستجو کنید و اثری از آنها در سایت های مذکور بیابید آنها ممنوع الکار هستند. حال می خواهد این اثر با اجازه یا بی اجازه خواننده مورد نظر در آن سایت غیرمجاز بارگذاری شده باشد.

وی افزود: یعنی اگر کار چنین خواننده هایی برای کسب مجوز به ارشاد فرستاده شود آنجا نام این افراد را جستجو می کنند و اگر اثری از آنها در سایت های غیرمجاز پیدا کنند مجوزی برای آنها صادر نمی شود. با این وجود در اولین مرحله اعلام افراد ممنوع الکار در اوایل پاییز نام حدود ۲۵ خواننده معرف و نیمه معروف وجود داشت.

مدیرعامل صنف تولید کنندگان آثار موسیقی و شنیداری درباره اینکه آیا پیش از این نیز برخوردی با کسانی که آثارشان در رادیو جوان پخش می شد صورت می گرفت یا نه گفت: تا چند ماه قبل هرگز چنین برخوردی در زمینه آثاری که از هنرمندان در رادیو جوان پخش می شد وجود نداشت ولی کلیت ماجرا در چارچوب همان چیزی که از ۱۰ سال پیش درباره همکاری با شبکه های ماهواره ای و سایت های اینترنتی غیرمجاز مشخص شده بود قرار می گیرد.

وی همچنین عنوان کرد: من هم به عنوان مدیرعامل شرکت ترانه شرقی و هم از زمانی که به عنوان مدیرعامل صنف تولید کنندگان آثار موسیقی و شنیداری انتخاب شدم جلسات متعددی را در این زمینه با مسئولان داشته ایم و به نتایج خوبی هم رسیده ایم. مسئولان دراه حل هایی نیز برای این ماجرا داده اند. در واقع مسئولان فعلا تنفسی داده اند که هنرمندان مان آثارشان از روی سایت رادیو جوان برداشته شود.

محسن رجب پور ادامه داد: چنین اقدامی هم به همین راحتی نیست چرا که دست اندرکاران سایت رادیو جوان حرف بسیاری از افراد را نمی پذیرند. به هر حال برخی از هنرمندان ما از سایت رادیو جوان پول گرفته اند و کارشان را به این سایت داده اند در واقع کار را واگذار کرده اند و رایت بین المللی اثر به نام سایت رادیو جوان است. طبیعتا شما نمی توانید آنها را مجبور کنید کاری را که امتیازش را دارند از روی سایتشان بردارند. کسانی که چنین مشکلی دارند می بایست به نحوی با دست اندرکاران سایت رادیو جوان کنار بیایند و یا اینکه مسئولان نسبت به این افراد انعطافی از خود نشان بدهند که خوشبختانه در بسیاری از موارد دیده شده چنین انعطافی وجود دارد.

مدیرعامل صنف تولید کنندگان آثار موسیقی و شنیداری افزود: حتی این راه هم ارائه شده تا کسانی که به واسطه پخش آثارشان در رادیو جوان ممنوع الفعالیت شده اند آثارشان در شرکتی که من در امریکا دارم ثبت بین المللی شود و با توجه به ابعاد حقوقی که این ماجرا پس از ثبت پیدا می کند دست اندرکاران سایت رادیو جوان با یک اشاره مجبور خواهند بود اثر ثبت شده را از روی سایت شان بردارند.

این تهیه کننده گفت: به طور قاطع می گویم هنرمندی که بخواهد به طور صادقانه در داخل فعالیت کند و دیگر فعالیتی با آنطرف نداشته باشد حتی اگر نداند چگونه باید کارش را انجام بدهد می شود کارش را درست کرد.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره نگاه دوگانه ای که مسئولان نسبت به وضعیت سالار عقیلی با دیگر خوانندگان برای رفع محدویتهای کاریشان داشتند گفت: ما از این موضوع ناراحت هستیم و حتی اعتراض خودمان را هم انجام داده ایم و چند نفر از هنرمندان نیز به این موضوع واکنش نشان داده اند آنهایی هم که واکنشی نشان نداده اند بسیار ناراحت تر هستند. به هر حال تعداد زیادی از این خوانندگان ماه هاست که در این حوزه گیر افتاده اند و مشکل شان حل نشده و در حال حل مشکلشان هستند. بعد به یکباره یک هنرمند در شبکه«منو تو» قرار می گیرد آن هم با این سابقه که قبلا در امریکا هم چنین کاری انجام داده است و من اصلا نمی توانم بپذیرم ندانسته چنین کاری اتفاق افتاده است.

رجب پورهمچنین عنوان کرد: مشکل ما این است که معتقدیم نگاه دو جانبه نباید وجود داشته باشد. اگر قرار است چنین اتفاقی از نظر وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل بخشش باشد باید برای بقیه هم اینگونه باشد. بسیاری از خوانندگان ما که برای یشان مشکل پیش آمده به دلیل پخش شدن آثارشان از یک سایت است که برد بسیار کمتری از یک شبکه ماهواره ای دارد. اگر می شود از سر چنین کاری تنها با انتشار یک نامه که در آن حتی ابراز ندامت هم نشده گذشت به نظرم از سر این خوانندگان جوان کم تجربه هم به راحتی می توان گذشت.

مدیرعامل صنف تولید کنندگان آثار موسیقی و شنیداری گفت: البته ما بسیار خوشحالیم که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی چنین کاری انجام داده است. اما انتظار هم داریم که وزیر محترم نگاه یکسانی در این زمینه داشته باشند.

وی درباره راه حل هایی که تا کنون مطرح شده عنوان کرد: راه حلی که بارها مطرح کرده ایم این است که یکبار آشتی ملی در این حوزه اعلام کنند و کسانی که تا کنون دانسته یا ندانسته آثارشان در شبکه های ماهوراه ای و سایت های غیرمجاز پخش شده را ببخشند؛ بعد قانون و چارچوب مشخص آن را با دقت بیشتری تدوین و ابلاغ کنند. بعد از آن هر کسی از چارچوب ها عدول کرد دایره محدودیتی در موردش اعمال شود.

محسن رجب پور گفت: در یک دوره ای برای کلیپ دادن به شبکه های ماهوراه ای مجوزی نمی دادند و البته کاری هم با کسانی که این کار را انجام می دادند نداشتند. چون شبکه ای به نام«ام آی تی وی» به مدت ۶ ماه در ایران فعالیت می کرد و مجوز داشت اما بعد از این مدت دیگر مجوزش تمدید نشد و کلیپ های ما در آنجا وجود داشت و مدام پخش می شد. در واقع در یک دوره ای تمام شبکه های ماهواره ای به جز شبکه هایی که اصطلاحا شبکه های سیاسی طرفدار معاند بودند کارهای ما در آنها پخش می شد و مشکلی هم وجود نداشت.

این تهیه کننده افزود: از حدود سال ۱۳۸۳ اعلام کردند که دیگر به شبکه های ماهواره ای اجازه دادن کلیپ ندارید و الحق و الانصاف به ما نیز فرصت دادند تا با شبکه های ماهوراه ای نامه نگاری کنیم و بگوییم که دیگر اجازه پخش آثار ما را ندارند. حدود ۱۵ سال قبل این ماجرا پدیده جدیدی محسوب می شد که ۱۰ سال قبل برای آن چنین تصمیمی گرفتند.

رجب پور ادامه داد: بعدها به واسطه بالا رفتن سرعت اینترنت در ایران انتشار آثار در فضای مجازی هم مهم شد و هر کسی که کارش از ماهواره و برخی سایت های غیرمجاز منتشر می شد برایش محدودیت فعالیت در یک بازه زمانی تعریف می کردند. از زمانی که فرد درخواست مجوز خود را ارائه می کرد و نامه می داد که از این پس می خواهم کار قانونی انجام بدهم برای او تصمیم می گرفتند که مثلا این فرد یکسال منتظر بماند که هم اثر شهرتی که به واسطه پخش آثارش در ماهواره به وجود آمده از بین برود و هم به نوعی یک دوره تنبیهی باشد.

 

منبع: تابناک

 

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “تایید دیرهنگام یک خبر جنجالی// نام ۲۵ خواننده به عنوان ممنوع الکار اعلام شده بود”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید