آخرین خبر

شهرام ناظری: عملکرد صدا و سیما کاملا غیر فرهنگی است

آوای ایرانیان: شهرام ناظری از مشکلات موجود در حوزه موسیقی سنتی و رفتار های غیر فرهنگی رسانه ملی با این پدیده شکایت کرد.

شهرام ناظری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا به آینده موسیقی در این کشور امیدی دارید یا خیر؟، گفت: متاسفانه در هنگامه برخوردهای رادیکالی همچون لغو مکرر کنسرت ها و بد رفتاری با اهالی هنر و بالاخص موسیقی خوش بین نبوده و نیستم و هنرمندان عرصه موسیقی همیشه با چنگ و دندان جنگیده اند و در این میان باید گفت عملکرد سازمان صدا و سیما کاملا مخالف پدیده فرهنگ است که بنده هیچ وقت خودم را وارد این سازمان و ساز و کارهای آن نکردم و البته تا وضع اینچنین است ورودی هم نخواهم داشت.

وی افزود: بنده به عنوان یک هنرمند حداقل انتظاری که از رسانه ملی داشتم این بود که لااقل برای پخش آثارم آن هم در جهت اهداف خودشان از ما اجازه بگیرند.

استاد ناظری در ادامه به مشکلات و خلل های فرهنگی موجود اشاره کرد و گفت: موسیقی سنتی در میدان جنگ است و همواره در حال نبرد و جنگ تن به تن می باشد، البته درست است که چیزی از بین نمی رود ولی مسلماً این رویکردی که می بینیم متاسفانه کاری هم از پیش نمی رود و پیشرفتی نیز حاصل نخواهد شد.

شهرام ناظری در خصوص رعایت نکردن حقوق هنرمندان اضافه کرد: ۸ سال کار های بنده در جبهه های جنگ و آن دهه پخش شد بدون اینکه حق و حقوقی بخواهم و حدود ۳۷ سال است که صدا و سیما آثارم را بدون کسب اجازه و اطلاع، به عناوین مختلف حتی به صورت ابزاری پخش می کند که در این خصوص لازم است اصول قانونی کپی رایت و قرارداد فی ما بین رعایت شود. حرف اصلی این است که مسئولان فکر نکنند کارهای هنرمندان باد آورده است.

این استاد پیشکسوت آواز و موسیقی تصریح کرد: گاهی برای اجرای کنسرت به خارج از کشور می روم اما برای زندگی دائم با اینکه امکانات زیادی برایم وجود دارد، نمی روم و کشورم را به واسطه علاقه قلبی و عشقی که به سرزمینم دارم رها نمی کنم و همانند دیگر اساتید برجسته کشورم عاشقانه در سرزمینم می مانم و می خوانم.

شوالیه آواز ایران در خصوص سبک و سیاق آثارش در دهه اخیر اضافه کرد: من همیشه در حال تغییر هستم، اگر شما تمام آثارم  را بررسی کنید متوجه می شوید که کلیت فرهنگ ایران از موسیقی مقامی گرفته تا کلاسیک در کارنامه ام موجود است، نحوه بیان و فرم کلی آثار به دلیل در حرکت بودن دائمی و تحولات ذهنی ام همیشه در حال تغییر است ولی درون مایه آثار همچنان یکی است و  تغییری ندارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آینده جوانان حوزه موسیقی سنتی را چگونه می بینید؟، عنوان کرد:  با رویکرد و نگاهی که صدا و سیما در مواجهه با موسیقی و بالاخص موسیقی سنتی دارد و خط مشی که توسط مسئولین فرهنگی درکشور حاکم است آنقدر ها هم نمی توان امید زیادی به آینده موسیقی داشت،

ناظری ادامه داد: شاید فردی از روی علاقه به دنبال یادگیری موسیقی سنتی برود و در این حوزه به تنهایی پیشرفت داشته باشد، ولی در مجموع موسیقی به سمت و سوی مصرفی بودن آثار گرایش یافته و در نتیجه شاهد بوجود آمدن خواننده هایی هستیم که فصلی اند، تاریخ مصرف دارند و اصطلاحاً می توان گفت خوانندگانی که یکبار مصرف اند.

وی در خصوص بقای موسیقی مقامی و عرفانی اضافه کرد: اصالت موسیقی سنتی ایرانی از موسیقی مقامی نشأت گرفته است و این موسیقی متعلق به اقوام تمام ایران است، شمال، جنوب، کرد، لر و خراسان و… صاحبان موسیقی ایرانی هستند، موسیقی سنتی دریاچه ای است در دل دریای بیکران موسیقی مقامی که از بین نمی رود و سینه به سینه به نسل های آینده سپرده می شود، ولی متاسفانه در زمانه ما آن طور که شایسته است به آن پرداخته نمی شود و حمایت کافی از این گنج فرهنگی در عمل صورت نمی گیرد.

وی در پایان از آخرین فعالیت های موسیقایی اش گفت و تاکید کرد: به دنبال کار تجاری و عرضه آلبوم به معنای ارتزاق مالی نبوده و نیستم، در مطالعاتی که همواره دارم همیشه این گونه بوده که کائنات راه را نشانم می دهند و من پس از آن کاری را آغاز می کنم.

 

منبع: شبکه خبری فرهنگ و هنر

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “شهرام ناظری: عملکرد صدا و سیما کاملا غیر فرهنگی است”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید