آخرین خبر

آخرین وضعیت پرونده کیارستمی به روایت ناظر کمیسیون بهداشت

آوای ایرانیان: مره صدق ناظر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پرونده کیارستمی ضمن تشریح آخرین پیگیری‌ها از پرونده فوت مرحوم کیارستمی گفت: امیدواریم کمتر از دو ماه رسیدگی‌ها به صورت علمی انجام و نتایج رسمی اعلام شود.

سیامک مره صدق در تشریح آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده پزشکی مرحوم کیارستمی گفت: با وجودی که این پرونده همچون سایر پرونده‌ها در بخش انتظامی سازمان نظام پزشکی است ولی لازم است رسیدگی با دقت، بدون عجله و به دور از مسائل حاشیه‌ای انجام شود و بررسی‌ها به صورت کاملا علمی و تحقیقات براساس مدارک مستند در پرونده و اظهارات تیم معالج و اظهارات خانواده بیمار صورت گیرد تا در نهایت بتوان به نتیجه مدون دست پیدا کرد.

وی با بیان اینکه در رسیدگی به این پرونده نکات مهم در نظر گرفته می‌شود، توضیح داد: با وجودی که در هر پروسه درمان امکان بروز عارضه وجود دارد و این عوارض به چند گروه تقسیم می‌شود، باید مشخص شود در این پرونده عوارض ایجاد شده جز عوارضی است که در مراجع علمی به عنوان عارضه درمان این بیماری خاص ذکر شده یا اینکه عارضه خارج از چارچوب بوده است.

مره‌صدق ادامه داد: همچنین باید معلوم شود که اقدامات لازم برای بهبود انجام شده یا خیر و اگر عارضه‌ای رخ داده جزو عوارض پیش بینی شده بوده یا نه؟ آیا عوارض به موقع تشخیص داده شده و یا درمان علمی مناسب برای آن عوارض در زمان مناسب انجام شده یا نه؟

وی در ادامه گفت: از همه مهمتر این است آیا عوارض ایجاد شده حین درمان علت اصلی مرگ بوده یا عارضه‌ای خارج از روند درمانی ایجاد شده و باعث فوت شده یا اینکه عوارض ایجاد شده در طول درمان به اضافه عوارض دیگر خارج از روند درمان علت اصلی مرگ بوده است؟ مواردی که همه به رسیدگی‌های دقیق علمی نیاز دارد که در حال بررسی است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین با اشاره به رایزنی‌های انجام شده با نظام پزشکی فرانسه برای ارسال مدارک پزشکی مرحوم کیارستمی گفت: سازمان نظام پزشکی با استعلامی از نظام پزشکی فرانسه درخواست ارسال مدارک را داده است تا بررسی‌ها تکمیل شود ولی هنوز پاسخی از فرانسه دریافت نشده است.

مره‌صدق تاکید کرد که برای تعیین علت نهایی مرگ به پرونده درمانی مرحوم کیارستمی در فرانسه نیاز است و حتما پیگیری‌ها لازم انجام می‌شود؛ در همین راستا سفیر ایران در فرانسه هم یکسری هماهنگی‌هایی انجام داده است.

وی ابراز امیدواری کرد که کمتر از دو ماه رسیدگی‌ها به صورت علمی انجام و نتایج رسمی اعلام شود.

ناظر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پرونده کیارستمی در عین حال گفت که در این پرونده مهم این است بررسی براساس ارزش‌های دقیق و علمی صورت گیرد که در همین راستا سازمان نظام پزشکی رسیدگی به این پرونده را خارج از نوبت قرار داده و این موضوع برای تمامی اعضا به عنوان ناظر در اولویت است.

وی با اشاره به اولین جلسه این کمیته گفت: هفته گذشته جلسه ۶ ساعته‌ای برای بررسی پرونده برگزار شد و چهارشنبه هفته جاری نیز جلسه دیگری برگزار می شود؛ این احتمال هم وجود دارد که گروه‌های محدودتر فوق تخصص برای موارد خاصی وارد رسیدگی پرونده شوند.

مره‌صدق با تاکید بر اینکه در این پرونده دقت مهمتر از سرعت است، افزود: باید در فضایی آرام و به دور از تنش و هیجانات عاطفی رسیدگی علمی انجام شود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه حق برخورداری از درمان مبتنی بر ضوابط علمی برای تمام مردم ایران وجود دارد، گفت: چنانچه بیماران از روند درمان احساس نارضایتی کنند و مدعی‌العموم به احتمال وجود مشکل در روند درمان پی ببرد، این حق برای مردم محفوظ است که پرونده‌شان در فضایی علمی و به دور از تنش و با رعایت کامل اصول علمی بررسی شود، موضوعی که جز حقوق ابتدایی شهروندی محسوب می‌شود.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “آخرین وضعیت پرونده کیارستمی به روایت ناظر کمیسیون بهداشت”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید