آخرین خبر

جزییات جشنواره موسیقی صدا وسیما اعلام شد/پیش‌تولید سریال‌های جدید

به گزارش آوای ایرانیان  نشست خبری جشنواره موسیقی سنتی ویژه اقوام ایرانی امروز دوشنبه سوم مهر در اداره‌کل روابط عمومی صدا و سیما برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حسن عابدینی معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما عنوان کرد: جشنواره موسیقی سنتی هشتم تا یازدهم مهر در استان کردستان رقم می‌خورد و اتفاق بزرگی است. افتتاحیه و اختتامیه جشنواره از شبکه‌ها پخش می‌شود و پوشش رسانه‌ای درخوری خواهد داشت.

وی اضافه کرد: صدا و سیما ۳۳ مرکز در استان‌ها دارد و سال گذشته با تلاش هنرمندان همین مراکز بیش از ۱۰۰۰ قطعه موسیقی در استان‌ها تولید کردیم. ما موسیقی نواحی و شعرهای محلی را صرفاً یک ژانر نمی‌دانیم بلکه یک فرهنگ می‌دانیم که قابلیت بازتولید دارد.

عابدینی اظهار کرد: موسیقی در ادوار مختلف تاریخی توانسته دین خود را به جامعه ما و نواحی مختلف کشور ادا کند که شاید مصداق عینی آن نقش موسیقی نواحی در جریان دوران دفاع مقدس و ایجاد روحیه حماسی در بین مردم و رزمندگان بود.

معاون امور استان‌های صدا و سیما با اشاره به سند تحول سازمان صدا و سیما و تاکید بر عدالت‌گستری و هویت‌محوری عنوان کرد: جشنواره شعر و موسیقی می‌تواند هر ۲ موضوع را با هم دنبال کند. هویت در این جشنواره بر حضور همه‌جانبه اقوام ایرانی تاکید دارد. عدالت‌گستری هم در اینجا یعنی این که همه بتوانند از آنتن رسانه ملی استفاده کنند و فقط متعلق به هنرمندان مرکزنشین نباشد.

اسماعیل زارعی‌کوشا استاندار کردستان نیز در سخنانی بیان کرد: استان کردستان ظرفیت بسیار فوق‌العاده‌ای دارد که بابد توجه ویژه به آن داشته باشیم. همانطور که آقای عابدینی گفت موسیقی در کردستان در تاریخ انقلاب هم نقش ویژه داشت و به عنوان گونه‌ای از موسیقی فولکلور به ویژه در دوران دفاع مقدس سهم داشته است و هنرمندان با بهره‌گیری از موسیقی کردی در این دوران رسالت خود را ایفا کردند.

وی اضافه کرد: امسال میزبان اولین جشنواره موسیقی اقوام ایرانی در شهر سنندج هستیم. امیدواریم پایه‌گذاری اولین جشنواره را به خوبی انجام دهیم. گروه‌های بسیار خوبی از سراسر کشور شرکت کردند و گروه‌هایی هم از اقلیم کردستان داشتیم.

علی مرادی مدیرکل مرکز صدا و سیمای کردستان در سخنانی عنوان کرد: موسیقی اقوام نقش بارزی در همبستگی اجتماعی دارد که از طرفی بر ارزش‌های فرهنگی و از طرفی بر شکل‌گیری جریان‌های اجتماعی تأثیر دارد. این جشنواره با محوریت سند توسعه رسانه ملی شکل گرفته است.

وی اضافه کرد: در اردیبهشت سال جاری در سفر آقای جبلی رئیس صدا و سیما به کردستان ایده این جشنواره شکل گرفت. بعد از آن بیش از ۱۰ جلسه با مدیران‌کل استانی و استاندار برگزار شد.

مرادی تصریح کرد: هدف این جشنواره، فعالیت در بحث وحدت و آشنایی هنرمندان با ظرفیت‌های موسیقی دیگر اقوام، یادبود هنرمندان فقید، تجلیل از پیشکسوتان بزرگ موسیقی و پاسداشت داشته‌های فرهنگی اقوام ایران زمین است.

وی یادآور شد: موسیقی قدرت بیشتری برای ایجاد وحدت و همدلی نسبت به سایر هنرها دارد. برای این جشنواره چهار هزار اثر ارسال شد که ۲۸۰ اثر مورد توجه قرار گرفت. هیأت داوران همگی از استادان بنام و پیشکسوت هستند. شرکت‌کنندگان نیز از گروه‌هایی از مناطق مختلف هستند و در نهایت ۲۵ اثر از ۱۸ قوم برای اجرا در کردستان انتخاب شد.

مرادی با اشاره به وجه تمایز جشنواره بیان کرد: ویژگی اصلی این جشنواره بردن آن به بافت اجتماعی شهرهای استان در مرکز استان هست که برنامه‌ریزی خوبی در این راستا انجام شده است.

عابدینی در بخش دیگر بیان کرد: داوری آثار در سه مرحله انجام شده است از ۴۵۲۱ اثر با این سه مرحله به آن قطعات نهایی رسیده‌ایم. این یک گنجینه بزرگ برای صدا و سیما است، ما سالانه هزار اثر به شکل موسیقی بی‌کلام با کلام و نماهنگ تولید می‌کنیم که برخی ملی و حماسی و برخی اجتماعی است. هشت اثر در این جشنواره در حوزه دفاع مقدس داریم. بخشی از موسیقی نواحی به دلیل دوران هشت ساله در این فضا ساخته شده است.

مرادی درباره افتتاحیه و اختتامیه جشنواره بیان کرد: جشنواره مراسم‌هایی برای افتتاحیه و اختتامیه دارد و چندان رقابتی نیست. در حوزه آئینی، دفاع مقدس، خوانندگی و نوازندگی از فعالان تجلیل می‌شود، همچنین یادبود و تجلیلی از هشت هنرمند شهید داریم.

عابدینی در پایان از نگارش و پیش‌تولید و ساخت سریال‌های جدیدی در معاونت امور استان‌های صدا و سیما خبر داد و گفت: پیش‌تولید «مستوره اردلان» آغاز شده و سریال «ساروبیره» در حال نگارش است و سالانه ساخت دو تا سه سریال در منطقه کردستان داریم.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “جزییات جشنواره موسیقی صدا وسیما اعلام شد/پیش‌تولید سریال‌های جدید”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید