آخرین خبر

لالایی بانوی موسیقی در روسیه

گروهی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی ایران به منظور شرکت در فستیوال موسیقی «صدای شرق» کنسرواتور چایکوفسکی مسکو عازم کشور روسیه شدند.

پیمان بزرگ نیا پژوهشگر موسیقی نواحی و سرپرست گروه اعزامی هنرمندان به این فستیوال درباره جزییات این سفر توضیح داد: فستیوال موسیقی «صدای شرق» یکی از با اهمیت ترین رویدادهای برنامه ریزی شده توسط کنسرواتور چایکوفسکی مسکو است که طی سال های گذشته فعالیت های جالب توجهی را در حوزه موسیقی ایرانی به ویژه موسیقی نواحی نیز انجام داده است.

وی یادآور شد: برنامه ریزی ها به شکلی بوده که با توجه به ظرفیت بالای موسیقی عشایر ایران و حضور موثر هنرمندان بومی، این دوره از فستیوال به مویه ها، لالایی ها و به طور کلی نواهای مردمان عشایر ایران اختصاص دارد.

وی افزود: بعد از اینکه دبیرخانه فستیوال موسیقی «صدای شرق» به ما برای معرفی هنرمندان درخواست خود را اعلام کرد، ما پژوهش هایی را در این زمینه آغاز کردیم که در نهایت ۴۵ بانوی هنرمند به مرحله نهایی اسامی رسیدند اما با توجه به محدودیت هایی که ما برای این سفر داشتیم و بسیاری از هنرمندان به دلیل سالخوردگی توانایی انجام سفر را نداشتند در نهایت به تعداد محدودتری از هنرمندان دست پیدا کردیم که تصور می کنم نمایندگان بسیار شایسته ای برای معرفی بخشی از موسیقی نواحی کشورمان در این فستیوال مهم خواهند بود. بر این اساس پروین بهمنی از ایل قشقایی، حرمت یوسفی مقام دان و راوی موسیقی منطقه مازندران، جهان حیدری لالایی خوان منطقه مازندران و تعدادی دیگر از جمله هنرمندانی هستند که در این فستیوال همراه ما خواهند بود.

این پژوهشگر صاحب نام موسیقی نواحی بیان کرد: با توجه به همزمانی اجرای این هنرمندان در مسکو با ایام گرامی شب های قدر و شهادت حضرت علی (ع)   تلاش کرده ایم که برنامه های مورد نظر عمدتا بر محور آواهای حزن انگیز و لالایی هایی باشد که در شان این روزهاست. این در حالی است که بنده هم به عنوان سخنران در بخش هایی از برنامه ها به معرفی موسیقی هایی که توسط هنرمندان اجرا می شود، می پردازم. به هرترتیب این فستیوال از جمله برنامه هایی است که به شدت مورد توجه پژوهشگران موسیقی به ویژه اتنو موزیکولوژیست های کشور روسیه قرار می گیرد چرا که موسیقی نواحی ایران برای آنها از جذابیت های فوق العاده ای برخوردار است که دوست دارند از نزدیک با آن آشنا شوند.

بزرگ نیا گفت: اساسا کارآواها و موسیقی های مرتبط با مردان و زنان عشایر یکی از جذاب ترین و زیباترین نغمات مرتبط با موسیقی نواحی ایران است که ظرفیت های بسیار زیادی برای معرفی موسیقی ایرانی به دنیا داشته باشد و برای من باعث افتخار است که همچون دوره های گذشته می توانم همراه با هنرمندان ایرانی در این فستیوال حضور داشته باشم.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “لالایی بانوی موسیقی در روسیه”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید