آخرین خبر

کنسرت‌ها تا کی در ایران تعطیل می‌ماند؟

آوای ایرانیان: متاسفانه با وجود واکسیناسیونِ درصد بالایی از جمعیت کشور، هنوز هم برگزاری کنسرت‌ها در ایران تعطیل است و کار به جایی رسیده که خوانندگان داخلی هم تمایل به برگزاری کنسرت‌هایشان در خارج از کشور گرفته‌اند.

به گزارش آوای ایرانیان، اکنون حدود دو سال است که برگزاری کنسرت‌های موسیقی در ایران به تعطیلی کشیده شده است. مسئولان و تهیه کنندگان و سالن‌دارها، چند باری نشستند و جلسه گذاشتند تا کنسرت‌ها را با ظرفیت ۵۰ درصد و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کنند؛ جلساتی که به هیچ جا نرسید.

در نهایت حدود دو سال است که اهالی موسیقی و در راس آنها نوازندگان، تقریبا هیچ درآمدی از اجراهای صحنه‌ای نداشته و ندارند. بسیاری از این نوازندگان سازهایشان را فروختند و برخی هم دست به مهاجرت زدند.

هفته‌ی گذشته باز هم شاهدِ برگزاری جلسه‌ای به مدیریت سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد بودیم. جلسه‌ای که برگزار کنندگان اجراهای صحنه‌ای و سالن‌دارها، دو طرف اصلیِ آن بودند. نتیجه جلسه هم فعلا نامشخص است.

در میانِ این جلسه‌های نافرجام و در میانِ تعللِ مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در میان اختلاف نظر میانِ تهیه کنندگان موسیقی و صاحبانِ سالن‌ها؛ کنسرتِ خوانندگانِ ایرانیِ خارج نشین در کشورهای اطراف برگزار می‌شود و هر بار هم میلیاردها تومن از کشور خارج و در جیب این خوانندگان می‌رود.

این بار اما ماجرا وحشتناک‌تر هم شده است و کار به برگزاریِ کنسرت خوانندگان داخلی در کشورهای اطراف رسیده است.

چندی پیش شایعه شد که قرار است رضا صادقی کنسرتش را در ترکیه برگزار کند و این ماجرا فقط در حد شایعه ماند. این بار اما خبر رسمی این اجرا منتشر شده و قرار است رضا صادقی در استانبول کنسرت برگزار کند.

رضا صادقی ,

به هر حال باید توجه داشت که اهالی موسیقی در حدود دو سال گذشته هیچ درآمدی از اجراهای صحنه‌ای نداشته‌اند و همچنان هم چشم انتظارِ همتی از سوی مسئولان فرهنگ و هنر هستند. اما متاسفانه تا کنون هیچ خبری از شروع دوباره کنسرت‌ها نیست.

پس طبیعی است که خوانندگان و اهالی موسیقی هم به دنبال راهی برای کسب درآمد باشند و از این روست که رضا صادقی ۴ دی ۱۴۰۰ همزمان با جشن شب کریسمس در سالن   attila ilhan hall استانبول به صحنه خواهد رفت.

و این یعنی باز هم خروج ارز از کشور!

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که طبق اعلام دولت سیزدهم، درصد بالایی از جامعه واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و برگزاری کنسرت‌ها در این اوضاع بلامانع است. اما شاهد هستیم که مسئولان فرهنگی و هنری هنوز نتوانسته‌اند کنسرت‌ها را راه‌اندازی کنند.

متاسفانه مسئولان معاونت هنری وزارت ارشاد و دفتر موسیقی در دو سال گذشته به جای تلاش برای بهبود اوضاعِ هنرمندان، و اندیشیدنِ تدابیری برای تامین معیشت و بهتر شدنِ اوضاع اهالی موسیقی،‌ تنها نظاره‌گرِ تنگ‌دستیِ اهالی هنر بودند. آنها در یافتنِ راه و تدبیری برای راه‌اندازی دوباره اجراهای صحنه‌ای، ناتوان بودند.

متاسفانه در ماه‌های اخیر برخی کنسرت‌های خارج از کشور موجبِ خروج میلیاردها تومان ارز از کشور شده است. اکنون هم که رضا صادقی تصمیم به برگزاری کنسرت در ترکیه گرفته است. با اینکه مسئولان برگزاری کنسرت رضا صادقی گفته‌اند که امکان خرید بلیت در داخل کشور برای ایرانیان فراهم است، اما باز هم حداقل برای تامینِ هزینه‌های سالن و دیگر هزینه‌های جاری، به طور حتم مبالغی از درآمد این کنسرت از کشور خارج خواهد شد.

به هر روی باید منتظر ماند و دید که بالاخره مسئولان فرهنگی و هنری کشورمان کی می‌خواهند اوضاع را برای برگزاری کنسرت‌های داخلی فراهم کنند. برکسی پوشیده نیست که ادامه این روند ممکن است موجب شود که دیگر خوانندگان هم کنسرت‌هایشان را در کشورهای همسایه برگزار کنند.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “کنسرت‌ها تا کی در ایران تعطیل می‌ماند؟”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید