آخرین خبر

واکنش خانواده موذن‌زاده اردبیلی به استفاده اذان استاد در آلبوم محسن چاوشی

چندی پیش آلبوم «امیر بی‌گزند» با صدای «محسن چاوشی» منتشر شد و این خواننده در قطعه اول آن مجموعه از اذان مرحوم «رحیم موذن‌زاده» استفاده کرده بود. همچنین در بخشی از ترانه قطعه «چنگیز» هم نامی از این استاد فقید مطرح می‌شود. استفاده محسن چاوشی از این اذان خاطره‌انگیز در آلبومش نظرات گوناگونی را به دنبال داشت. برخی مخالف این امر بودند و برخی از مخاطبان هم تلفیق این اذان با ترانه و موسیقی چاوشی را تأیید کردند. اما فرزند استاد موذن‌زاده برای اولین‌بار نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد و دیدگاه‌های جالبی درباره محسن چاوشی و موسیقی داشت.

جعفر موذن‌زاده  نظر خود درباره استفاده محسن چاوشی از اذان مرحوم «رحیم موذن‌زاده» در آلبوم جدیدش را به موزیک ما اینگونه بیان کرد:«به نظر من استفاده ایشان از اذان پدرم در آلبومشان مشکلی ندارد ولی بهتر بود آقای چاوشی اجازه می‌گرفتند و من هم اشعار را می‌دیدم تا بدانم که قرار است چه کاری را انجام دهند. اذان پدر من هم در دستگاه موسیقی است. در دستگاه «بیات ترک» و گوشه «روح الارواح» خوانده شده ولی اگر برای استفاده از آن به ما هم اطلاع دهند بهتر است. من صدای آقای محسن چاوشی را دوست دارم و خواننده خوبی هستند. آهنگ‌های ایشان که در آن از اذان استفاده شده بود را شنیدم و خوب بود. اعتراضی هم نکردم . من سر فیلم «رسوایی» به آقای «مسعود ده‌نمکی» اعتراض کردم و گفتم که شاید خانواده دوست نداشته باشند از این اذان در سینما استفاده شود. چون لوث می‌شود و این اذان که یک اثر ملی است باید جایگاه خاص خودش را داشته باشد. من خودم موسسه فرهنگی و هنری دارم و شاید شخصی توان استفاده صحیح از این اذان را نداشته باشد. آقای چاوشی به عنوان مثال اثر خوبی خلق کردند و اعتراضی هم به ایشان نداشتم ولی بحث کسب اجازه از خانواده «موذن‌زاده» هم باید رعایت شود.»

او سپس درباره موسسه فرهنگی هنری «آوای سروشان» که مدیریت آن را بر عهده دارد هم گفت:«فعالیت موسسه فرهنگی هنری که مدیریت آن را بر عهده دارم از حدود شش ماه قبل در حال فعالیت است. من خودم وسواس زیادی دارم و به همین دلیل هنوز کار خاصی انجام نداده‌ام. دقیقاً همانند مسأله اذان پدرم که روی جایگاهی که قرار است از آن استفاده شود وسواس دارم و اعتقاد دارم که هر فعالیت فرهنگی و هنری باید طبق اصول باشد. من برای فعالیت‌های این موسسه با دقت انتخاب خواهم کرد و دوست دارم در زمینه موسیقی، کتاب و سینما فعالیت کنیم. قطعاً با خواننده‌ها هم همکاری خواهم کرد اما در خدمت خواننده‌هایی خواهیم بود که در مسیر درست و با آثار خوب حرکت کرده باشند. برای برپایی کنسرت‌های خوانندگان و انتشار آلبوم‌های آنها هم تلاش خواهیم کرد. در زمینه فعالیت‌های موسیقایی موسسه «آوای سروشان» آقای «حمید خسروبیگی» به عنوان مشاور با ما همکاری می‌کند. من نسبت به فعالیت در عرصه سینما هم تمایل دارم و امیدوارم که بتوانیم با فعالان خوب این حوزه همکاری کنیم.»

او در پاسخ به این سوال که با توجه به سوابق قرآنی و مذهبی خانواده موذن‌زاده چرا در این موسسه تمایل به همکاری با موزیسین‌ها را دارند هم گفت:«برخی از اعضای خانواده ما در زمینه موسیقی فعالیت می‌کنند اما کارهای موسیقایی درست انجام می‌دهند. موسیقی آئینی یا سنتی بیشتر مورد نظر ما است ولی خوانندگانی که در سبک‌های دیگر کار خوب و براساس چارچوب ارائه می‌کنند هم از نظر ما مورد تایید هستند.»

جعفر موذن‌زاده نهایتاً گلایه‌ای هم از صدا و سیما داشت و مطرح کرد:«این اذان یک اثر ملی است و متأسفانه گاهی اوقات در آن دخل و تصرف‌هایی صورت می‌گیرد. یک جا اذان را پخش می‌کنند و دعای آن را پخش نمی‌کنند یا دعا پخش می‌شود و خبری از خود اذان نیست. از طریق این رسانه اعلام می‌کنم اگر قرار باشد اذان پدر من بدون اجازه و در جایگاه مناسب پخش نشود، خانواده موذن‌زاده رضایت ندارد. باید برای ما مشخص شود که چه کسی می‌خواهد از این اذان استفاده کند چون ما این اثر ملی را به کسی واگذار نکرده‌ایم. فقط به صدا و سیما که یک رسانه ملی است واگذار شده ولی رسانه ملی ما هم در این ماه مبارک رمضان اذان پدرم را پخش نمی‌کند. از این بابت هم گلایه داریم و امیدواریم که به گوش مسئولان برسد. خیلی‌ها بابت این موضوع با ما تماس گرفتند و ما هم بی‌اطلاع هستیم. اما متأسفانه از این اذان در تبلیغات ظروف آشپزخانه و مواد غذایی استفاده می‌کنند که این اصلاً درست نیست و خانواده هم رضایت ندارد.»

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “واکنش خانواده موذن‌زاده اردبیلی به استفاده اذان استاد در آلبوم محسن چاوشی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید