آخرین خبر

وضعیت «کپی رایت» در ایران تأسف‌آور است

مهدی سعیدی هنرمندی که یکی از طرح‌های گرافیکی‌اش به‌صورت مکرر کپی شده، معتقد است اگر در این زمینه فرهنگسازی مناسب صورت بگیرد، دیگر شاهد سرقت هنری نخواهیم بود.

مهدی سعیدی هنرمند طراح گرافیک درباره کپی‌برداری متعدد از آثارش گفت: خیلی از آثاری که در حوزه طراحی گرافیک انجام داده‌ام تا به امروز مورد سرقت هنری یا کپی‌برداری و سوءاستفاده قرار گرفته‌اند اما تاکنون به دلیل اینکه رسانه‌ای جز فیسبوک و اینستاگرام نداشته‌ام، نتوانستم به شکل گسترده به آن‌ها بپردازم و این سرقت‌ها را پیگیری کنم. معتقدم هر چه صدای اعتراض هنرمندانی که آثارشان مورد کپی یا الگوبرداری قرار می‌گیرد بلندتر باشد افرادی که سرقت هنری انجام می‌دهند کمتر به کپی روی می‌آوردند و در نهایت شاهد چنین اتفاقاتی در این عرصه نخواهیم بود.

وی بیان کرد: یکی از آثارم که بسیار مورد سرقت قرار گرفته، پوستر جشنواره «شمس تبریزی» است که به سفارش معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت کشور در سال ۱۳۸۶ طراحی شده است. این اثر در نمایشگاه‌های مختلف دنیا به نمایش درآمده و همچنین موفق به کسب مدال برنز از دوسالانه بین‌المللی پوستر تایوان نیز شده است.

سعیدی در ادامه گفت: از جمله مواردی که از این اثر کپی‌برداری شده، می‌توان به استفاده غیرقانونی این طرح روی جلد یک کتاب اشاره کنم و یا سرقت این طرح و انتشار آن روی کاشی که با شکایت من فروش و انتشارش متوقف شد. همچنین این اثر در یکی از سکانس‌های سریال نمایش خانگی «کرگدن» نیز مورد استفاده قرار گرفت و در مواردی دیگر این طرح در قالب‌های مختلف تبلیغاتی مانند ماگ، تیشرت و غیره استفاده شده که بر اثر تعدد این سرقت‌ها در جای‌جای ایران متأسفانه امکان پیگیری تک‌تک آنها برایم ممکن نبوده است.

نمایی از سریال «کرگدن» و تابلویی که از اثر مهدی سعیدی روی دیوار قرار دارد

وی با بیان اینکه عدم التزام به قانون کپی رایت در ایران تأسف‌آور است، افزود: از طرفی چون قانون محکم و الزام‌آوری در ارتباط با رعایت کپی رایت در ایران وجود ندارد در نهایت با یک عذرخواهی ساده انتشار اثر سرقت شده متوقف می‌شود که خود جای تأسف دارد.

این هنرمند در پایان تاکید کرد: در اینگونه موارد بحث اخلاقی و فرهنگی از اهمیت بیشتری برخوردار است و اگر این رفتار فرهنگسازی شود، دیگر شاهد سرقت‌های هنری از ایده‌ها و آثار دیگران نخواهیم بود.

استفاده از طرح گرافیکی مهدی سعیدی در قالب جلد کتاب و کاشی

مهدی سعیدی طراح گرافیک بین‌المللی، استاد مدعو دانشگاه تاوسن و عضو منتخب انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک (AGI) ساکن آمریکا و متولد تهران است. او از تجربیات خود در زمینه طراحی گرافیک، تایپوگرافی و خوشنویسی برای تبدیل شدن حروف فارسی به اشکال مختلف استفاده می‌کند تا مفاهیم منحصر به فردی را در طراحی گرافیک ارائه دهد.

آثار سعیدی در بیش از ۲۸۰ نمایشگاه شناخته شده در سراسر دنیا به نمایش گذاشته شده است. وی در مسابقه‌های متعدد ملی و بین‌المللی به عنوان عضو هیئت داوران و همچنین در بیش از ۴۵ کنفرانس در سراسر دنیا به عنوان سخنران شرکت کرده است. در سال ۱۳۹۲، وی «اولین نمایشگاه بین‌المللی طراحی حروف» را به عنوان بخشی از سومین دوسالانه طراحان گرافیک ایران (سرو نقره‌ای) تأسیس کرد. طراحی پوستر، عمده‌ترین شاخه فعالیت این طراح گرافیک است و تاکنون ده‌ها جایزه مهم داخلی و بین‌المللی کسب کرده است.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “وضعیت «کپی رایت» در ایران تأسف‌آور است”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید