آخرین خبر

فرهاد آییش نخست وزیر می شود

آغاز اجرای عمومی این نمایش به نویسندگی و کارگردانی اصغر خلیلی برای بیستم تیرماه پیش بینی شده است.

«راپورت های شبانه مصدق» در حالی با بیش از ۶۰ بازیگر برای حضور در صحنه تئاتر پایتخت مهیا می شود که تولید آثار نمایشی با مضمون تاریخی و پربازیگر با حمایت بخش غیردولتی یک اتفاق نادر تلقی می شود.

این موضوعی است که ایفاگر نقش اول این نمایش از آن به عنوان یک «حرکت بزرگ و قابل ستایش» یاد می کند.

«فرهاد آییش»، بازیگر سرشناس تئاتر و سینما که نقش محوری این نمایش را برعهده دارد، در گفتگو با خبرنگار ایرنا، ضمن اشاره به جذابیت های ویژه آثار تاریخی گفت: موضوع این نمایش بسیار خاص است و احتمالا کنجکاوی خیلی ها را برمی انگیزد.

وی ادامه داد:‌ اما استقبال مخاطب زمانی بالا می رود که یک نمایش بتواند از نظر بازی ها، کارگردانی، قصه و بعضی مقوله های دیگر از کیفیتی بالایی برخوردار باشد.

 * فضای تئاتر در سه سال گذشته مثبت بوده است

این بازیگر در ادامه شرایط حاکم بر تئاتر در طول سه سال گذشته را بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود: در سه سال گذشته از عمر این دولت فضای خوبی در تئاتر حاکم شده و روز به روز به استقبال مردم از آثار تولیدی افزوده می شود.

آییش ورود بازیگران جدید و چهره های جوان و ایجاد سالن های خصوصی و حمایت دولت از این جریان را بسیار موثر دانست و گفت: توسعه سالن های خصوصی مانع از هدر رفتن استعدادهای جوان شده و من به شدت به فضای فعلی و آینده تئاتر مثبت نگاه می کنم و به فردای این هنر بسیار امیدوارم.

 * کسی توان تولید کار تاریخی ندارد

«منوچهر علیپور» بازیگر پیشکسوت تئاتر و ایفاگر نقش رئیس دادگاه نظامی در نمایش راپورت های شبانه مصدق، تولید آثار تاریخی تئاتر را بسیار پرهزینه دانست و اظهار داشت: پرداختی های اندک به گروه های نمایش کفاف تولید آثار تاریخی را نمی دهد، به همین دلیل لازم است برای تامین هزینه های سنگین دکور، بازیگر و مجموعه بزرگ تولید چنین آثاری دولت وارد میدان شود.

وی حضور افراد علاقمند بخش خصوصی در حوزه تولید تئاتر را به فال نیک گرفت و درباره نقش دولت در این زمینه گفت: این توقع زیادی نیست که بخواهیم دولت برای زنده ماندن و رشد این هنر ارزشمند حضور موثرتری داشته باشد.

این بازیگر پیشکسوت اضافه کرد: این نمایش یکی از تئاترهای قابل تامل در حوزه تاریخی است که با قصه قوی و برخورداری از مجموعه عوامل توانمند می تواند مخاطب را اقناع کند. موضوع این نمایش به واسطه شخصیت محوری آن بسیار جذاب است .

 * حضور بخش خصوصی در تئاتر ضروری است

«محمد رضا منصوری» تهیه کننده تئاتر راپورت های شبانه مصدق که نخستین تجربه تهیه تئاتر را پشت سر می گذارد، تولید اثر هنری در قالب تاریخی را دارای جذابیت های ویژه برای سرمایه گذاری معرفی کرد.

این تهیه کننده جوان موسیقی و تئاتر که مسئولیت ساخت موسیقی این نمایش را نیز به عهده دارد، گفت: این نمایش با حمایت های معنوی و تاثیرگذار وزارت ارشاد تولید می شود اما تمام هزینه های آن از بخش غیردولتی تامین شده است.

وی با تاکید بر ضرورت حضور بیشتر بخش خصوصی در تولید آثار نمایشی، اظهار داشت: فضای فرهنگی کشور به سمتی رفته است که سرمایه گذاری بر روی آثار هنری به ویژه تئاتر می تواند بازخوردهای اقتصادی و فرهنگی قابل قبولی داشته باشد.

منصوری یادآور شد: دنیای تئاتر بسیار جذاب و دوست داشتنی است و همین که شما اثری را تولید می کنید که در نگرش و زندگی مردم اثر می گذارد و باعث رونق همزمان چرخه اقتصاد و هنر می شود احساس خوبی پیدا می کنید.

* تاریخ ایران سرشار از جذابیت های نمایشی است

«اصغر خلیلی»، نویسنده، طراح و کارگران تئاتر راپورت های شبانه مصدق نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا از علاقه خود به تاریخ ایران به عنوان مهمترین دلیل نگارش و تولید این اثر هنری سخن گفت.

وی افزود: من تا کنون ۲۷ نمایش تولید کرده ام که همه آنها ریشه ای تاریخی داشته اند و تعدادی از آنها در کشورهای مختلف نیز به اجرا درآمده و از نزدیک شاهد بازخوردهای مثبت مخاطبان به چنین آثاری بوده ام.

وی با بیان این که شخصیت مصدق برای مردم ما از جنبه های مختلف دارای جذابیت است، تولید چنین اثری را نتیجه یک دلمشغولی شخصی دانست و گفت: این شخصیت به دلیل فراز و نشیب های بسیاری که از جنبه اجتماعی و زندگی شخصی پشت سرگذاشته است دارای بار دراماتیک ویژه ای است که مرا برای ساخت چنین نمایشی مجاب کرد.

به گفته این نویسنده و کارگردان تئاتر ، «راپورت های شبانه مصدق» یک برش تاریخی از ۱۵ سال آخر زندگی نخست وزیر دوران پهلوی اول است که بیشتر با نگاهی اجتماعی و شخصی ساخته شده است.

خلیلی، ساخت تئاترهای تاریخی را مستلزم صرف سرمایه های سنگین دانست و گفت: حضور بخش خصوصی یک نیاز اساسی برای گسترش تولید آثار هنری است که می تواند باعث پویایی و رشد هنر ارزشمند در کشور شود.

بنیانگذار گروه تئاتر «تجربه نو» در پایان، وجود بسترهای جدید برای تولید آثار هنری را از پیامدهای فعالیت دولت یازدهم در حوزه هنر معرفی کرد و گفت: دیدگاه های حاکم بر فضای هنر به نسبت گذشته بسیار وسیع تر شده است که به همین واسطه می توان آثار جذاب تری را به ویژه در عرصه تئاتر تولید کرد.

نمایش راپورت های شبانه مصدق از بیستم تیرماه به مدت یک ماه با حضور بازیگران نام آشنا هر شب ساعت ۱۸ در تالار وحدت به روی صحنه خواهد رفت.

فروش اینترنتی بلیت های این نمایش برای تیر و مرداد آغاز شده است

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “فرهاد آییش نخست وزیر می شود”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید