آخرین خبر

گلایه آقای آهنگساز: عده‌ای بی جهت می‌گویند مردم موسیقی سنتی را پس می‌زنند

آوای ایرانیان: فریدون شهبازیان، آهنگساز، گفت: عده‌ای می‌گویند موسیقی سنتی تکراری است؛ اما مگر هر چیزی که مکرر شد ملال‌آور است؟
به گزارش آوای ایرانیان، دوره جدید برنامه «شب آواز ایرانی» که شنبه آخر هر ماه در حوزه هنری برگزار می شود و با استقبال گسترده ای از سوی اهالی موسیقی و علاقمندان ساز و آواز اصیل ایرانی همراه شده است، با ورود به سال دوم برگزاری، با تغییراتی در اجرا همراه است. یکی از این تغییرات، داوری اجراها برای انتخاب اجرای برگزیده هر ماه و در نهایت رقابت بین گروه های منتخب موسیقی در پایان سال است. اعضای داوری «شب آواز ایرانی» را آهنگ‌سازان و موسیقیدان های پیشکسوت کشورمان تشکیل می دهند که عبارت اند از فریدون شهبازیان، علی‌اصغر شاه‌زیدی و مظفر شفیعی.

فریدون شهبازیان درباره برگزاری «شب آواز ایرانی» از سوی حوزه هنری بیان کرد: این برنامه بسیار مفید است و خوشحالم که در یکی از نهادهای معتبر هنری کشور، چنین ارزشی برای موسیقی اصیل قائل شده‌اند.

این آهنگساز همچنین گفت: این اتفاق که در دوره جدید برگزاری، جنبه رقابتی هم به اجراهای هنرمندان اضافه شده اتفاق مثبتی است که می توان آن را به فال نیک گرفت؛ زیرا از این طریق هم هنرمندان تلاش می‌کنند آثار بهتری ارائه دهند و هم برای شرکت کنندگان در این برنامه جنبه آموزشی خواهد داشت.

شهبازیان در عین حال افزود: اما آنچه لازم داریم این است که هنرمندان و هنرجویان، جنبه انتقادپذیری بیشتری داشته باشند و به نصایح و توصیه های پیش‌کسوتان توجه کنند. جوان ها مطمئن باشند آنچه یک استاد در اختیارشان می گذارد حاصل سال ها تجربه و تحقیق و مطالعه اوست و به جای اینکه از انتقاد دلسوزانه و آموزنده دلخور شوند، آن ها را به جان بخرند و به عنوان سرمایه ای برای بهبود هنرشان به کار بگیرند.

وی درباره کم‌رنگ شدن موسیقی اصیل ایرانی در سال های اخیر نیز گفت: این اتفاق مایه تاسف است و فکر می کنم بخش مهمی از آن به این برمی گردد که بیشتر از اصل موضوع، به حاشیه ها توجه می شود. میبینیم که در مورد موسیقی اصیل ایرانی هیچ صحبتی نمی شود ولی درباره حواشی که انواع موسیقی دیگر دارند در تمام سایت ها حرف زده می شود. این ها باعث می شود اصل به کنار رفته و کم کم مهجور واقع شود.

شهبازیان تاکید کرد: چند سالی است توجه به موسیقی جوانان با نام موسیقی پاپ شهرت یافته ولی چون فرهنگ موسیقی ما چندان گسترده نیست و تشخیص خوب و بد برایمان دشوار است، اگر به همین منوال ادامه پیدا کند، این موسیقی به جای اینکه موجب تهذیب اخلاقی و تقویت فرهنگی شود، موجب سردرگمی خواهد شد.

وی همچنین افزود: عده‌ای می گویند مردم موسیقی سنتی را پس می‌زنند به دلایلی از جمله اینکه شاید تکراری است. اما مگر هر چیزی که مکرر شد ملال آور است؟ دیوان حافظ تمام عمر با ماست و هر سخن نامکرر آن را مکرر در مکرر می خوانیم و لذت می بریم. باید بدانیم اگر گاهی ملودی یا موتیف های جذاب در موسیقی می شنویم برگرفته از موسیقی محلی یا ملی است و باید قدر موسیقی اصیل کشورمان را بدانیم.

فریدون شهبازیان در پایان تاکید کرد: ضمن اینکه از مسئولان میخواهم از هنرمندان موسیقی حمایت کنند، به برخی از دوستان هم لازم است بگویم اجازه ندهیم منافع شخصی ما موجب تخریب فرهنگی موسیقی شود.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “گلایه آقای آهنگساز: عده‌ای بی جهت می‌گویند مردم موسیقی سنتی را پس می‌زنند”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید