آخرین خبر

وقتی مسابقه ساز و آواز در نیمه شب پایان می یابد!

۱۰۰SEDA (223)آوای ایرانیان: مسابقه ساز و آواز سنتی «هزار صدا» با داوری «سالار عقیلی»، «کیوان ساکت» و «افشین یداللهی» با استقبال پرشور علاقمندان برگزار شد.

به گزارش آوای ایرانیان، با اجرای سه گروه بیداد، نواگردان و بخارا در بخش مسابقه و دو گروه مهمان در ابتدا و انتهای برنامه، دومین برنامه مسابقه هزار صدا پنج شنبه شب در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. این در حالی بود که سالن اصلی این فرهنگسرا مملو از جمعیت شده و حتی تعداد زیادی از علاقمندان به صورت ایستاده برنامه های اجرا شده در این برنامه را تماشا کردند.

در ابتدای برنامه و بعد از شنیدن سرود ملی، آرش نصیری مدیر و مجری برنامه شعری از محمدسلمانی با این مطلع را خواند: «درگیر تو بودم که نمازم به قضا رفت». سپس تیتراژ این برنامه پخش شد که روی آهنگ «بیا تا عاشقی از سر بگیریم» کیوان ساکت و با صدای سالار عقیلی ساخته شده بود و پس از پخش تیتراژ، گروه «شریف» به سرپرستی نوازنده و مدرس باسابقه ویولن، مهران مهتدی و خوانندگی تورج تنها برای اجرا به عنوان گروه مهمان افتتاحیه به روی صحنه دعوت شدند و قطعاتی را در سبک مکتب آوازی اصفهان اجرا کردند. پس از آن کارشناسان برنامه به روی صحنه دعوت شدند. کیوان ساکت برای بخش آهنگسازی و نوازندگی، سالار عقیلی برای بخش خوانندگی و دکتر افشین یداللهی برای بخش ترانه و شعر، کارشناسان و داوران این برنامه بودند.

سپس آرش نصیری مدیر و مجری هزارصدا، گروه نواگردان به سرپرستی پویا محمدی را که از زنجان برای این اجرا به تهران آمده بودند را برای اولین اجرا در بخش مسابقه به صحنه دعوت کرد.

بعد از اجرای گروه نواگردان زنجان و اتمام بحث نقد و کارشناسی آنان، مجری از حاضرین دعوت کرد یک فیلم کوتاه از سنتور نوازی یکی از بانوان هنرمند در تلویزیون ایران مشاهده کنند. در اواسط اجرا دوربین نوازنده جوان تنبک را نشان داد که بعدا اعلام شد این نوازنده دکتر افشین یداللهی است.این فیلم که بخش کوتاهی از آن نمایش داده شد و در واقع رونمایی از بخش دیگری از کاراکتر هنری این ترانه سرا و شاعر مطرح بود، با استقبال تماشاگران رو به رو شد. دکتر یداللهی در پاسخ به سوال مجری گفت که تنبک را در محضر آقای محبی و استاد ناصر فرهنگفر آموخته و بعدا در کنار بسیاری از جمله استاد جلال ذوالفنون نوازندگی کرده است. یداللهی همچنین به تدریس تنبک در دوران دانشجویی اش در دانشکده پزشکی و کسب درآمد از این راه هم اشاره کرد.

بعد از این فیلم حاضرین در سالن شاهد پخش فیلمی از اجرای یکی از آهنگ های استاد همایون خرم که توسط کیوان ساکت با تار اجرا شده بود شدند . این فیلم به بهانه نهم تیرماه، روز تولد استاد خرم انتخاب شده بود.

بعد از پخش این فیلم گروه بخارا به سرپرستی صادق میرزا میرزایی و گروه بیداد به سرپرستی و خوانندگی علیا کاظمیان به روی صحنه رفتند و برنامه شان را اجرا کردند.

در بین این دو اجرا، نصیری حضار را به تماشای میان برنامه دیگری دعوت کرد که فیلمی سه دقیقه ای از دو تار نوازی استاد حاج قربان سلیمانی بود و در آن، بخشی مشهور و بزرگ خراسان، با یک دوتار و در سن هشتاد سالگی یک بحرطویل با شعری مذهبی را به زیبایی هرچه تمام تر اجرا کرد. دو تار نوازی حاج قربان سلیمانی نیز با استقبال بسیار زیاد حاضرین در سالن رو به رو شد.

آرش نصیری همچنین گفت آرزو داریم جوانانی که در این برنامه شرکت می کنند جسارت و خلاقیت را فراموش نکنند و کارهای نویی از این دست را ارایه دهند.

۱۰۰SEDA (185)در پایان برنامه و با رای داوران، گروه بیداد به عنوان گروه برگزید انتخاب شد. علیا کاظمیان (سرپرست و آواز)، مرتضی سیفی پاشا ( نی)، حامد مقدس نیاکی (ویولن)، سعید سیف علیزاده (دف)، علیرضا رمضانی (تنبک)، حامد رحیمی فر (تارباس)، حمید فدایی (تار)، علی ایزدی (کوزه) و مصطفی حمیدیان (ویولا) اعضای گروه بیداد بودند که از شهرستان آمل به تهران آمده بود.

قبل از اعلام نتایج و به عنوان خواننده مهمان، محمد هاشم احمدوند به همراهی نی حمیدرضا زبردست، تار محمداحمدوندو تنبک یوسف احمدوند، آوازی در همایون با این شعر حافظ اجرا کرد: «خستگان را چو طلب باشد و قوت نبود/ گرتو بیداد کنی شرط مروت نبود». این آواز مورد استقبال و تشویق حضار قرار گرفت و این درحالی بود که ساعت نیم ساعت بعد از نیمه شب را نشان می داد و برنامه بیش از سه ساعت طول کشیده بود.

علی اصغر رفوگران نویسنده و شاعر، فاضل جمشیدی، مهران مهرنیا، رضا موسوی زاده، حریر شریعت زاده، محمدرضا اسکندری، حمیدرضا یراقچیان و تنی چند دیگر از هنرمندان از چهره های حاضر در دومین برنامه موسیقی سنتی هزار صدا بودند.

هزارصدا برنامه ای برای معرفی استعدادها و چهره های تازه موسیقی ست که هر ماه دو بار و در دو بخش اصیل ایرانی و پاپ برگزار می شود. بنابر اعلام آرش نصیری، روزنامه نگار و مدیر و مجری این برنامه، برنامه بعدی آکادمی موسیقی هزار صدا در بخش پاپ جمعه ۲۵ تیرماه و بخش سنتی آن هم پنج شنبه ۱۴ مرداد ماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

حاشیه ها:
-سالار عقیلی وقتی می خواست درباره آواز علیا کاظمیان خواننده گروه بیداد توضیح دهد یک قطعه از آوازش را به شکل بهتری خواند که با استقبال بسیار زیاد حضار مواجه شد و در پاسخ به درخواست حاضران، دو یک قطعه آواز را اجرا کرد.

-در پایان برنامه، وقتی هاشم احمدوند و گروهش برای اجرا به روی صحنه دعوت شدند، سالار عقیلی گفت وقتی در دوره راهنمایی تحصیل می کرد احمدوند معلم شان بود و یک بار بچه های کلاس شان را به عنوان اردو به کوه برده بود و در آنجا برایشان سه تار زد و آواز خواند و بنابر این آقای احمدوند یکی از کسانی بود که عشق به موسیقی را در او ایجاد کرده است.

-دراین برنامه که بعد از افطار دهم تیرماه برگزار شد، استقبال پرشور علاقه مندان به موسیقی چشمگیر بود و تعداد زیادی از علاقه مندان ابتدا پشت در ماندند و بعد درهای سالن باز شد و آنها هم به صورت ایستاده یا نشسته روی پله ها برنامه را دنبال کردند.

منبع: موزیک ایرانیان

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “وقتی مسابقه ساز و آواز در نیمه شب پایان می یابد!”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید