آخرین خبر

با مشاوره قبل از ازدواج پدیده فرزندهراسی را از بین ببریم

کارشناس حوزه خانواده و جمعیت تصریح کرد: با اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه خود فرمودند که امیدشان این است که مسؤلان مسیرهای تشویقی فرزند‌آوری را اصلاح کنند ولی با این حال امید اصلی‌شان به حرکت‌های مردمی است.

با مشاوره قبل از ازدواج پدیده فرزندهراسی را از بین ببریم

به گزارش آوای ایرانیان، چهل و ششمین قسمت از سری جدید برنامه‌های بدون توقف، از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت، در این برنامه دکتر اردبیلی، محقق حوزه آینده‌پژوهی با اشاره به بیانیه مقام معظم رهبری در خصوص ابلاغ سیاست‌های جمعیتی اظهار کرد: با اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه خود فرمودند که امیدشان این است که مسؤلان مسیرهای تشویقی فرزند‌آوری را اصلاح کنند ولی با این حال امید اصلی‌شان در ابلاغ سیاست‌های جمعیتی به حرکت‌های مردمی است.

وی در ادامه عنوان کرد: گاهی ما خانواده‌ها فکر می‌کنیم قرار است یک تابلوی زیبا خلق کنیم که آن را برای خرید در معرض نمایش بگذاریم متوجه نیستیم که داریم یک انسان خلق می‌کنیم، ما می‌خواهیم فرزندان‌مان هر آنچه که ما می‌خواهیم و یا اینکه انجام ندادیم، انجام دهند، هر آنچه انسان‌های برجسته کرده‌اند هم انجام دهند.

 پژوهشگر حوزه مطالعات زنان همچنین تصریح کرد: این خودخواهی‌های ما بچه‌های ما را خفه و سرکوب و له می‌کند، بچه‌ای که در کلیشه بزرگ می‌شود هیچ وقت نمی‌تواند به اوج شکوفایی و آرمان زندگی خودش برسد و احساس خوشبختی هم بکند.

کارشناس برنامه بدون توقف با اشاره به اینکه تجارب جهانی نشان می‌دهد این طور نیست که اگر سیاستگذاری‌های تشویقی و ثبات اقتصادی باشد حتما و لزوما نرخ جمعیت نیز رشد خواهد داشت، اضافه کرد: در فرهنگ ما مادی‌گرایی خیلی رواج پیدا کرده و ما داریم همه چیز را با محاسبات مادی می‌سنجیم اگر این بچه توانست در آینده پولساز باشد موفق شدیم در غیر این صورت بدبخت شده است. اگر بخواهیم روی کیفیت جمعیت کار کنیم باید این مادی‌گرایی مطلق و مدلی که مرسوم شده را کنار بگذاریم و با مشاوره قبل از ازدواج پدیده فرزندهراسی را از بین ببریم.

عضو کارگروه نظریه‌پردازی فرهنگستان علوم پزشکی کشور بیان کرد: هر کاری که ما در راستای تسهیل ازدواج، تعالی و تحکیم ازدواج و خانواده‌ها انجام دهیم حتما درآن فرزندآوری هم اتفاق می‌افتد. زن و شوهری که دلبستگی به خانواده ندارند چرا باید فرزند دیگری بیاورند، یک بخش این مسئله به آگاهی‌سازی برمی‌گردد، یک بخشی از انتخاب همسر و یک بخشی از دید صحیح شروع می‌شود. ولی عموما در خانواده‌های خوب به شکل تصاعدی فرزندآوری این خوشبختی و صمیمیت را غنا می‌بخشد.

وی در ادامه با ذکر مثالی توضیح داد: مادری از نسل‌های قبل خودش صاحب ۹ فرزند بود و به دخترش می‌گفت مبادا دو فرزندت سه تا شود، بعد که من به آن مادر گفتم شما که خودت ۹ فرزند موفق داری چرا به دخترت چنین توصیه‌ای می‌کنی پاسخ داد این‌ها یک نسلی هستند که تحمل ندارند. ما تلقی‌مان نسبت به توان مادری یک نسل تغییر کرده، ما باورمان شده که آنها می‌توانستند و ما نمی‌توانیم، یک چیزهایی را آدم برای خودش حساب و کتاب می‌کند اما تا با واقعیتش مواجه نشود آن را درک نمی‌کند.

محقق حوزه آینده‌پژوهی با اشاره به اینکه حتی فرزندان خانواده را تربیت می‌کنند و پدر و مادر را به سطح دیگری از درک می‌رسانند، اظهار کرد: ما الان با نسلی مواجهیم که با ابعاد چند فرزندی چه سختی‌ها و چه لذت‌هایش مواجهه واقعی نداشتند، فقط از آن هراس دارند. من عقیده دارم مکتب تربیت فرزند از دو بچه به بعد شکل می‌گیرد.

کارشناس حوزه مطالعات زنان و خانواده در پایان یادآور شد: اگر ما بتوانیم تصور کنیم و ذهن‌مان را باز کرده و از حصارهای ذهنی خودمان نجات پیدا کنیم زندگی‌های طبیعی‌تر، زیباتر و با آرامش بیشتری انتظار ما را می‌کشد. هر کدام ما به عنوان یک عنصر فرهنگی در جای خودمان می‌توانیم عمل کنیم یک هشتک بزنیم یک پیام تبلیغی برای هم بفرستیم، هر چه به هم موج مثبت بیشتری دهیم جامعه ما مثبت‌نگرتر می‌شود، همچنین امیدواریم مسؤلان نیز درد دل مردم را از این برنامه بشنوند و یک قدمی در این راه بردارند.

کارشناس حوزه مطالعات زنان و خانواده با اشاره به اینکه اگر فضای جامعه همین فردا هم مساعد شود باز هم افراد تمایلی به بچه‌دار شدن ندارند، تأکید کرد: مگر اینکه این ترس از میان برداشته شده و آن نگاه آینده زیبا برای بچه‌ها که مثل دهه ۶۰ مردم از حضور فرزندان در کنار خودشان لذت می‌بردند و بچه‌ها هم  کیف می‌کردند برایشان متصور شود. اینکه چرا ما ظرف دو دهه آن قدر فرهنگ و سبک زندگی‌مان تغییر کرده که می‌ترسیم از تکرار تجربه خوب والدین خودمان، این نیاز به کار فرهنگی دارد نیاز به این دارد که الگوهای موفق را ببینیم.

این پژوهشگر با ذکر این مثال که یک زمانی آمریکا و اروپا دچار کاهش نرخ شدید باروری شده بود، عنوان کرد: در آن زمان فیلم‌ها و سریال‌هایی ساخته شد که تصویر بدهد به افراد که ببینید یک چنین تصویری هم از زندگی وجود دارد، ما چنین تصویری را به خانواده‌ها نمی‌دهیم من خیلی اوقات می‌بینم خانم‌هایی که دوست دارند بچه داشته باشند اما می‌گویند آرامشم، پیشرفت اجتماعی، سلامتی‌ام  به هم می‌ریزد، اما وقتی فقط یک نمونه به افراد نشان می‌دهی می‌بینید که این تجربه برایشان مطلوب و خواستنی می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: رفع این مشکل نیاز به آگاهی‌سازی، صحبت کردن و شکستن کلیشه‌هایی که در آن اسیر شدیم دارد، سیاستگذاری و فرهنگ‌سازی باید به موازات هم پیش برود. این موضوع باید هم دغدغه مسؤلان شود وهم مردم چون یک مشکل ملی است که زندگی‌های فرد فرد ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در واقع هر جا فرهنگ‌سازی و حرکت مردمی شروع شده این مطالبه باعث شده سرعت سیاستگذاران هم در دادن تسهیلات بیشتر شود. یکی از مسائل جدی ما این است که تغییر فرهنگ اتفاق افتاده مثلا مادر خانواده‌ای که تا دو، سه دهه پیش بیسواد بود، در خانه محقرش نشسته بود، توقعش کم بود و با آرامش داشت ۱۰ تا بچه بزرگ می‌کرد و نگرانی‌اش کمتر از مادری بود که امروز می‌خواهد یک بچه بزرگ کند، مدرنیته و پیشرفت برای ما سبک زندگی آورد که به شدت برای ما استرس‌زاست.

به گزارش فارس، برنامه چالشی ترکیبی «بدون توقف» که ساعت ۲۰:۱۰ شبکه سه پخش می‌شود؛ این هفته با حضور مریم اردبیلی در چند قسمت متوالی به موضوع چالش‌های فرزندآوری و خانواده‌ها و خطر کهنسالی جمعیت که از موضوعات مهم کشورمان در حال حاضر است، می‌پردازد.

«بدون توقف» به تهیه کنندگی رضا غلامحسین‌نژاد، کارگردانی رحیم صادق‌پور و سردبیری ابراهیم جلالیان کاری از خانه تولیدات جوان صدا‌و‌سیما است و به‌صورت روزانه روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته از آنتن شبکه سه مهمان خانه‌ها است.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “با مشاوره قبل از ازدواج پدیده فرزندهراسی را از بین ببریم”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید